Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Skoda Fabia – Avgasvärden, HC-halter, Motor, VAG-com

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Skoda Fabia – Avgasvärden, HC-halter, Motor, VAG-com

    Börjar med att be om ursäkt för att det är fel bilmärke det handlar om. Väljer dock att posta här då jag vet att Ni är bäst och kung på allt som är bilrelaterat. Trots allt så äger jag ju tre Saabar och hänger här allt för frekvent varje dag.
    Samt att på Skoda forum får man såna tvetydiga svar, då Skoda Fabia är en riktig tjejbil; ”Har du fönat topparna?”, ”Randigt är det som gäller för i år…”, ”Botox är bästa medicinen mot en redig baksmälla….”
    Så därför vänder jag mig till Er!

    Nåväl, vi börjar väl.
    Bilen är en Skoda Fabia 2002. 1,4l motorn. Sugmotor bensinare. Ägs och brukas av min fru (fast det hade ni väl redan fattat?)
    Besiktade denna och fick följande fel:
    1. CO-halt tomgång, för hög
    2. HC-halt tomgång, för hög
    Värden
    CO 3,9 (0,3)
    HC 212 (100)
    CO 2500 0,1 (0,2)
    LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

    Trodde att det var något strul med den bakre lambdan, då jag hade varit där och skruvat (bytt flexrör). Tog loss den och torkade bort lite sot och skruvade fast den ordentligt igen.
    Innan denna åtgärd så kopplade jag in ”felkodsläsaren” VAG-com och började logga .
    I den bifogade excel-filen finns dessa värden under fliken ”Innan”. Alltså innan åtgärder.
    Här ser man verkligen att bilen går väldigt fett då den kompenserar med -25% på lambda.

    Fick även felkod på dåligt flöde till EGR-ventilen (standardfel). Denna har dykt upp lite nu och då.
    Clearade denna och loggade även efter detta, under fliken ”Clearad kod + lambda åtdragen”
    Åkte och besiktade igen. Trodde att det hade med lambda2 att göra. EGR-koden fanns inte vid besiktningen.
    På en gång sa han att värdena var värre denna gång. Har inga uppgifter om siffror. Men besiktningen makulerades och jag åkte därifrån.
    Okej!! Åkte hem och har rengjord spjällhus, rör till EGR-ventilen samt själva ventilen. Nu är allt sot bort och allt är så rent att jag kan dricka GT med EGR-röret som sugrör. Inga felkoder heller efter detta.
    Passade även på att byta till nya stift.

    Nu har jag en flik som heter ”EGR-rengjord nya stift” där jag tycker att siffrorna ser fina ut. Jämfört med flik nummer ett.

    Observera att jag vet att bilen inte har uppnått en bra arbetstemperatur och att katten inte har börjat att arbeta. Har ändå tokgasat med bilen ute på gården men…….. jag har grannar…….
    Om det inte nu hade varit körförbud så hade jag dragit några rakor på motorvägen…

    Så finns det någon kunnig här på vw-motorer och vag-com som kan upplysa mig om mina åtgärder kan ha löst mina problem?
    Vill nämligen inte åka på besiktningen och ”prova” mig fram. Känner ingen heller som kan mäta sådant.
    Jag tolkar mina loggar som att det har blivit mycket bättre, främst på tomgång (där felen ligger).
    Samtidigt så känns mina sotningsproblem med EGR’en inte ha nånting med saken att göra, då det borde bli tvärtom. Dvs när egr’en fungerar skickas avgaser tillbaka till cylindern som kyler ner densamma, vilket borde innebära mer oförbrännt bränsle till lambdasonderna. Men jag kan ju ha fel.
    Det kanske bara var stiften som inte ville lira riktigt, fast dom såg rätt okej ut.

    Tankar?

    Jo, Excelfilen finns här: http://www.citronmedia.se/skoda/loggarna.xlsx
    Kan nog göra en pdf om det skulle behövas.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag skulle prova att lägga frågan på Volksvagenklubbens forum. Dom har en allmän VAG-sektion också och det är samma motorer i alla VAG-bilar, oavsett märke på dom. Bara ett tips. Dom är duktiga och seriösa där också.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 18:20
  2. Etanol-konvertera Fabia RS?
    Av freddegbg i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 09:33
  3. Xenonkonvertera Skoda Fabia -06
    Av realtid i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 22:38
  4. Höga hc + Co2500 halter
    Av brandcore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 20:26
  5. Någon som kan CO-halter, minska eller öka på en...
    Av Flink i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •