Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vacuumklockan på fördelaren T8 87

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20

    Vacuumklockan på fördelaren T8 87

    tjena!
    har hållit på och felsökt på min 900 8V turbo.
    och jag får hela tiden bara grundladd på kärran när jag trycker gasen i botten.
    sen så börjar den ju givetvis att spika då APC:n inte kan ställa tändningen, så sänker den trycket helt enkelt.
    Detta måste bero på vacuumklockan på fördelaren som verkar trasig.
    blåser man i slangen så går luften bara igenom i fördelaren.
    det bör ju vara det som är felet att den inte vill ladda ordentligt? eller?

    Går denna klocka att köpa löst eller är det en hel fördelare som gäller?
    har läst lite att man inte kan ta en fördelare från 900i tex, stämmer det?
    klockan ser barnsligt liten ut på "i" modellen så den verkar ju inte ha en dubbelverkande klocka?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    288
    Ok det låter som den inte funkar, men frågan är om det är därför den spikar (vet du säkert att den spikar?). Jag hade kollat att tändningen står rätt från början först. På min hjälpte det.
    Svart 900 T16 91

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20
    oja, det hörs att han börjar spika när det börjar bli lite ladd på grejjerna, sen går trycket ned till grundladd, förmodar att APC:n gör det.
    Kan ju tänka mig att när klockan är trasig så kan den ju inte ställa om tändningen när den börjar spika, så APC:n helt enkelt talar om för magnetventilen att sänka laddtrycket!
    Det är min teori, allt har väl sin naturliga orsak iof men, iom att jag har noll erfarenhet kring Saab så står jag mej frågandes...
    visst att kolla tändningen ska jag göra.

  4. #4
    Hej!

    Om vakuumklockan läcker ska du börja med att byta den. Kolla sedan att tändningen är rätt inställd.
    Passa på att kolla SAMTLIGA vakuumslangar så att de är hela. Det är mycket vanligt att det finns läckor här och där och det är ofta orsaken till spikningar vid onormalt lågt laddtryck.

    Vakuumklockan är inte samma på 900i. Den på T8 sänker tändningen vid laddtryck, vilket 900i-klockan av förklarliga skäl inte gör
    Jag kanske, eventuellt har en vakuumklocka i reserv som jag skulle kunna lämna av när jag åker förbi Västerås i helgen, om du orkar vänta tills dess. Måste kolla om vakuumklockan är hel först bara.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

Liknande ämnen

  1. Montera fördelaren, OG900s -90
    Av Anders-1500 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 08:35
  2. Kablar på kontaktstycke vid fördelaren?
    Av MaWeRic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 23:36
  3. Slang till klockan på fördelaren?
    Av j0kk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •