Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Osäkert fel på bromsar bak, varm bromsskiva och fälg.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142

    Osäkert fel på bromsar bak, varm bromsskiva och fälg.

    Gäller en Saab 9-3ss 2,0t 2006.

    Mina bromsbelägg höger bak har försvunnit helt under våren så jag beställde nya.

    Smörjde oken och motionerade dom. Slipade okhållarna så det blev en fin glidyta. Gjorde rent glidpinnarna och smörjde dom och monterade med nya belägg på bägge sidor.

    Efter det märker jag dock att höger bak blir varmt på skivan och fälgen. När jag hissar upp bilen och snurrar hjulet så går det lättare på höger än på vänster!!??
    Har testat att dra handbromsen och släppa den, med samma resultat.

    Jag hör heller inget missljud från hjullager.

    Tänkte bara köpa nya ok, men det känns lite märkligt att det ändå går så lätt att snurra hjulet. Någon som har någon idé?
    Senast redigerat av Peter32 den 2015-06-11 klockan 18:12.
    Saab 900i 1998
    Saab 9-3 2.0t vector 2006 Maptun steg 1
    Saab 9-5 2.3t vector 2008

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det som brukar vara problemet är att kolv/kolvar i oken kärvar och inte går in så lätt som de skall.
    det går ibland att motionera upp dem genom att plockar ur ett belägg i taget och ha assistent som trampar på pedalen så att kolven åker ut och så trycker man in den igen och upprepar några gånger, ev med en droppe bromsvätska på kolvens yta. Alternativet att glidpinnarna kärvar om det är glidok fast det verkar du ju kollat redan.
    Alt. att riva oken och gå igenom dem ordentligt, tänkte du köpa nya ok har du inte mycket att förlora på det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142
    Det som gör mig osäker är att det går så lätt att snurra hjulet.
    Saab 900i 1998
    Saab 9-3 2.0t vector 2006 Maptun steg 1
    Saab 9-5 2.3t vector 2008

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och du har justera handbromsen korrekt?
    Har inte kikat på hur man skall göra med på OG9-3 och OG9-5 finns det de som justerar felaktigt på wiren istället för på förspänningen till backarna inuti trumman
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    9-3ng har väl inga bromsbackar ? Utan handbromsen går väl direkt på oket. Skulle tro att armen kärvar

  6. #6
    Du behöver ta ner oken och riva dom i sina beståndsdelar. Rengör allt och ta bort all rost som kan störa okets rörelse.
    Kolvarna tar du lättast ut genom att blåsa ut dom med tryckluft eller om anslutningen sitter så att du kan trycka ur dom med ett dorn.
    Om kolvarna är rostiga i glidytorna så skall du inte använda dom mer, då är dom farliga.
    Man kan enkelt tillverka nya kolvar.

    Det är enkelt med bromsok men man måste vara noggrann.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av breakdown89 Visa inlägg
    9-3ng har väl inga bromsbackar ? Utan handbromsen går väl direkt på oket. Skulle tro att armen kärvar
    Trevligt i så fall, back to basics som på min 99a

    Citat Ursprungligen postat av Franzén Visa inlägg
    Du behöver ta ner oken och riva dom i sina beståndsdelar. Rengör allt och ta bort all rost som kan störa okets rörelse.
    Kolvarna tar du lättast ut genom att blåsa ut dom med tryckluft eller om anslutningen sitter så att du kan trycka ur dom med ett dorn.
    Om kolvarna är rostiga i glidytorna så skall du inte använda dom mer, då är dom farliga.
    Man kan enkelt tillverka nya kolvar.

    Det är enkelt med bromsok men man måste vara noggrann.
    Rost får man enkelt bort med ett elektrolysbad, det kommer åt överallt och låter resten vara.
    Och att plocka ur kolvarna med trycklyft kan man göra om man vet vad man gör, ett finger emellan för att fånga kolven och du kan sakna ett finger, en träbit är bättre och att det kan stänka bromsvätska. Använder själv trycklyft för det men så jag jag gjort det många ggr i över 20år. Det gäller att inte ha fingar mellan och att blåsa väldigt försiktigt så bör den krypa ut sakta men kärvar den kan det komma som ett pistolskott.

    Och man bör nog låta bromstillverkarna sköta tillverkning av kolvar
    Noggrann och hålla rent!!

    Utbytesok är ofta prisvärt, Biltemas ok tycker jag rostar alldeles för fort tyvärr.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    har haft liknande fel, kolven gick lätt och fint samt kunde heller inte känna att den låg på när jag hissade upp.

    Innan jag såg att bromskölden låg mot skivan pga fästet va halvt bortrostat...

    Värt att titta på när du ändå är där och härjar.....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142
    Citat Ursprungligen postat av Rikardm Visa inlägg
    har haft liknande fel, kolven gick lätt och fint samt kunde heller inte känna att den låg på när jag hissade upp.

    Innan jag såg att bromskölden låg mot skivan pga fästet va halvt bortrostat...

    Värt att titta på när du ändå är där och härjar.....
    Det hade jag inte en tanke på. Ska titta på det så fort jag får möjlighet.
    Saab 900i 1998
    Saab 9-3 2.0t vector 2006 Maptun steg 1
    Saab 9-5 2.3t vector 2008

  10. #10
    Givetvis måste man vara försiktig när man blåser ur kolvarna.
    Jag brukar lägga en stor trasa i oket som dämpar kolvens framfart och som också täcker hela oket, det kan bli lite dimma av bromsvätskan.
    Den vill man inte andas in.

    Det är inga som helst problem att tillverka nya kolvar till ett bromsok.
    Jag har tillverkat hundratals.
    Tittar man närmare på originalkolvar så är dom inte så vetenskapligt framtagna.
    Man kan ta några steg till med finare ra på glidytan och bättre utformad botten.
    Dessutom kan man grunda och måla de exponerade ytorna för att slippa rost.

    Men det är rätt som du säger, det är noga med hygienen.
    När man monterar ihop allt igen så skall alla gummidetaljer vara inkletade i ett särskilt fett som inte är skadligt för gummit.
    Vanligt bonnfett funkar alltså inte.

    Man får vara lite om sig och kring sig.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om du tillverkar egna kolvar,hur och med vad ytbehandlar du kolven? Original är väl chrome eller liknande för att inte korrodera .
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Jag ytbehandlar den inte alls.
    Ytan på kolven poleras istället för att täta så bra som möjligt och skapa så låg friktion som möjligt.
    Metaller korroderar när de utsätts för syre angrepp och inne i ett slutet hydrauliskt system finns det väldigt lite syre även om bromsvätskor kan dra åt sig vatten efter lång tid utan byte.
    När stålet dessutom är polerat efter konstens alla regler så minskar den exponerade ytan och därmed risken för rost.

    Eller så tillverkar jag kolven i rostfritt stål med en kolhalt under 19%.

    Förkromade ytor har en tendens att släppa sin ytbehandling och eftersom ytan under är rätt grovt tillyxad så blir det ett ganska snabbt förlopp.

    Det är inte rocketscience... detta heller.

Liknande ämnen

  1. Bromsskiva varm
    Av $ááB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 21:40
  2. Kort fråga: TurboX-bromsar och 17-tum Vector fälg??
    Av perr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 20:27
  3. Provade og900 cab, kändes osäkert
    Av Noddan i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 22:34
  4. Osäkert problem med Check enginelampa.
    Av DGardell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 17:28
  5. klimatorn fungerar osäkert...?
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 16:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •