Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Framvagnsinställning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    6

    Framvagnsinställning

    Hej,

    Jag lämnade in min Saab 9-5 2006 på framvagnsinställning för 1,5 månad sedan. Anledningen till det var att jag upptäckte att båda framdäcken som endast var 1 säsong gamla var snedslitna på innerbanan.

    Bilen har ända sedan jag köpte den varit ganska spårkänslig. nu efter framvagnsinställningen är den fortfarande lika spårkänslig och "orolig" på vägbanan.

    Enligt verkstaden så är domen följande:

    Framvagn och bakvagn har inga mätbara glapp, men de säger att bakvagnen flexar i sidled. Detta "flexet" orsakar att framdäcken slits eftersom framvagnen är ställd efter en bakvagn som "flexar". De tycker nu att jag ska byta bussningar i bakvagnen samt köpa fyra nya däck. Sedan står de för en ny framvagnsinställning.

    Min fråga till er är, tror ni på denna förklaring eller är det ett sätt för firman att klara sig ur en dåligt utförd framvagnsinställning? Jag tänker att om jag nu byter bussningarna och sedan gör en ny framvagnsinställning som då blir bra kan de ju bara säga att det berodde på slitna bussningar i bakvagnen. Jag tycker att en bakvagn som flexar borde väl ändå inte slita ut framdäcken?

    // Kristian Widing

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Hej!

    När man gör en 4-hjulsinställning så börjar men med bakvagnen, därefter framvagnen. Ingen seriös gör enbart en framvagnsinställning. Så bakvagnen styr hur framvagnen ställs.

    Det är mycket väl så att de har rätt i att din bakvagn kan flexa. En vanlig punkt till problem är den främre bärarmsbussningen i bakvagnen. Så kolla denna, byt lämpligen ut den till en i polyuretan från t.ex. PowerFlex. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...pfr66-110.html Ja den är hur som lämplig att byta i förebyggande syfte för att stabilisera upp.

    Men kontrollera även så det inte är något annat som är utslitet vad gäller bussningar, stötdämpare & fjädrar, m.m.. Hur långt har bilen rullat?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    6
    Felformulerat av mig. Det var en fyrhjulsinställning jag haft den inlämnad för. 1500Kr gick hela kalaset på.

    Fjädrarna bytte jag precis innan fyrhjulinställningen så de är nya. Bilen har några mil på mätaren närmare bestämt 24500mil.

    Men du tror att det han säger kan stämma då att slitna bussningar i bakvagnen gör att framvagnen ställs in fel varpå framdäcken slits i innerkant?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Ja, slitna bussningar bak kan absolut göra att framdäcken slits och det har du märkt eftersom bilen är orolig, något är galet.

    Välkommen till STCS Roedluvan1987
    Du får gärna berätta vad det gäller för bil, och ändra gärna topic med den informationen
    Hjulupphängningarna är ju lite olika i olika modeller.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    6
    Tackar

    Bilen det gäller är en Saab 9-5 2,0 Biopower Sportcombi vector. Årsmodell 2006, 24500mil.

    Min tanke var att den är orolig på vägbanan eftersom framvagnen inte är korrekt inställd. Men förstår dem inte ändå, att bakvagnen flexar så mycket i sidled att framdäcken slits. Då borde ju även bakdäcken slitas kan man tycka.

Liknande ämnen

  1. Framvagnsinställning
    Av Thomas08 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 21:32
  2. Framvagnsinställning.....
    Av AeroSmith i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 22:37
  3. Framvagnsinställning og9-3
    Av WannabeeGBG i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 15:22
  4. Framvagnsinställning
    Av sondell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 15:33
  5. Framvagnsinställning
    Av Markus_82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •