Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Eftermontera elstolar med minne OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Norra stockholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Eftermontera elstolar med minne OG9-5

    Hej!

    Jag har en komplett inredning med både både minne och fläkt i fram sätena på gång.
    I dagsläget har jag bara manuel skin.

    Jag har läst att detta ska vara lite knepigt stt montera så jag försökte söka lite, men hittade inget vettigt på forumet!

    Det jag vet är att jag kommer behöva är en power mirror enhet? Men hur allt detta ska kopplas hittar jag inte!

    Ska kolla upp vilken årsmodell bilen hade som säterna togs ifrån har, vet ej det i skrivande stund. Men ska vara från en kombi!

    Min bil är en 9-5 MY02 vector 2.3t combi.

    Är det någon som har en guide till hands? Eller ett koplings schema?

    Tackar på förhand!

    //Gustav

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har för mig att Bollman svarat på denna fråga tidigare och att det "bara är att koppla in" så då borde en PMM inte behövas
    Sök på Bollman inlägg i El-tråden + stol + minne

    schema kan jag kanske få fram,något speciellt du är ute efter?
    Knappar för fläktarna,värme fram och knapp för värmen bak utöver själva stolar/säten
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nja, "bara" är det väl inte.
    Om man skiter i PMM så kan man bara koppla in den extra plus och minus och sen är saken klar. Själva stolsminnena sitter i stolen och CANBUS behövs endast för att man skall komma åt styrenheten med tech2. Vill man däremot ha PMM så måste du ha den styrenheten, knappen i dörrstolpen, båda motorerna till speglarna och dessutom mer kablar mellan styrenhet och speglar, det är nämligen fler kablar som innehåller kontakt med lägesavkännarna.
    Du vill ju antagligen också ha fläktarna igång och då blir det ännu mer kabeldragning. Om jag vore du så skulle jag få tag i kontakterna från en donatorbil också, alltså de som ansluter från bilen till stolen. Då ser du vilka mer som behövs, men framförallt kan du stifta ur, stifta i din kontakt och sen dra kabel.
    Om du skall ha allt att fungera korrekt så har jag för mig du behöver cirkus 10 nya kablar till förarstolen och några färre till passagerarstolen.
    Dessa kablar skall då gå till knappen för fläkten, till CANBUS, till säkringscentralen osv.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jo, skippar man PMM så blev det "bara" att koppla in
    Att komma ihåg att ta med så mycket som möjligt av kablage och knappar är självklart, det lär ju inte behövas längre om man norpar alla säten
    Så Gustav bör fundera på om han vill ha full funktion med länk till speglar på minnet eller "bara" fina elstolar med fläkt.
    fläktar är dock överskattat i min mening.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    När jag gjorde detta så startade inte mina stolar, man fick bygla nånting i stora kontakten i stolen. Jag snodde plus från den säkring där "ELstolar" stod listade så det blev som original, jord satte jag rakt ner nånstans nära i en skruv vill jag minnas. Stolarna jag satte in var 2002 el i en 2000 Aero. Det var eg djävligt lätt, men det luriga var att få "startsignal" typ men det löstes genom byglingen. INte alls säker det applicerar på detta fallet.

    Fläkstolarna är astunga! Men man sitter gött i dom!
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Fläkstolarna är astunga! Men man sitter gött i dom!
    Vet inte om det för att det är fläktar som de är tunga, skulla gissa att elmanövern gör det mesta av vikten.
    Hur ofta använder du fläktarna? Jag använder det ytterst sällan.

    För den som vill byta från manuella stolar till något skönare så skulle jag kanske inte prioritera just fläktarna, elmanöver är däremot användbart om man är flera som använder bilen.
    Att man sitter skönt borde vara högst prioriterat och rester efter hur mycket nytta man tror sig ha av att släpa runt på den extra vikten.
    Jag skulle nog prioritera stolar från Aero -06 och upp utan fläktar framför äldre med fläkt, talar av egen erfarenhet och jag sitter mycket bättre i min -07 Aero än i -05 Aero med pilotstolar.
    Och värmen är bättre i de nyare om man nu brukar bilen på vintern.
    Fast valet är fritt!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Norra stockholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Detta var mycket matnyttig information! "som tur var" så blev det inga nya stolar, Säljaren sa inget om revor... Men som HeRmAN skrev, så ska jag nog kolla efter en uppsättning stolar från en -06 och uppåt..

    Stort tack från alla som svara!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    69
    En liten egen erfarenhet, har en 02a själv. Kolla upp Airbagsystemet. Årsmodell 02-03 skiljer sig. Finns en lägesgivare på stolarna dessa år.
    Fanns ej innan och tror den ej finns på senare årsmodeller, så byter du till fel årsmodell kommer airbagsystemet balla ur. Har själv gjort det misstaget en gång.
    Saab 9 - 5 2,0 t Arc 2002 Fruns bil
    Saab 9 - 5 Aero 2000 Dotterns bil
    Saab 9 - 5 2,3t 2001 40 000 milarn.

Liknande ämnen

  1. Montera elstolar med minne i 9-3 Vector -10
    Av Inde i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 21:07
  2. Koppla in elstolar med minne i OG900
    Av alex_svenne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 20:25
  3. Minne för elstolar
    Av aga i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 20:46
  4. Bygga om elstolar för att få med minne?
    Av larsola i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •