Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: En noobs blandade frågor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Question En noobs blandade frågor

    Hej
    har några frågor då jag är ny med Saab.
    Jag har en 9-5 -00 2,3T

    1 från o till vilka årsmodeller passar förardörr och skärmar till min bil?
    2 hur får man loss den avtagbara kroken som sitter som berget... har inget att värma med?
    3 har sett att många benämner sina sabbar med tex og osv är det någon beteckning?




    Super tacksam för svar.

    Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag förvarar min krok väl infettad i skuffen när den inte används så jag vet inte om det här funkar men generellt brukar det ofta lyckas att spruta på rikligt med 5-56 eller wd40 så det kan tränga in i alla springor där det finns rost. Upprepa många gånger under flera dagar så kanske den släpper till slut. Om det nu är så att den rostat fast och inte är något rent mekaniskt problem med spärren eller låset. På min og9-3 2000 skall spaken på kroken vridas åt höger så den pekar neråt och sedan dras kroken rakt bakåt.

    og = old generation. Din är en og9-5. ng = new generation.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Scaniasuperv8

    1) Dörr borde passa från alla OG9-5, dvs 1998 till 2009 men det är skillnad på backspeglarna och ev. skijer även elanslutningarna så om du till att börjar med letar dörr upp till 2002 så borde det passa rakt av.
    Skärmar tror jag är lika på alla före faceliften som kom 2006



    2) Kroken på -00 som har en grön eller blå spak har jag varit med om att den fastnat.
    lås upp och den har lås och vrid spaken så den pekar rakt ned som TCarlsson förespråkar och efter några dagars spreyande med WD40 så kan man börja knacka med slägghammare på kulan i sidled lite lagom hårt så brikar den släppa så att den går att vrida så den hänger rakt ner och då är det ett fast och bestämt ryck rakt bakåt som behövs för att få loss den.
    Värme skall inte behövas.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Ok, ska prova detta tack för info

    Mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Ok, o en fråga till då när jag ändå håller på...
    obland startar ej bilen när jag har kört o stängt av den.
    Den tänder liksom inte, men står den nån timma eller två tre då startar den igen, märkligt.
    Hörde att det kunde bero på att man har för lite olja i motorn o första gången det hände så var det nätt o jämt att bollen på stickan var blöt, men nu har jag fyllt på över bollen men det händer ibland iaf.....
    är detta ett vanligt symtom??

    Mvh

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Dålig vevaxelgivare är ett typfel på B205 och B235 motorer (och många andra). Typiskt symptom är att bilen inte startar när den blivit varm och man gör ett kortare stopp. När motorn kallnat något brukar den starta igen efter kanske 15-30 minuter. Den sitter fram på motorn under värmeplåten. Lite pill och jobbig arbetsställning men ganska lätt att byta.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och ang. olja så är det MYCKET viktigt motorn har olja och att oljebytena sköts korrekt.
    Använd rätt klassad olja och byt mist enligt föreskriven intervall, gärna oftare.
    Och se till att nivån gärna ligger mellan mitten och översta nivån på den fyrkantiga delen ovanför "bollen"

    Och så endast NGK stift i bilen om du inte visste det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Just det, oljan! Jag byter var 1000:e mil. Sedan har vi vevhusventilationen som det finns uppgradering av om bilen inte redan har den. Framförallt ska man kolla att alla slangar och den lilla backventilen bakom ventilkåpan är hela. Drag bort plastlocket runt oljepåfyllningen och titta och kläm på slangar. På min 9-3 MY00 trillade slangar i bitar och i backventilen var det tomt.

    Läs här om vevhusventilationen: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Ok, tack igen...
    då blir det att beställa en ny vevaxel givare då.....
    o så tror jag att jag ska uppgradera vevhus ventilation och byta olja o filter också...
    jag har precis köpt bilen och det är faktiskt min första Saab någonsin, och jag gillar den skarpt...

    Mvh

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kollas då även stift (NGK) luftfiler och bränslefilter, bra att ha koll på statusen på nyinköpet då jag antar att du avser att ha den några år
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kollas då även stift (NGK) luftfiler och bränslefilter, bra att ha koll på statusen på nyinköpet då jag antar att du avser att ha den några år
    Ja jo det ska jag göra, tack för hjälpligheten...

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Blandade frågor Saab
    Av johan es i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 19:20
  2. Bra idé att köpa en beggad 9-5 sedan? Blandade frågor...
    Av Freddan101 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 19:19
  3. Blandade frågor
    Av ritznet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •