Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Ryckig gång OG9-5 Biopower -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Ryckig gång OG9-5 Biopower -05

    Hejsan

    Min Saab 9-5 Biopower 05 går helt plötsligt ryckigt på låga varv. även tomgången är orolig
    Har haft i någon sorts cleaner i tanken och gasat på som f-n.....
    Går helt ok när jag gasar på

    Kan man se vad som är fel om jag lämnar in den på Mekonomen och dom får kolla felkoder?
    Kollade själv imorse genom att trycka in auto & off på Acc panelen, men det kom upp en nolla

    Kan man se om det är Tändkassett, Spjällhus eller vevaxelgivare med att avläsa felkoder
    Byter inte gärna i onödan då dom där prylarna kostar någon krona

    Tacksam för svar
    Niklas

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kolla om backventilen i bakkant av motorn fortfarande är hel och sitter ihop.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    auto / off på ACC'n gör en kalibrering och visar bara koder för ACC'n inget annat


    Nya tändstift är nog rekommenderat att börja med och absolut inget annat än NGK, BCPR7ES-11 bör du ha.
    Felkoder är bra att läsa ut, och lägg gärna upp dem här så kan du få värdefulla tips.

    Skriver du var du bor kanske du kan få hjälp att läsa koder


    Edit>RZ har helt rätt och då blir tomgången kass och det hörs oftast tydligt, den sitter mellan ventilkåpan och spjällhuset, ganska vanligt fel.
    Lyssna och lyft på täckplasten runt oljepåfyllnadslocket ock leta.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-06-09 klockan 22:51.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tändstiften är nyligen bytta,köpte Ngk.....Jag ska kolla backventilen imorrn...
    Ska backventilen se ut som dessa?

    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...rning/ventiler

    Ska boka tid på mekonomen imorrn, lägger upp felkoderna så fort jag får dom
    Jag bor i Avesta
    Senast redigerat av siuda den 2015-06-09 klockan 23:00.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nej

    Nr 5 på denna bild och den går ofta av precis vid backventilen


    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...7_5955927.html
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Man kan även byta till en sån här

    https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-04-10.html
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Helt korrekt, gjorde den operationen härom veckan på en defekt slang, det går att borra ur biten som gått av så man kan trycka i den nya backventilen och jag har en slang till i bra ock ha lådan som skall fixas, den lär tåla värmen lite bättre. För att lossa på baksidan på oljefälla gjorde jag ett litet enkelt specialverktyg av en bit DIN skena som man kan trycka på de två "knappar" man måste hålla intryckta samtidigt som man skall dra av ventilen från fällan. Kan fixa nån bild om intresse finns. (fast inte ikväll)

    Edit: Lite bilder
    Färdigt 'verktyg' som klämmer ihop låsknapparna på slangens låsning
    Tillverkat av en bit std. 35mm DIN-skena, sågade 2 spår och vek in plåtbiten.
    DSC_8204.jpg

    Måtten på en slang med knapparna ihoptryckta, original och eftermarknads kan skilja lite.
    DSC_8207.jpg
    När knapparn trycks in ändras formen på de grå plastdetaljerna som då frigör låsningen.
    Men det kan krävas lite ryck o slit ändå för att få den att släppa. En bred platt mejsel kan också vara till hjälp för att få loss slangen.

    Så här ser kragen ut på pipen som sitter på oljefällan som den grå plasten i slangen skall frigöra.
    DSC_8211.jpg

    Det förekommer att det läcker vid oljefällans fästhål, 2st hål syns på denna bild där det läckte vid båda. (-04)
    Oljereturen in i blocket har en grön o-ring som också måste täta för att inte få läckage.
    DSC_8209.jpg
    Senast redigerat av HeRmAN den 2021-04-04 klockan 12:59. Anledning: Lagt till bilder
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Helt korrekt, gjorde den operationen härom veckan på en defekt slang, det går att borra ur biten som gått av så man kan trycka i den nya backventilen och jag har en slang till i bra ock ha lådan som skall fixas, den lär tåla värmen lite bättre. För att lossa på baksidan på oljefälla gjorde jag ett litet enkelt specialverktyg av en bit DIN skena som man kan trycka på de två "knappar" man måste hålla intryckta samtidigt som man skall dra av ventilen från fällan. Kan fixa nån bild om intresse finns. (fast inte ikväll)
    Vill se...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har kollat och lyssnat lite under huven nu.
    Jag tycker att det knastrar/låter lite från tändkassetten......
    Vågar man åka överhuvudtaget?

    Fick tid i morrn för att kolla upp felkoder

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det som kan hända är ju att du blir stående om TK'n lägger av, så den bedömningen kan bara du göra.

    Och du hittade ingen trasig eller läckande slang?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Nej, inte än
    Ska kolla grundligare i eftermiddag
    Ska ta med mej den där bilden du postade, så att jag vet var jag ska leta

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska nog åka till skroten med och köpa en bättre begangnad kassett, om den låter så ska den antagligen bytas antar jag

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Man kan handla på skroten, se då till att få en så ny revision som möjligt med så få mil som möjligt OCH att du får garanti på den för att de provstartat med en TK är inte samma sak som att den är OK

    Och denna är bra att läsa på innan du köper en TK, t.ex. var medveten om Råd 1 i post #8
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Jag har kollat slangarna nu, vid backventilen var det inget läckage
    Men däremot är det en liten spricka vid slang nr6,där den går in i spjällhuset.
    Osäker på om det var något läckage där, men kan alltid sätta dit en ny

    Var och köpte en TK på skroten,Saaben måste ha blivit rädd för nu går den bra helt plötsligt

    Kanske är någon slang som jag ryckte i.....Får väl byta allihopa snart

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Så du hann aldrig montera i TK'n?
    läcker slang 5 (hård) eller 6 (mjukare) så drabbas framförallt tomgången.
    Och när du ändå är igång så rekommenderar jag att du kikar över de tunna vacuumslangarna (4mm invändigt) de brukar murkna och då kan bilen gå som en kratta
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Vill se...

    För de som kanske läser tråden senare så tar vi bilderna från början
    Slang 5 som nämnts ser man här (på de bilar men nyare vevhusventilation, här min -05'a)



    Och den trasiga backventilen på den styva plastslangen



    Det jag hade inom synhåll vad vanlig 35mm DIN skena som normalt återfinns i elinstallationer
    ett plattjärn funkar säkert lika bra



    Om man som jag använder DIN skena så sågar man spår i skenan och viker undan delen i mitten
    Avståndet mellan det som är kvar skall vara så nära 23,2mm som möjligt, större gap ger sämre tryck

    Trycket på knapparna gör att låsklackarna åker isär och med verktyget på plats kan man istället ägna sig åt att dra kopplingen mot torpedväggen.
    Att göra det utan verktyg samtidigt som man skall trycka in knapparna tar längre tid än att tillverka verktyget



    Knapparna, en på var sida
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nej

    Nr 5 på denna bild och den går ofta av precis vid backventilen


    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...7_5955927.html
    Med lite otur får du samma batch som jag när jag försökte byta min slang. Köpte den i länken. Efter 20min försök att få dit snabbkopplingen på nippeln bakom motorn upptäckte jag att kopplingen inte passade på nippeln(!). Dessutom var den gamla och den nya slangens form inte nåt vidare lika. DESSUTOM märkte jag när jag blev tvungen att slita isär bägge slangpaketen för att få ihop ett helt, att värmepistolen totalt dödade den nya slangen medan den gamla bara blev lite mjukare en stund.
    Jag kanske hade otur, men det exemplaret jag fick var inte top notch så att säga
    Utan Saab

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Köpte du på SpeedParts?

    Jag köpte original på SaabÅF, SP är inte original, kanske därför det inte passade så bra
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har nu kollat felkoder på verkstad och det var inga
    Bytt Tk och bilen rycker fortfarande

    Imorrn blir det till lokala bilverkstan, så får dom byta slangarna och backventiler

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Köpte du på SpeedParts?

    Jag köpte original på SaabÅF, SP är inte original, kanske därför det inte passade så bra
    Ja, det gjorde jag. Nej, det var verkligen inte original. Jag tycker dock det är sjukt konstigt att de till och med misslyckades med snabbkopplingen som garanterat lär vara SAE standard. Den hade fel innerdiameter på någon tiondel. Man lär så länge man lever.
    Utan Saab

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmö Sweden
    Inlägg
    60
    Kolla vevaxelgivaren jag hade samma bekymmer.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kraftiga misständningar och ryckig gång OG9-5 -06 BioPower
    Av toorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-01-12, 11:00
  2. [LÖST] Ryckig gång NG9-3 1,8t BioPower
    Av Dopup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-05-18, 09:59
  3. [LÖST] Ojämn och ryckig gång OG9-5 2,0t Biopower Automat -06
    Av torbod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 13:33
  4. Ryckig gång 9-5 Biopower
    Av mr_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 21:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •