Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: HJÄLP!! Motorproblem i samband med motorbyte SAAB 9-5 2.3 Aero -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    HJÄLP!! Motorproblem i samband med motorbyte SAAB 9-5 2.3 Aero -00

    Tjena!

    Har inte lyckats hitta någon tråd med svar på mina problem så skriver nu en i hopp om hjälp!

    Lite info om bilen: Är alltså en Aero 2.3 -00 som blivit mapad av nordic till ca:280 hk.

    Var med om ett motor ras för ett tag sedan och hade inte hjärta att skrota henne Sagt och gjort så drog vi igång med motorbyte. Problemet som nu uppstått efter motorbytet är följande

    Lite svajjig tomgång, den går varmt samt hackar (blinkade motorlampa) och dör även ibland när jag trycker in kopplingen under provkörning. Fick felkod om misständning.

    Har hört att man kan testa koppla ur LMM och se om den går bättre då.

    Kopplade ur den och då gick bilen bättre. Så jag lånade LMM av en kompis som har en fungerande i sin SAAB men sprang på samma symtom. Testade även hans TK för att se om det var den som spökade men gjorde ingen skillnad.

    Har kollat tryckslangar med startgas och även tittat efter dåliga slangar men dom verkar vara bra.

    Tog upp tändstiften och dom var full med sot. Den går bättre på höga varv än låga men så fort den blivit varm dör den då jag trycker in kopplingen. På lägre varv hackar den och har sig.

    Värt att tillägga är väl att turbon tog en del stryk i samband med motor raset så den viner och har sig men laddet är 1.5 bar som innan.

    Ber om ursäkt för dålig formulering men hoppas ni förstår.

    Tips och ideér på vad detta kan vara för fel uppskattas varmt!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Var stiften alldeles nya eller kör du på gamla?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Stiften är nya (BCPR7ES)

  4. #4
    Är du helt säker på att den nya maskinen är en 2.3?

  5. #5
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Ja han har en b235r från en bil av samma årgång.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    69
    Har en Aero själv som inte går som den ska. Om jag förstått det rätt så är det så att om du kopplar ur LMM och bilen då går hyfsat ok så har du luftläckage någonstans. Nån annan på forumet kanske kan bekräfta. När LMM är inkopplad försöker systemet kompensera luftläckaget och det är då du får svaj och hackningar. Har fått detta tipset av Uhr på Nordic.

    Lägger till en egen fråga om detta, om man kör utan LMM inkopplad ( skall testa detta på den egna Aeron men ej hunnit än) är det ok att köra så längre tid?
    Saab 9 - 5 2,0 t Arc 2002 Fruns bil
    Saab 9 - 5 Aero 2000 Dotterns bil
    Saab 9 - 5 2,3t 2001 40 000 milarn.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JörgenT Visa inlägg
    Har en Aero själv som inte går som den ska. Om jag förstått det rätt så är det så att om du kopplar ur LMM och bilen då går hyfsat ok så har du luftläckage någonstans. Nån annan på forumet kanske kan bekräfta. När LMM är inkopplad försöker systemet kompensera luftläckaget och det är då du får svaj och hackningar. Har fått detta tipset av Uhr på Nordic.

    Lägger till en egen fråga om detta, om man kör utan LMM inkopplad ( skall testa detta på den egna Aeron men ej hunnit än) är det ok att köra så längre tid?
    Tack för svar. Ja jag får ta och kolla mer om det läcker någonstans då. Men tycker att man borde märkt det då man var där med startgas. frågan är ju om det kan skapa misständning för det känns ju som att det är något sådant inblandat då den går varmt och tändstiften blir sotiga. Har själv funderat över det där med att köra utan LMM, om det är skadligt i längden.

Liknande ämnen

  1. Motorproblem! Saab 900 t16 aero-92
    Av 900T16airflow92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 20:46
  2. Vad göra med automaten i samband med motorbyte?
    Av miche.f i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 18:08
  3. Hjälp, motorproblem med Saab 9000
    Av Freddie Got Saab Fever! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 19:27
  4. Saab 9-5 2.0t -99 192 hk med motorproblem (Hjälp)
    Av scott77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 19:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •