bilen e 9-5 2,3 lätt trimmad, dom e 1,1mm nu, har för mig att dom ska vara 0,9mm?? Rätt eller fel?
Mvh Johnnie
bilen e 9-5 2,3 lätt trimmad, dom e 1,1mm nu, har för mig att dom ska vara 0,9mm?? Rätt eller fel?
Mvh Johnnie
"11" i namnet står för 1,1 mm elektrodavstånd.
Man kan knacka ihop dom, men jag undrar ifall det gör så stor skillnad om man har t ex steg 1 eller liknande.
Gixxer 1000 @ 180 hk
SAAB 9-5 2.0 lpt
Går bilen bra behöver du inte knacka ihop stiften.
Däremot kan det vara bra att kontrollera avståndet ändå.
Tecken på att bilen inte går bra är misständningar.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
jag tackar för detta.
Hej!
Hag ska sätta i nya stift i min B205R och där ska det sitta Ngk PFR 6H-10
Men jag ska montera stiften som är till B204R Ngk BCPR 7ES-11 det är ju olika elektorodavstånd beroende på bil och stift, så frågan är vilket avstånd jag ska ha?
Hej, NGK BCPR11ES-11 duger gott åt dig Närå, men det avståndet funkar fint, jag kör samma på min också, aldrig haft några stiftrelaterade problem alls.. Kör hårt bara
/R
Skulle rekomendera att knacka ihop stiften lite till 0,9mm
Speciellt om du kör trimmat.
Endast det godaste gott nog åt migUrsprungligen postat av AeroRydde
Monterat i stiften nu, blev 0,9-1,0 Tack för hjälpen..
Mvh/Adde
För att motverka spikningar va ? Det har aldrig behövts i min kärra iaf, vanliga 7:or och full rulle funkar fint, Jag har typ "steg4" 1,1 mm bör ju funka på en originalbil då ?Ursprungligen postat av Rickard
/R
Hur vet du det? Din bil spikar nog precis som alla andras, därför kan man motverka detta genom att knacka ihop gnistgapet.
Rekomenderas även på originalbilar.
Senast redigerat av Moderator den 2022-06-08 klockan 20:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Nja, spikar och spikar ? Ja lite enligt Tech2:an, men inte mer än en originalbil och definitivt inte så kraftigt så att mjukvaran tar till några åtgärder. Alltså "normalt" knackande... Så då anser jag att det funkar. Hur mycket mindre spikningar får man om man knackar ihop stiften då ? Eller man kanske skulle köra 8:or
Kan tänka mig att man får något bättre förbränning oxå.
Exakt hur mycket bättre det är vet jag inte. Men tillräckligt för att Saab skall skicka ut ett Service tips på det.
Jasså det har dem gjort? Ja, då ligger det väl nåt i det då antar jag
Dock tänker jag inte skruva ur mina och knacka ihop dem, det är jag för lat för när bilen ändå går bra. Däremot börjar det bli för varmt ute för det öppna filtret så det ryker nog snart däremot..
/Rydde!
vad ska du sitta för några stifft på en og900 t16 turbo 87 a?..
Jon
Saab 99 t16 87
Hittade en tabell vilken bekräftar Kambergs uppgift om NGK BCP7ES.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Hade tänkt byta tändstift snart och några funderingar har uppstått. Bilen i fråga är en 200hk 9-3a från '99 med B204R motorn, just nu sitter det i NGK BCPR7ES-11 som har blivit monterade vid service och fungerar helt ok. Men enligt instruktionsboken ska det till B204R vara NGK PFR7H-10. Jag antar att de senare har längre hållbarhet eller nåt men har de några andra egenskaper som behövs i "R" motorn som de andra inte behöver? Gissar att de är ganska mycket dyrare än standard stiften och det skulle vara intressant att veta varför just R motorn ska ha andra stift.
Hej,
PFR-stiften är mycket riktigt dyrare. Det är platinastift som går lös på runt en 200:ing styck. Bytesintervallet på dem är å andra sidan satt till 5000 mil.
Personligen kör jag, på rekommendation av klokt folk, på de vanliga BCPR7-ES11 men byter ungefär var 1000:e mil. Jag byter hellre ett billigt stift som jag vet fungerar väl ofta än sitter med dyra stift som "borde" hålla länge...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ok, då är det ungefär som jag misstänkte. Men man undrar ju om det är något mer än den längre bytes intervallen som är anledningen till de "finare stiften".
Hej !
Jo, det finns det, men det är ingen som bryr sig....
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....