Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kära Saab-vänner! Jag behöver er hjälp! :) Mongol Rally Charity Race 2016

  1. #1
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Talking Kära Saab-vänner! Jag behöver er hjälp! :) Mongol Rally Charity Race 2016

    Okej, jag ber om ursäkt i förväg om jag låter flummig eller osammanhängande, men det här är något jag brinner väldigt mycket för och är sjukt peppad, haha!

    I alla fall, jag och tre andra personer ämnar att köra Mongol Rally Charity Race nästa år!

    "Och vad sjutton är det?" undrar ni säkert. Jo, det är ett rally från London till Mongoliet i välgörenhetens tecken, och det har "bara" tre enkla regler, som jag har saxat direkt från deras hemsida:

    1. You can only take a farcically small vehicle.
    2. You're completely on your own.
    3. You've got to raise £1000 for charity.

    Storleken på bilen går att tolka, och om man "klär" ut den lite roligt kan man komma undan med lite mer Efter avslutat lopp kan man antingen köra hem bilen igen, ELLER ge den till en behövande familj i Mongoliet. Naturligtvis kommer bilen att skänkas!

    Så varför skriver jag här? Jo, jag behöver er hjälp! Nu är det ju så här att jag är lika inbiten Saab-fantast som er andra så jag vill ju naturligtvis köra en Saab

    Jag hade tänkt mig en Saab 99, men jag har ju ett antal problem... För det första behöver jag en Saab 99. För det andra behöver den utrustas. För det tredje så är jag i princip penninglös... Förstår ni vart jag vill komma? Tanken är att det ska kosta så lite som möjligt tack vare folks välvilja, så att allt krut kan läggas på att dra in pengar till välgörenhet.

    Jag kommer även att kontakta ett antal firmor välkända i Saab-världen om sponsring/delar/ombyggnad. Ingen nämnd, ingen glömd

    Så, är det någon som vill ställa upp och hjälpa till med det här gigantiska projektet? Bilen måste vara körklar och redo för fight senast i början av maj nästa år!

    Så ta fram bilar ni inte använder längre och ge en av dem till ett välgörande ändamål och framför allt ett otroligt spännande Saab-projekt!

    Jag tar väldigt gärna även emot idéer, råd, tips och förslag på utrustning som kan behövas, bra/enkla/effektiva modifieringar, välgörande ord, någon som säger hur körd i huvudet jag är, med mera!

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  2. #2
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Okej, ny info: För att kunna skänka bilen på plats i Mongoliet får den inte vara äldre än nio år... Så ny plan är att köra ner till Kina efter loppet, sälja den, och ge pengarna till välgörenhet.

    104 visningar och inga kommentarer? Kom igen nu gott folk! Ingen som har något att säga?

    Och jag menar ju såklart inte att jag vill ha en bil helt gratis; men jag vill inte betala några stora summor heller eftersom bilen inte ska behållas i slutändan Några tusenlappar är vi villiga att lägga på inköp av bil, men inte mer

    Laget är nu klart med! Det blir jag, en läkarstudent från Stockholm, en soldat från Linköping, samt en tjej från Göteborg Hemsida är under uppbyggnad och sponsorer jagas. Resrutten börjar bli klar och visum-ansökningar kommer att skickas om någon månad
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479
    Jag ar en av dom 104 som last men tankte vanta tills jag kommer hem sa jag slipper skriva pa engelskt tangentbord, men jag skriver lite anda efter att kollat pa deras hemsida...

    Hur har ni tankt er rutten? AKer ni genom Ryssland eller Turkiet?
    Aker du med 3 okanda personer? Har ju iofs ett ar pa dig att lara kanna dom :-)
    Allt pa deras hemsida verkar ju mer eller mindre vara for sadana som trottnat pa "vanliga" aventyr och kanner att dom behover en extra kick i livet, kora ural-mc over Baikal eller moppe-taxi genom djungeln for att namna nagra ;-)
    Jag beundrar din entusiasm och kallar dig inte helt galen, hade jag varit 10 ar yngre hade det kunnat vara nagot for mig ocksa...............

    Men en 9-5 borde val duga?
    Hur loser ni kostnaderna for bransle och allt sadant? Ska det ocksa inga i sponspengarna eller? Det far val nastan ses som en slags semester, kopa bil och alla kostnader darikring far delas mellan er fyra. Anledningen till min fraga ar ju att du sa att du inte ville betala nagot for bilen, men jag tanker att bilen ar den minsta kostnaden i det hela.

    Friskt vagat och allt vunnet!
    /Johan
    9-5 2.3 2007

  4. #4
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Det blir genom Ryssland och "stan"-länderna

    Tanken är att minimera utgifterna för att kunna ge så mycket som möjligt till välgörenheten vi väljer. Vi kommer att försöka få tag på så många sponsorer som möjligt som kan bidra med diverse saker.

    En 9-5 hade inte varit omöjligt förutsatt att det är MY07 eller nyare, och det kan nog vara svårt att hitta nästan gratis...

    Jag känner den ena läkarstudenten men de två andra är nya för mig. Det är lite charmen också; nya människor som man plötsligt ska spendera dygnets alla minuter med under en lång period
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Kör en Biopower så kan ni hälla i rysk Vodka i värsta fall under färden ;-)

  6. #6
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Haha! Det hade ju varit klockrent

    Rutten är helt klar nu. Det blir 1457 mil ungefär, men då är inte alla omvägar till sevärdheter medräknade Närmare 1600 mil blir det förmodligen i slutändan om man lägger till extra för vägarbeten, olyckor, osv.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  7. #7
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Två sponsorer är ordnade nu; den ena under förutsättning att det blir en Saab vi kör Det andra företaget tillverkar solpaneler vilket kommer att vara bra för att ladda kameror, satellittelefon, batterier etc. Nu börjar det röra på sig lite!

    NEVS blev tillfrågade om sponsring men de tackade nej. Lite synd! Hade varit bra PR för dem

    Men ja, bil måste vi ha. 9000, 900 SE, 9-3, 9-5. Vilket som!

    Reglerna för rallyt har även blivit ändrade och man har satt en ny slutdestination för att kringgå kravet på att en bil får vara max 9 år gammal. Skönt!
    Senast redigerat av BigPete den 2015-06-23 klockan 22:06.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kul att det rör på sig.
    Kollat med Orio? Kör ni en Saab har väl de en del reservdelar som kan komma väl till pass (för nya ägaren på slutdestinationen för man hoppas)
    Annars är väl företag som har ett intresse av att synas internationellt lättast att övertyga, Nisses tapeter och Färg i Borås har förmodligen inte så mycket att vinna i reklamsyfte.

    Och har ni något konto eller liknade där vanliga dödliga knegare kan lämna sina bidrag? Får en en krona av varje invånare i landet så blir det många bäckar små....


    Hedervärt uppdrag!!

    Och så måste du berätta hur vi följer er under resan.


    http://mongolia.charityrallies.org/
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kul att det rör på sig.
    Kollat med Orio? Kör ni en Saab har väl de en del reservdelar som kan komma väl till pass (för nya ägaren på slutdestinationen för man hoppas)
    Annars är väl företag som har ett intresse av att synas internationellt lättast att övertyga, Nisses tapeter och Färg i Borås har förmodligen inte så mycket att vinna i reklamsyfte.

    Och har ni något konto eller liknade där vanliga dödliga knegare kan lämna sina bidrag? Får en en krona av varje invånare i landet så blir det många bäckar små....


    Hedervärt uppdrag!!

    Och så måste du berätta hur vi följer er under resan.


    http://mongolia.charityrallies.org/
    Orio är kontaktade och jag väntar på svar från dem Det är dock ännu en sponsring som hade varit beroende av att vi får tag på en Saab att köra... Jag har lite svårt att tro att ingen här på forumet har en över som man är villig att släppa ifrån sig

    Vi har en hemsida under uppbyggnad men den är väldigt basic än så länge. Där kommer att finnas donationsknappar och lite annat smått o gott

    Bland annat kommer vi att köra en "bucket list-utmaning". Detta innebär att vi lägger upp ett antal "uppdrag" vi kan göra under resans gång, och folk kan då utmana oss att klara dem. Man förpliktigar sig då till att donera ett visst belopp beroende på hur svårt uppdraget är

    Alla givare och sponsorer kommer att listas på hemsidan (om man inte vill vara anonym förstås), och dekaler och annat kommer att fästas på bilen.

    Under resans gång kommer hemsidan förhoppningsvis att uppdateras varje gång vi får möjlighet till det (sidan är i bloggformat) med text, bilder och filmklipp. Efter att äventyret är avslutat kommer det att läggas upp en rejäl film på youtube till allmänhetens beskådan

    Just nu är det ingen mening med att länka till vår hemsida då den bara innehåller bilder och info om oss som ska köra, samt vad rallyt är för något, plus den preliminära resrutten. Den har en tillfällig adress tills vi har bestämt oss för ett lagnamn. Men det kommer länkar senare!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  10. #10
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Så ja, Orio är gärna med och sponsrar vårt lilla projekt med! Nu MÅSTE jag ha tag på en Saab, hahaha!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Är det inte bara att hitta ett objekt på blocket för några tusingar då? Om orio kunde vara med och fixa 9-5'an som låg på blocket och var helt slut, så kan dom väl fixa upp ett annat "vrak". ...om den innehåller Oreo, det fixar Orio....
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jo, det är klart att vi kan göra det, men det hade känts bättre om vi sluppit eftersom det är pengar som hade gått till välgörenheten. Vi sparar det som ett sista alternativ
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  13. #13
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hur går det med projektet? Länge sen man hörde något nu!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Funderade på samma sak häromdagen, blev det nåt av?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jadå, men som det ser ut nu så blir det uppskjutet till nästa år istället. Donationerna lyser med sin frånvaro, och utan donationer har vi inte den ekonomiska möjligheten att genomföra det. Surt! Men vi ska iväg!
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

Liknande ämnen

  1. GOD JUL alla SAAB-vänner
    Av SAAB-TOK i forum Off Topic
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 19:42
  2. Problem med mina kära Saab 900 -95, hiiiilfe =)
    Av Saabylon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 08:20
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •