Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Riskabelt åka med läckande servopump? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    4
    Medlem#
    10730

    Riskabelt åka med läckande servopump? NG9-3

    Jag är lite intresserad av en saab 9-3 -07 på KVD och det ända riktiga problemet med den är att servopumpen läcker utan angiven skala på läckaget.

    https://www.kvd.se/auktion/personbil...r-175hk/654496

    Tänkte bara se vad de som vet bättre än en själv tror om att köpa den, problemet är då att jag måste köra den 25 mil för att få hem den.

    Går det överhuvudtaget att få hem den utan att fler problem uppstår p.g.a av brist på hydraulolja?

    Tack på förhand till er mäktiga saab-guruer från en nybliven förare som vill ge sig in på märket.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det blir väldigt tungt att styra om oljan skulle ta slut. Tro mig, jag har testat
    Ytterligare ett problem är att pumpen riskerar att skära om den går med för lite olja.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Så ring och fråga hur stort läckaget är och så kan det vara bra att ha med en liter utifall det blir ett köp

    Välkommen till STCS Alphamannen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Bilen du har tittat på har en servopump som sitter på topplocket och drivs av ena kamaxeln (alltså ej remdriven pump). Ett problem som ibland uppstår på dem är att packboxen mellan motor och pump börjar läcka, så att motoroljan kommer in i servopumpen. Nivån stiger då i pumpen och till slut börjar det rinna över olja vid oljepåfyllningslocket (på pumpen).

    Jag vet ju inte om det är det som är felet på just den här bilen, ej heller hur allvarligt det är att köra med detta. Tänkte bara att det kan vara bra för dig att känna till. (Det finns en hel del skrivet tidigare här i forumet om just detta problem).
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Nu såg jag ingen info på nivån men sannolikt har Ronnie rätt att servopumpens behållare är överfull av en blandning av motorolja och servo-olja. Servo-oljans egenskaper ersätts successivt av en begagnad motoroljas motsvarande vilket till slut leder till att servofunktionen upplevs "-av-på-av-på-av-på" när föraren snurrar på ratten. Utan att ha bevis tror jag att detta beror på att motoroljan skummar då den inte är avsedd att användas till hydraulsystem. Jag har 'räddat' servopumpar som har gått så långt utan några bestående men (på varken mig eller servot). Kan inte svara på hur nära haveri det varit dock. Är du osäker kan du köpa en liter servoolja (SAAB org), lossa returen och med en medhjälpare starta bilen under ca10 sekunder fylla på ny olja samtidigt som du tömmer ur kontaminerad olja via returen i t ex en PET-flaska. Tänk på att pumpen inte få gå torr, då skär den eller får allvarliga skador. Själv hade jag, förutsatt att behållaren inte är tom, kört hem bilen och reparerat den då.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    4
    Medlem#
    10730
    Tack för alla bra och snabba svar!

    jag va just på telefonen för tredje gången med kvd som äntligen gav ett svar på frågan. De sa att de testat under dagen och att han skulle rekomendera att inte köra mer än 2 mil med den, absolut max 5, men defenitivt inte 20-30 mil. Detta säger dom nog för att vara på den säkra sidan men jag vet inte.

    Det är inte extremt mycket dyrare att ta den på transport till linköping och köra 3 mil istället men jag har tyvärr inte mycket pengar att kasta på den. vi får se hur det slutar.

    Som sagt ett stort tack till alla ni gett svar, det hjälper en att se problem och lösningar tydligare.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Om det är läckage så ta bara med dig några burkar servoolja och fyll på om behov uppstår.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2020-05-13, 17:16
  2. Riskabelt att sälja min Saab till England???!!
    Av Saab 900 2,3 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 23:31
  3. Riskabelt att gå på 9-5a med automatlåda som rullat 19k mil?
    Av Binne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 23:09
  4. Riskabelt med framhjulsdrift??
    Av Cabmange i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 01:47
  5. Saab 9-5 2,0T -00 ca 12 000 mil, riskabelt köp?
    Av Staffan 9-5 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •