Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Missljud vid gaspådrag och broms OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14

    Missljud vid gaspådrag och broms OG9-5

    Hej , som ämne säger har jag en udda fel. Hittar ingen svar på Google, eller forumet, även om jag hittar något som kan vara svar, det gäller bara og9-3.
    Så hörs problemet:
    När jag gasar hör jag klonk , gasar jag mer, ingenting, bromsar jag hör jag klonk igen, bromsar mer ingenting.
    Gör jag över ojämnheter, guppar, hål i vägbana inget missljud förekommer.
    Jag har bytt spindelled, de gamla var inget fel på, allt annat i hjulhuset ser bra ut.
    Bilen är en SAAB 9-5 Aero, 2000. Ljudet kommer från båda sidor.
    Jag börjar bli galen på det missljudet, jag är öppen för alla tips...

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Två saker som jag tänker på som skulle kunna vara orsaken är, t.ex. den undre motorbussningen i momentstaget eller krängningshämmarstagen.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ja, eller bussningar i länkarmar fram. Jag hade likande ljud och det var den främre som var kass.
    Så kolla bussningarna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Jag har samma fenomen på min 9-5:a och jag har monterat dit länkarmsbussningar i delrin.
    Noll glapp i dom.

    Har inget "klonk", det är mer ett lättare "knack" om nu den beskrivningen säger.något.

    Låter skumt iallafall.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag hade ett ljud som kan beskrivas som ett lättare knack framifrån vid gupp och större ojämnheter i vägen.

    Jag bytte båda krängningshämmarlänkarna (kallas även för krängningshämmarstag). Med borttaget hjul kan man ta tag i länken och rycka kraftigt fram och tillbaka. Då känner och hör man eventuellt glapp i länkens kulleder. På min var det väldigt tydligt och mest glapp på vänster sida.

    Den bilen är en ng9-3 2005 men konstruktionen på og9-5 ser likadan ut enligt WIS.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Topplagringen kan ge oljud om den är dålig och då brukar det vara mer knäpp än klonk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Om topplagringen är dålig kan det även bli knak/klonk från fjädern speciellt vid stora rattutslag.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, eller bussningar i länkarmar fram. Jag hade likande ljud och det var den främre som var kass.
    Så kolla bussningarna
    Jag går på din ide, eftersom den är lättaste och billigaste, jag beställde nya bussningar till länkarmen, de blåa från skruvat.se.
    Uppföljning kommer nästa helg efter montering..

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14

    samma igen..

    Kunde inte vänta till helgen, byte bussningar idag på den ena länkarmen (vänster).
    Det var helvete att ta ut den stora bussning från aluminium hållare, men det gick till slut.
    Resultaten då, precis samma sak!
    Jag har en känsla att det kommer inte att hjälpa om jag byter bussningar på högra länkarmen..


    Hur kan jag kolla den undre motorbussningen i momentstaget, behöver jag lyfta bilen, åka till gör det själv?

    En fråga, spindelled som jag köpte på Biltema har konmått 18mm, eftersom bilen är årsmodell 2000, men! vid monteringen den kommer in väldig enkelt (behöver ingen hammare), enklare än på många av andra bilar jag bytte spindelled på.
    Ska det vara så?, kan förra ägaren ha bytt lagerhus från nyare modell eller tycker ni det är långsökt?
    Senast redigerat av zhabul den 2015-06-10 klockan 00:07.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och den främre bussningen är i bra skick och länkarmen kan inte röra sig fram och tillbaka? Det råkade jag ut för eftersom den främre lilla bussningen var dålig.

    Momentstaget når du om du lägger dig på backen och sträcker in armen under bilen på vänster sida (den bussningen jag har satt i en gul på närmast växellådan brukar glappa rejält)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Min ser annorlunda ut eftersom jag har automat. Den glappar lite gran men gummi-delen är kvar och det finns inte ett chans den kan orsaka så stark ljud som jag har och som kommer från båda sidor.
    Jag kan byta den ändå, den kostar ca 400 kr men jag tror inte det hjälper...

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och främre bussningarnas skick på länkarmarna?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Ja, jag bytte alla bussningar på länkarmen på vänster sida, på den höger sidan hittar jag ingen glapp med kofot. Jag kan byta de också, har delar till den, men ser ingen poäng eftersom de är tighta och flexar inget..

    kolla på video, jag har spelat in oljud, lyssna efter bromsning och efter acceleration.

    https://www.youtube.com/watch?v=Mlaw4IpLEKo

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Det var bussningar i länkarmen på höger sida, konstigt, eftersom jag hörde ljudet på båda sidorna, men nu när jag bytte bussningar även på högersidan så försvann ljudet.
    Den främre bussning var som ny när den kom ut och den bakre såg bra ut innan jag brände den (för att få bort den från aluminium hölje), så detta är ett rebus.
    Anyway, klonk är borta och nu kan jag sova lugnt igen
    Tack till alla för feedback..

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    När man har problem med knack, klonk och liknande: Ett tips är att åka till Svensk bilprovning (eller andra aktörer). Dessa är till för att bedömma och hjälpa. Inte stjälpa.

    Det är inte alltid lätt att lokalisera saker och ting själv.

    Släng åt dom några hundringar så kan ni stå och skaka och inspektera tillsammans.

    Är man lekman så får man råd och får se vart problemet ligger.

    Är man insatt så får man bekräftat och möjlighet att verkligen se det som glappar eller låter.

    Så ETT tips/råd är att få det bedömt. Att chansa är inte bra.

    /Lufto

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Tja, det kan nog fungera på vissa fel, främst de som ger underkänt. Jag besiktigade min og9-3 tre år i rad och frågade varje gång vad det kunde vara som ibland smällde elakt i framvagnen speciellt när det var kallt. De hittade inget fel och hade inga tips på vad det kunde vara som orsakade smällarna. En morgon när jag backade ur garaget så låg en del av fjädern på golvet.

    När jag besiktigade min ng9-3 i februari så var höger framfjäder av på två ställen och delarna låg kvar på fjädertallriken. Det hade ju varit bra att få reda på det då och inte först nyligen då fjäderjäveln gick av för tredje gången och första gången i min ägo.

    En fjäder som är av på nedre varvet är inte skäl att underkänna bilen så de har ju inte gjort något formellt fel men det verkar inte så kompetent att inte hitta sånt.

    Byte av fjädrar borde ingå i serviceprogrammet på många bilar. Lämpligt intervall 3-8 år beroende på modell.

Liknande ämnen

  1. Stålomspunna broms slangar vs vanliga broms slangar!
    Av Fredrik.j i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •