Jag hade kanske gjort det om jag hade vetat vad det var . Nåja de blir väl i allafall troligtvis den billigare varianten igen.
Jag hade kanske gjort det om jag hade vetat vad det var . Nåja de blir väl i allafall troligtvis den billigare varianten igen.
Nu vet jag inte om det är exakt dessa stift i min bil, men jag tror det. Det är några platinastift (NGK) som skulle hålla många mil (6000?). Min bilmeck slängde dit dem vid 9000-milaservicen. innan ryckte bilen och sen dess har det inte hänt. Det sitter fortfarande samma stift i och bilen närmar sig nu 16000 mil utan problem. Stiften kollas vid varje service, men ser bra ut så de får sitta kvar.
Hej!
Vet egentligen inte vad jag ska få ut av denna tråden, mest nyfikenhet.
Jag har fått för mig att juh "vassare" bilen är desto mindre gap på stiftet.
Min bil ska ha 1,0 gap orginal men efter trim så ska man ha större gap(Bcpr7es-11).
Det finns juh Bcpr7es som har mindre gap än det med -11 som avslutning.
Antar att det bara är gapet som skiljer dessa stift?
Ska man knacka ihop stiften lite eller är det bättre med större gap?
Hoppas någon förstår vad jag menar
mvh matte
Har du tändkassett SKA det vara -11. Minimåttet e 1,0 men optimalt 1,1 mm som dessa ska var inställda på. Fast ja brukar kolla med bladmåttet innan montering. Ungefär vartannat har 1 mm gnistgap fast de ska vara gjorda med 1,1 från fabrik. För litet gnistgap kan de facto bränna upp kassetten i förtid.
Hoppas du blev lite klokare på detta.
Ät mer glass!
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
Hej !
a) Elekrodavstånd hos tändstift mäts med TRÅDTOLK. Mått= 1.10 mm
(bladmått är något otillförlitligt)
b) Ett minskat elektrodavstånd "bränner" inte DI-kassetten.
c) Hemglass är b-produkter, duger till ungar (?)
(skall man äta glass, skall det vara god glass)
d) Principiellt eftersträvar man stora elektrodavstånd, dock så ger det misständningar vid rejält med mos. Då får man knacka ihop LITE.
1.00 mm brukar funka till det mesta, undvik mindre.
e) OM man måste justera gapet MÅSTE man vara FÖRSIKTIG så att man inte skadar isolatorn.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hejsan
Jag har en rätt original 900 NG som finns i signaturen ! När ska man byta till 8:or ?
Mvh Andreas
Medlem: 5750#
Saab 900 Ng 2.3 Turbo Nordic Individuell 408 Hk/542Nm
Hej !
VANLIGTVIS så klarar man sig med 7-orna rätt länge. Att säga när man behöver gå upp ett snäpp i värmetal beror på individuella faktorer.
Trimmingsgrad / körsätt. PÅ grund av olika hårdvarukonfigurationer samt olika idéer om hur motorn bör mappas så man det vara helt OK med 7-or om man åker med 300 hkr. För en annan motor kan det vara fel.
Önskar att jag kunde ge en definitiv gräns, men i ärlighetens namn bör man nog undvika detta. Du får helt enkelt prova ! Bedöm tändstiftens temperatur o slitage, välj därefter.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hej!
Vad är normalt bytesintervall för de billiga NGK, förstår att det beror på trimningsgrad mm.
Om man inte vill vänta tills bilen går lite sämre, det är juh trots allt inte så stor kostnad. Är 500 mil lämpligt?
mvh matte
Drboost! Varför skulle ett riktigt bladmått va sämre än en trådtolk??
Gällande livslängden på NGK så vet ja dom som kört över 5000 mil me samma stift. Fast ja brukar byta en gång om året. Aeron och SS;en servar ja på verkstad än så länge så jag antar de gör som de ska. har alltid kunnat lita på de två ställen jag använder mig av beroende på var jag jobbar nånstans.
Kan väl hålla med om att det faktiskt finns godare glass än den jag säljer, Men den e så djävla dyr. Och har transporterats över halva världen så den är knappast färsk när den når butikernas för varma frysdiskar. Vi kommer med ett gräddigare sortiment under året. Borde passa Boosten oxå. Pröva att våga gå ut till oss nästa gång vi kommer. Ni kanske blir överraskade.
Ät mer glass!
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
Hej !
Livslängden kan variera avsevärt.
Det är rimligt att antaga att en "vettigt trimmad" B234 med 330-350 hkr.
(TD04HL-19T #7 + fetare LLK + större spridare, ungefär....)
Behöver nya pluggar kring 10 000-25 000 km.
Men, som alla förstår, det beror ju på hur man kör.
Rekordet mig veterligen är en SP trimmad B234 som totalt förstörde BCPR9ES på 1,5 mil, ett par fullgasrepor.... Nåväl, detta är väl bortglömt nu, eftersom det hände förra årtusendet...
En std. 9000 Aero (94->) skall klara runt 50 000 km om andelen "köra som ett stålsvin" är onormalt hög. Normal intervall 60 000 km.
En trådtolk är korrektare om man skall mäta tändstiftgap, i teorin om man har perfekt parallella elektroder, så kanske ett bladmått närmare sig trådtolken.
När det gäller glass, jo det finns dyrare...
Kollar man i frysdiskarna så finns det tyvärr inte mycket som är acceptabelt annat än i nödfall. Fastän de är dyrare än din glass....
Om jag skulle gå ut till glassbilen så skulle det vara för att slå sönder högtalaren ! Men regelbundenhet överväger jag att ge den otäcka ljudkällan en rejäl omgång grova hagel....
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Lånar lite om det är ok?
Vad ska det sitta för stift i en 9000 T utan DI, är det BCP5ES såsom speedparts säger?
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
Kika in på Speedparts sida, de verkar ha bra koll!
7:or är det allt! BCP7es gissar jag utan att ha kollat.
BCP5es är till B202i 125-131hk.
M.V.H.
Senast redigerat av Moderator den 2022-06-08 klockan 20:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Hej !
Jag skulle kunna tänka mig t.ex. BCP7EV. (gap: 0.90-1.00 mm)
Dyra o Bra !
Brett värmetal.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Vad är skillnaden mellan den och BCP7ES som Speedparts rekomenderar?
Senast redigerat av Moderator den 2022-06-08 klockan 20:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
EV har väl en annorlunda topp på mittelektroden och gnistarmen. e som en V-gjutning i dessa.
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
Hej!
PFR 6H 10 är ju den officiella rekommendationen!
Vad är det för skillnad igentligen?
Som jag har förstått det är PFR 6H 10 longlife platinastift och BCPR7ES-11 "budgetmodellen"!
Kommer det att funka lika bra med bägge, förutom att man då kommer att få byta BCPR7ES-11 oftare?
MVH
Swed
9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
mer info om 9-5:an
Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)
Har du en trimmad bil rekomenderar jag dig att endast köra på BCPR7ES-11.
Är den inte de så är de upp till dig va du själv vill köra på!
MVH
F
Hej !
Det är väl alltid upp till var o en att köra med vilka stift man vill, precis som det är var o en fritt att sprida mer eller mindre korrekt information.
Det finns goda anledningar att köra med platinapluggarna.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Tack för "hinten"!Ursprungligen postat av DrBoost
Det skulle jag vilja tolka som att det är snudd på "dumsnålt" att köra på några andra!
MVH
Swed
9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
mer info om 9-5:an
Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)
Vad finns det för goda anledningar förutom längre bytesintervaller ?