Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Skruvar till bakre länkarm sitter fast OG9-5

  1. #1

    Skruvar till bakre länkarm sitter fast OG9-5

    Hej,

    Efter att ha tillbringat fem timmar med att få loss skruven till bränslefiltret (sågat spår och använt mejsel och polygrip) så är mitt tålamod begränsat när det gäller trilskande bultar/skruvar. När jag då skulle fixa den sista anmärkningen på besiktningen, en sönderrostad länkarm så tänkte jag att det skulle räcka med ett halvmeters skaft på en krafthylsa för att lossa bakre skruvarna. Men kung och fosterland och några år på gymet räckte inte för att lossa bulteländena. De ser dock inte så rostangripna så lite variation mot bränslefilterskruven är det ju. Frågan om bultar som vägrar samarbeta förekommer ju lite då och då men ändå. Vad ska man investera i för att kunna meka med sina tre bilar utan att tillbringa timmar med varje bultelände? Man vill ju inte köpa en mutterdragare för 2000 bara för att konstatera att den var något för svag. Å andra sidan har jag ingen lust att lägga 8000 på värstingmodellen heller. Hur mycket moment behöver man egentligen för att vara hyfsat säker på att få loss det mesta i bultväg så att man t.ex. kan byta bussningar fram och bak? Funkar en elvariant eller måste man släpa fram kompressorn varenda gång man ska meka med bilarna? Eller är det värme som gäller? Slägga? Hur gör ni för att inte tröttna på hela skiten när själva reparationen har 3 skiftnycklar i Haynes men lossa bultar borde ha 7 nycklar.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Får du inte loss bultarna med ett långt dragskaft och en krafthylsa är du antingen för svag eller har för kort dragskaft.
    Använder du i det läget en megastark mutterdragare så kommer bulten antingen att gå av eller så blir skallen rund.

    Jag har aldrig varit med om en bult som inte lossnat med ett långt dragskaft. (Om det inte snurrat på baksidan alltså).
    Har själv en mutterdragare som drar 1100Nm men använder den aldrig till att lossa muttrar som sitter överjävligt för det blir bara något som går sönder då.

    En eldriven mutterdragare är inte starkare än man är med ett vanligt spärrskaft.
    Sitter muttrarna så mycket att jag känner att det kommer gå åt hellsicke om jag bara drar så brukar jag prova med rätt mycket värme så brukar det släppa.
    Undvik som sagt superdupermutterpickan för det leder bara till tråkigheter på bultar som sitter fast.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Halvmeters skaft är ju ingenting om det behövs kraft, en meter kan behövas, förläng med rör och se till att skaftet är av bra kvalitet. Mycket bättre att ha längre skaft och kontrollerat moment än att ha för kort och behöva ta i okontrollerat.

    Har du använt förstklassig rostlösningsolja som t ex Würth, och låtit det verka någon timme? Knackat på bultarna med hammare?

  4. #4
    Ska jaga rätt på ett 1-metersskaft i helgen och rostlösningsolja och prova med det. Knackat med hammare har jag gjort. Återkommer. Tack så långt!
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Gäller det Saab 9-5? Jag hade samma problem som du och till sist började skruvarna vrida sig.. Då tog jag fram gasol och började värma och värma (tog evighet), med risk att bränna bussningen, och det gick till slut (utan brand). Jag värmde de så mycket att det gick att skruva ur de med Biltemas el hjulmutter dragare.
    Jag var dock tvungen att beställa nya skruvar eftersom de gamla såg farligt vridna..
    Senast redigerat av zhabul den 2015-06-12 klockan 11:36.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    En eldriven mutterdragare är inte starkare än man är med ett vanligt spärrskaft.
    Jag tog isär en rejält rostig 65 år gammal bubbla som stått ute sen 1960 med vanlig billigaste elmutterknackaren från jula (299 eller vad den kostar) tillsammans med lämpliga round corner hylsor. Nästan alla lossade fint, utan runddragna muttrar. Vissa fick jag nöta kanske 2-3 minuter innan de släppte, många gånger rök det om bränd rost och färg när det väl lossnade. Några få ställen gick skruvarna av, men min slutsats är att med dragskaft så vrider man av eller runddrar muttrar direkt, men knackets envishet både skapar värme och knackar med envishet bort rosten. Både knackaren och tigersågen (som väl också kostade 300 pix) dog tillslut när denna operation gjordes, men de höll länge trots allt. Lite OT, har jag förresten även kört sönder ett gäng billiga vinkelslipar, en dyr bosch höll 10 år, sen körde jag billiga på Jula och bytte 2-3 gånger på garantin, för 300 kr har man vinkelslip i ett drygt år. B) Nu har jag en kamasa som kostar det dubbla eller nåt sånt (men billigare en bosch), får se hur länge den håller, men nu är det mest "finkapning", inte att såga ned flera bilar med som tidigare... Bubblan fick jag ihop hyggligt tillslut, var kvar endel mekaniskt och el, men pga för många bilar så fick den lämna mig...

    Edit, kontentan - ja, elmutterdragaren är inte momentstark på ett knack men kan ändå framgångsrikt lossa muttrar som man inte klarar med ett dragskaft utan att ha sönder nåt.
    Senast redigerat av risig9000 den 2015-06-12 klockan 12:39.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av alwayssaab Visa inlägg
    Hej,
    Frågan om bultar som vägrar samarbeta förekommer ju lite då och då men ändå. Vad ska man investera i för att kunna meka med sina tre bilar utan att tillbringa timmar med varje bultelände?

    Hur gör ni för att inte tröttna på hela skiten när själva reparationen har 3 skiftnycklar i Haynes men lossa bultar borde ha 7 nycklar.
    Håller med, att få loss saker är det som tar tid och jävlas. Eller att det är så trångt man inte kommer åt utan att ta isär halva bilen, och då är man tillbaka på nåt som inte lossar och som man har sönder (som inte var trasigt från början och inte hade med saken att göra egentligen).

    Jag har funderat på hur man gör detta på bilverkstäder och får lönsamhet i reparationerna...

    Endel knep har man ju lärt sig. Knacka, värma och rostlösa... Och inte bara ta i för kung och fosterland. Likaså ha bra "mothåll" så det inte bara fjädrar när man knackar. Men som hobbymekaniker håller jag med om att detta är det som ställer till mest frustration.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag har samma erfarenhet som risig9000! Köpte för inte så länge sedan Biltemas mutterknackare som de specar max vridmoment 813 Nm för 1299 kr. Trots att jag bara kört den med en alldeles för liten kompressor så är den väldigt bra på att slå loss muttrar som kändes orubbliga med vanligt spärrskaft. Det måste vara det envetna knackandet som gör att det går så bra. Det kan ta en lite stund och jag får vänta flera gånger på att kompressorn ska få upp trycket men vad gör det, det går ju ändå mycket snabbare än andra metoder. Är det rostigt som det oftast är så kör jag 5-56 eller WD40 och ger det lite tid att verka.

    Hylsa med långt skaft ger inte bara ett vridande moment utan även ett böjande moment. Mutterdragaren ger bara ett vridande moment vilket är en stor fördel. Om hylsan halkar av skallen när man tar i med ett långt skaft så är det risk att skada saker.

    Mutterknackaren kan lossa muttern som sitter upptill på stötdämparna i fjäderbenen fram utan att man behöver hålla emot den mindre muttern i mitten. Väldigt smidigt.

    Är det så fastrostat att det är omöjligt att lossa eller om mutterknackaren inte kommer åt så tar jag oftast Drehmel med kapskiva och skär av på lämpligt ställe.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Om man till slut får loss muttern från den genomgående bulten i valfri länkarm så kan man ge sig den på att bulten iaf är fastrostad i hylsan i bussningen......

    Ett knep jag då brukar använda är att ta den stora elektriska borrhammaren och bara köra den med hammarfunktion och som verktyg använder jag den spetsiga huggmejseln som placeras i änden på bulten som faktiskt för det mesta har en antydan till hål där verktyget passar perfekt!
    Använd skyddsglasögon och hörselskydd för det låter fruktansvärt och allt samlat grus och skit som sitter fast under bilen kommer oavkortat att söka sig till ögon och öron!

    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Precis som några skriver i tråden så kommer man långt med en billig elektrisk mutterknack. Har kört med biltemas knack i många år och aldrig gått bet på något skruvförband på någon bil förutom navmuttrarna på og9-3 där jag lånade grannens luftmaskin a 2.000:-. Elknacken med 340 Nm var för svag och försöken med hylsor och skaft resulterade i att grejerna gick sönder. Aldrig har en hylsa eller mutter gått sönder pga knacken.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Ja, det är en underbar känsla att lossa navmuttern med mutterknackaren efter att ha lossat den på andra sidan med ett långt skaft på hylsan. Biltemas 813 Nm knackare klarade navmuttern på og9-3.

  12. #12
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502
    Jag själv har Julas 680Nm mutterknack (073017) för tryckluft, tror inte att den gått bet ännu. Viktigast är dock att ha rejäl slang fram till den och bra koppling i kompressorn så man slipper tryckfall.

    Har även en Makita 18V sladdlös knack som ska dra någonstans 2-300Nm, och även om jag är väldigt glad för den och skulle inte vilja vara utan den, så är exempelvis navmuttern i regel inget den fixar.

  13. #13
    Så fick jag då loss bultarna till bakre och främre fäste med hjälp av ett förlängningsrör och en massa slit. Sen försökte jag följa instruktionen i Haynes och lyfta ner bärarmen, vilket inte var praktiskt möjligt som jag såg det. Den gick att lossa rätt mycket i framkanten men bakkanten gick inte att rubba. Så jag tänkte att jag tar loss bulten vid hjulspindeln så ska det väl gå. Men så ruckade jag en sista gång för att se om jag kunde få loss bärarmen och då hände något väldigt oväntat, det började rinna olja i en strid stråle från bakom damasken på hjulaxeln. Svårt att se exakt var det kommer ifrån men det är väl rimligen växellådsolja? Då är frågan varför det har med ett länkarmsbyte att göra? Är det nåt som jag borde insett kan hända och som nu ställer till det än mer? Kort sagt, har nåt gått sönder eller borde en glad amatör insett att om man ruckar på länkarmen är det stor sannolikhet att drivaxeln kanar ur växellådan så att det börjar läcka olja? I så fall kanske det bara är att sätta dit den nya länkarmen (japp, jag fick bort den gamla) och skruva tillbaka allt igen, fylla på olja igen och känna sig lite nöjd över att ha fixat en bil som verkstaden tyckte skulle till skroten pga kostnaden för att fixa allt. Men sån tur har man väl inte...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av alwayssaab den 2015-06-13 klockan 18:31.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Ett av mina bästa köp någonsin är ett långt 1/2" dragskaft från Biltema. Numera ligger den med i bilen om jag skulle behöva byta till nödhjulet...
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Citat Ursprungligen postat av alwayssaab Visa inlägg
    Så fick jag då loss bultarna till bakre och främre fäste med hjälp av ett förlängningsrör och en massa slit. Sen försökte jag följa instruktionen i Haynes och lyfta ner bärarmen, vilket inte var praktiskt möjligt som jag såg det. Den gick att lossa rätt mycket i framkanten men bakkanten gick inte att rubba. Så jag tänkte att jag tar loss bulten vid hjulspindeln så ska det väl gå. Men så ruckade jag en sista gång för att se om jag kunde få loss bärarmen och då hände något väldigt oväntat, det började rinna olja i en strid stråle från bakom damasken på hjulaxeln. Svårt att se exakt var det kommer ifrån men det är väl rimligen växellådsolja? Då är frågan varför det har med ett länkarmsbyte att göra? Är det nåt som jag borde insett kan hända och som nu ställer till det än mer? Kort sagt, har nåt gått sönder eller borde en glad amatör insett att om man ruckar på länkarmen är det stor sannolikhet att drivaxeln kanar ur växellådan så att det börjar läcka olja? I så fall kanske det bara är att sätta dit den nya länkarmen (japp, jag fick bort den gamla) och skruva tillbaka allt igen, fylla på olja igen och känna sig lite nöjd över att ha fixat en bil som verkstaden tyckte skulle till skroten pga kostnaden för att fixa allt. Men sån tur har man väl inte...
    Har inre knuten hoppat ur lådan får du trycka tillbaks den igen och fylla upp med rätt oljetyp beroende på vilken olja som är i den nu.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Ett av mina bästa köp någonsin är ett långt 1/2" dragskaft från Biltema. Numera ligger den med i bilen om jag skulle behöva byta till nödhjulet...
    Ja, ett sånt kan ju vara bra att ha men om du drar hjulskruvarna med 110 Nm så behöver du inte köra runt med dragskaftet.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Något som jag tycker gör att alla jobb man gör hemma tar mer än dubbelt så långtid mot de jobb man gör på verkstan är induktionsvärmaren.
    Det är helt makalöst vilken skillnad den gör. Men en alldeles för dyr investering för hemma mecken.

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Ett av mina bästa köp någonsin är ett långt 1/2" dragskaft från Biltema. Numera ligger den med i bilen om jag skulle behöva byta till nödhjulet...
    Den är riktigt bra, funderar på att köpa en till...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Ett sånt här kanske? Precis ett sånt har jag i bilen. Mycket smidigt. Och bror min fick också ett i (h)julklapp efter att han fått prova mitt och tyckt lika bra om det. Jag har länge haft ett 3/4" ledhandtag med övergångshylsa för dom hjulbultar som sitter riktigt hårt. Men detta är mycket smidigare och klarar alla normala hjulbultar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Japp, precis den. Än så länge har jag inte haft behov av mer än 600mm, och det var inga som helst problem att lossa länkarmarna från subframe (med lite MoS2-olja, förstås). Men det viktigaste är alltid att man inte segdrar utan försöker knycka lite lagom.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. Hur fel får DTE visa?
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 19:00
  2. Det kan inte vara sant,..samma fel igen efter nybyt koppling
    Av 9-5aerosedan02 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 18:02
  3. nån med Ace Leo? eller kan visa?
    Av Tobbe-9,3 aero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •