Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 som är svårstartad när den är varm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333

    9-5 som är svårstartad när den är varm

    Har haft ett litet problem med min -04:a 9-5 Aero automat med steg 1 biopower och 630 spridare. När bilen är kall så startar den helt okej och om jag startar den hyfsat snart efter att jag stängde av den när den var varm så startar den också, men låter jag den stå en stund så är den väldigt svårstartad. Det kan krävs bort åt 20 startförsök för att få igång den och när den då hoppar igång så ligger den på väldigt låga varvtal i omkring 10 sekunder innan den får normal tomgång, låter jag den däremot svalna en stund så är det inga problem igen. Det spelar ingen roll om det är bensin eller etanol i tanken men byter jag till original program (i annan box) och till original spridare så är problemet borta.

    I samband med att jag hade problem med misständningar så byttes följande saker ut mot nya: Btr, Vevaxelgivare, motortempgivare, tändkassett, spjällhus, bränslepump, bränslefilter, vakuumslangar, evap-ventiler, vevhusslangen som sitter på ventilkåpan. Spridarna skickades iväg för att testas och det visade sig att de var täta och väldigt jämna i flöde samt att katten byttes mot en begagnad p.g.a. att den som hade rasat.

    När jag kollar i open sid får jag fram följande med bara sprit i tanken:
    -Mreq och Mair följer varandra hela vägen genom varvtalsregistret
    -Ad85 och Ca85 ligger båda på 850
    -Amul låg på 457 sist jag kollade
    -Lambda låg inom -200 till 500 när jag höll jämn hastighet (100 km/h), men ibland gick den ner till -400 och upp till 700. På tomgång låg den på 600 till 1100

    Jag hoppas att det är någon som har några idéer om vad det kan bero på för jag har ingen aning om var jag ska leta längre.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hade samma startproblem både innan och efter att alla sakerna byttes.

  2. #2
    Det kan vara fel på boxen/mjukvaran. Vet inte var du införskaffat den men jag skulle gissa på just biomjukvaran efter din beskrivning. Jag har inga problem alls med Maptuns bio steg 1 på min 9-5 från 1999 hur jag än tankar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Lamb värde tyder på luft läckage kolla alla slanga, kolla med startgas på alla anslutningar.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Rör sig varvräknaren när du kör på starten men den inte startar?
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Mjukvaran tror jag skulle kunna vara orsaken, men vad internt i själva boxen kan orsaka detta?

    Varvräknaren går upp lite om jag kör startmotorn när den inte startar, har provat med två olika vevaxelgivare utan någon skillnad och den som sitter i nu är helt ny.

    Ska kolla läckage till helgen för något lär ju vara skumt med det, men kan det verkligen vara orsak till att den inte startar? Min slang med backventil på ventilkåpan gick sönder och då hoppade den igång även om den hade väldigt taskig tomgång. Vet inte om det utesluter något men jag provade att dra ur lmm när den inte ville starta, är det då ett luftproblem borde den väl lägga sig i förinställda värden som kan få den att gå igång?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Eftersom problemet är borta när du har annan box med Original SW så borde det ju inte vara något luftläckage? Dvs. om du är säker på att den går som den skall även om den är lättstartad varm.
    Låter då snarare som ett misstänkt HW problem snarare är SW.
    Har bilen någonsin gått som den skall och varit lättstartad med trimboxen?
    Ett alternativ är ju att lägga originalprogram i boxen som krånglar för att se om det gör någon skillnad, ett HW fel i boxen kan ju ställa till med mycket huvudbry.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Om man ska låter fantasin löpa fritt så skulle jag testa i fall det hjälper med startgas när den är svår att starta. För att få en en känsla för ifall felet är på bränslesidan eller tändning sidan. Jag tror inte heller att högre lambda värde orsakar startproblem utan snara en indikation på att motorn måste kompenserar ett annat problem. Eller är de som Herman skriver att när boxen blir varm så slutar den att fungerar normalt
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och man får att anta att boxen inte är en svartfot?!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Bilen har haft detta problem ända sedan trimbox och spridare åkte i, drog i 98 förra helgen och nu har lambda legat mer runt -400 till 400 men det ligger fortfarande på samma vid tomgång. Amul gick ner på -300 också. Har inte kunnat hitta något läckage men jag får väl leta vidare och se om jag kan hitta något.

    Började fundera på om det kan bero på ånglås i bränslesystemet, för då ska det bete sig precis såhär har jag förstått det som. Någon annan som kör med samma spec och har haft det problemet och hur kommer jag isf runt det?

    Kommer tyvärr inte vidare med detta mer just nu, verkar tyvärr som turbon la av idag...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej..
    Jag har en 9-5 2.0 biopower från -05 som är helt orörd (förutom service) men jag har sedan ca. 3 månader samma symptom som du beskriver.. jag kör mer eller mindre bara på etanol (var 5-6 tank på bensin). Är mycket intresserad ifall du hittar någon åtgärd som hjälper dig och som en vanlig dödlig skulle kunna testa själv

    HankC

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Och din bil bara blev så helt plötsligt, hankcc, eller gjordes det något som helst med bilen i samband med att den blev så?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Välkomen till STCS hankcc

    När din bile inte startar hur beter sig varvräknaren?
    Varvräknaren går upp lite om jag kör startmotorn när den inte startar,
    Samma eller är den helt still?
    Vad har du ver version på TK(Tändkassetten) Den frågan gäller ju även Juvakka

    Era bilar bör ha 3.7

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Skruva ur och kika på undersidan, just denna är 3.7B tillverkad vecka 34 2005
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för välkomnandet

    VFR: Bilen har dessvärre inte varit på service och inga åtgärder på 10-11 månader så det är dags för en mellan 3D service snart, men efter att problemet började så bytte jag själv tändstift (NGK BCPR7ES-11).

    Herman: Jag kollade min kasett och där står " TK3.6 A ".. .. jag är andra ägaren (förutom bilfirmorna då) och haft den i 7 av 10 år så det borde vara orginal.


    DSC_0102_cr.png
    Mvh
    hankc
    Senast redigerat av hankcc den 2015-08-22 klockan 09:19. Anledning: lade till bild

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    hankcc: Då skulle jag prova med en så ny 3.7 kassett som möjligt (hög bokstav) för att testa om det är relaterat till detta inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Sen det där med att 3.6 lirar på alla T7-system....det har visat sig gång på gång på gång att 3.6-kassetterna inte lirar speciellt bra, jag vågar till och med säga "riktigt uselt", ihop med Biopower-binärer. Dessa rullade av bandet efter Dr.Boosts inlägg som det refereras till tidigare i tråden, varvid hans info stämde ypperligt där och då, men såhär 11 år senare när åren gått och med mängder av Biopower-vagnar som rullar på våra vägar....mjae inte helt hundra.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svårstartad, varm och utan AC?
    Av Catoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 05:13
  2. Svårstartad varm 9-5
    Av Grumf_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 15:07
  3. 9000 2.3T -91 svårstartad varm
    Av Stoia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 10:06
  4. Svårstartad varm.. ogT16-88a
    Av Hasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 11:30
  5. Svårstartad varm motor
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •