Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: koppla in tillslag ström på en Saab 9-3 -05

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -

    koppla in tillslag ström på en Saab 9-3 -05

    Ska koppla in ett steg och baslåda på min saab 9-3 -05, ska koppla in en hög till lågnivå omvandlare på orginalhögtalarna i hatthyllan.
    Men var ska jag koppla tillslaget till steget? Bakljuset eller i säkringlådan bak och i såntfall var? Det sitter dragkrok om det spelar roll..

    Mvh Thomas
    Saab 9-5 Vector -03

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har du alltid radion på?
    Kopplar du på något som får spänning när du vrider om nyckeln och inte har radion på så kommer ju slutsteget att starta och är då radion inte på finns risk att du får störande ljud.
    Optimalt är ju att styra det via radion och eftermarknads apparater har utgång för detta "remote" och originalapparaten borde också ha det, antar att du har originalstereo?
    Vad har du för modell? Det kan ju handa att det finns signal ut för antenn som går att använda.

    Och det är en NG9-3 2005?
    Din bil i signaturen har samma siffror men att 3 och 5 bytt plats, dags att uppdatera signaturen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Har läst mig till att det bästa är att koppla in lågnivån på steget under sätet, skarva in på dörrhögtalarna så man får basen. Tillslags strömmen tar vissa via cigguttaget, är det optimalt?
    Bilen har orginalstereon med steg och 150w.
    Bilen är min andra bil... en 9-3 2005 2,0t sport sedan. 9-5 Aeron är min fin bil...
    Saab 9-5 Vector -03

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det skall sitta en antennförstärkare (624) bakom klädseln på C-stolpen som har en kabel ansluten som skall vara grön, mät på den om den har +12V som är på/av när stereon ar på resp. av.
    Det kan ju också vara så att den bar ahar spänning när radion är på och inte CD, så mät med både radio och CD påkopplad
    Är den det skulle jag testa att använda den för remote styrningen till slutsteget
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Okej får kolla på det imorgon, sitter den på hö eller vä sida? För att koppla in lågnivåboxen på steget måste stolen bort hur gör man?
    Saab 9-5 Vector -03

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Sorry, missade att skriva att det är på höger sida.

    Jag skulle nog ta högnivåsignalen bak vid hatthyllan istället för under stolen, dels lättare att komma åt samt att då lär väl montera hög/lågnivåboxen och slutsteg där bak någon stans och får då kortare kablage.

    Vill du ändå demontera stolen är det ganska enkelt. Men var försiktig då stolen innehåller Airbags

    1) Kör fram stolen längst fram och vik fram ryggstödet
    2) Demontera täcklock för bältets infästning nere vid golvet och lossa bältet
    3) Demontera 1 skruv i bakkanten på varje stolsskena (i skenan)
    4) Tilta stolen framåt
    5) Lossa/dela kontaktdonet under stolen
    6) Dra stolen bakåt så att fästkrokarna lossar, dra försiktigt ut stolen bakåt

    Slå inte på tändningen när stolen är loss för då kan du sätta felkoder i SRS-systemet eftersom en airbag saknas.

    Omvänd montering och skruvarna du lossat dras med 30Nm
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Behöver man inte ta lågnivåsignalen från en dörrhögtalare? För att få basen, det sitter bara diskanter/mellanregister i hatthyllan.
    Jag har kopplat min lågnivå via högtalarna i hatthyllan nu och tagit tillslag från ena bakljuset, och steget slår till och fungerar men ingen bas hörs..
    Saab 9-5 Vector -03

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jo, signalen till högtalarna i hatthyllan är beskuren frekvensmässigt. Ska man ha bas så får man ta från dörrhögtalarna och då blir det slutsteget under förarstolen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Tackar.. tillslagsströmen då? kan man ta den från säkringslådan bak? eller måste man dra enda från ciggutaget fram?
    Saab 9-5 Vector -03

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Thomas j Visa inlägg
    Behöver man inte ta lågnivåsignalen från en dörrhögtalare? För att få basen, det sitter bara diskanter/mellanregister i hatthyllan.
    Jag har kopplat min lågnivå via högtalarna i hatthyllan nu och tagit tillslag från ena bakljuset, och steget slår till och fungerar men ingen bas hörs..
    Såg inte någonstans att du skrivit vad du skulle driva med slutsteget, bas är ju oftast det som saknas och löses med en baslåda, men korrekt skall du driva ett fullrange system är det fel att ta från en filtrerad kanal. Och då skulle jag även fundera på var du skall placera de högtalare som du skall driva med detta extra steg eftersom du kommer att påverka nivån med fader.

    Citat Ursprungligen postat av Thomas j Visa inlägg
    Tackar.. tillslagsströmen då? kan man ta den från säkringslådan bak? eller måste man dra enda från ciggutaget fram?
    Och det är ju tillslagsströmmen jag föreslog att du skulle mäta på antennförstärkaren för att se om den är möjlig att använda, att ta det från cigguttaget är inget jag skulle göra. Om du skall ha stegeet på på nyckeln oavsett om radion är på eller ej skulle jag leta upp en +15 i säkringsdosan bak om du skall ha slutsteget där bak.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Okej tack. Jag ska ha en baslåda i skuffen, får leta upp en säkring som går på tändningen bak då. Steget sitter skruvat under hatthyllan.
    Får prova i morgon då jag ska jobba snart. Tack för alla hjälp. Återkommer hur det går...
    Saab 9-5 Vector -03

Liknande ämnen

  1. Vart koppla in ström till laddtrycksmätare?
    Av SS9000K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-01, 20:02
  2. Hur aka jag koppla in ström till laddtrycksmätare i 93 08:a
    Av fiisken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 13:36
  3. Hur aka jag koppla in ström till laddtrycksmätare?
    Av t-uddemar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 14:39
  4. Koppla på ström till laddtrycksmätare
    Av Ynnoj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 18:11
  5. Koppla in laddtrycksmätare i 9-5, var ta ström?
    Av dekagon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •