Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Länkarmsskruv gängar ur

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Länkarmsskruv gängar ur

    Godkväll!

    Fick ett nytt nedslag på ombesiktningen, "Länkarm, fram höger, fastsättning bristfällig" och mycket riktigt så har skruven som sitter mot chassit gängat ur typ två tredjedelar. Drog åt den rätt rejält och allt var frid och fröjd. Fram tills idag, då jag skulle svetsa fast nytt flexrör på avgassystemet, då jag ser att skruven har börjat gänga ur sig själv igen.

    Vet inte hur mycket jag vågar dra åt den heller, jobbigt att dra av den där. Hur får jag den att sitta kvar?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av ooskr Visa inlägg
    Godkväll!

    Fick ett nytt nedslag på ombesiktningen, "Länkarm, fram höger, fastsättning bristfällig" och mycket riktigt så har skruven som sitter mot chassit gängat ur typ två tredjedelar. Drog åt den rätt rejält och allt var frid och fröjd. Fram tills idag, då jag skulle svetsa fast nytt flexrör på avgassystemet, då jag ser att skruven har börjat gänga ur sig själv igen.

    Vet inte hur mycket jag vågar dra åt den heller, jobbigt att dra av den där. Hur får jag den att sitta kvar?
    Är det gänglåsning på smetat på skruven? kanske en ny bult/skruv behövs också?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Är det gänglåsning på smetat på skruven? kanske en ny bult/skruv behövs också?
    Det tänkte jag inte ens på! Får köpa en tub sånt och smeta på, har inte ens gått två veckor innan den började titta ut igen och ge roliga missljud i framvagnen.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    låter märkligt. Vilken av dem? Det är inte den bakre då så det handlar om gängpaj? Inte helt ovanligt men då borde det ju märkas när man drar åt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    låter märkligt. Vilken av dem? Det är inte den bakre då så det handlar om gängpaj? Inte helt ovanligt men då borde det ju märkas när man drar åt.
    Jo, den bakre. Märkte inget konstigt när jag drog åt den, och den länkarmen är inte bytt så länge jag ägt bilen, så det känns konstigt att den skulle vara gängpaj men först nu börja gänga ur, eller?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag skulle vilja påstå att om allting är okej och du drar åt skruven så ska den inte kunna gänga ut sig. Oavsett gänglåsning eller inte. Nåt fel är det ju. Antingen så är den nån som lossar den åt dig eller så drar du så löst att du inte känner att det är gängpaj ?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jag skulle vilja påstå att om allting är okej och du drar åt skruven så ska den inte kunna gänga ut sig. Oavsett gänglåsning eller inte. Nåt fel är det ju. Antingen så är den nån som lossar den åt dig eller så drar du så löst att du inte känner att det är gängpaj ?
    Kanske var för klent åtdragen. Läste nånstans att den ska dras åt med 90Nm, så ska åka och låna ett momentskaft och se om den sitter då.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Den ska vinkeldras också. Och jag känner inte igen 90Nm, tror det ska vara mer.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hoppas detta hjälper

    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-06-10 klockan 22:09. Anledning: Info från WIS Saab 9-3 1999
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •