Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Mätare i instrumentpanelen hänger sig NG9-3

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970
    Jag hade problem med tempmätaren som inte ville gå ner till ursprungsläget, och som gick då över "varm läget" horisontelt läge lika mycket som den var ifrån ursprungsläget.
    Drog ur säkring 4 och satte tillbaka, så gick den ner som den skulle och nu verkar det (har inte kört motorn varm än) som den iaf fungerar som det ska.
    Är det så illa att det är bara nytt mätarhus som löser problemet om det skulle uppstå igen?

    Var ett par år sedan jag hade liknande problem, men då i samband med att bilen påstod att det inte fanns kylarvätska tillräckligt, jag minns bara att jag var och pillade på givaren som sitter under vätskebehållaren som satt lite löst, men kanske var och pillade på säkringarna även då.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-22 klockan 12:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 SC 1.8t Linear -06

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det skulle inte vara något stort jobb att byta stegmotorerna i MIU (huvudinstrumentet) om det gick att hitta de typer av stegmotorer som används. Jag har ägnat många timmar åt att leta efter dessa motorer men inte lyckats. Nu när det har gått kanske ett år sedan sist så kan det möjligen vara lönt att göra ett nytt försök. En stegmotor borde kosta max 100 kr. Att byta hela MIU kostar närmare 10kkr plus arbete (som jag gör själv). Jag vägrar att lägga orimliga 10kkr på en reservdel som aldrig borde gått sönder. Det finns en nästan gratis lösning om hastighetsmätaren lägger av helt. Det är att montera en androidlur i en hållare på instrumentbrädan och låta den visa hastigheten som t ex Torque kan hämta via en OBD2-adapter.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Är den lösningen okej enligt bilprovningen?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-19 klockan 15:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det har jag ingen aning om. Svårt att inse vad problemet skulle vara. Det finns gott om hastighetsmätare på nätet som kan monteras ovanpå instrumentbrädan eller framför mätaren i MIU.
    https://cdon.se/hemelektronik/p10-ob...tare-p46173158
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -

    Hastighetsmätare Saab 9-3 -06??

    Jag har en 9-3 Vector 2,0t -06 (Aero motor).
    Två gånger har nu hänt att hastighetsmätaren inte fungerar när jag startar och åker, sen kommer den igång efter en stund.

    Båda gångerna så har det hänt när bilen stått i solen och blivit varm.

    Den hoppar lite innan den kommer igång och så stämmer den inte riktigt i början..

    Någon som har tips??

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Steg 1 vid all sån felsökning är väl att kolla så att inga kontakter glappar. Vicka och provocera den lite. Annars är det väl inte helt otänkbart att det är något fel i själva enheten, en dålig lödning eller liknande.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-13 klockan 16:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Hastighetsmätare ”nollar” fel ng9-3

    Hej!

    Min Saab 9-3 2010 visar fel hastighet och nollar inte hastigheten ner till 0.
    Har provat att dra säkring 4 samt dra batteripolen, men nålen bara korrigeras åt andra hållet. När jag började så visade bilen 15km/h när den stod still och nu efter några strömlösa sejourer visar den 40km/h.
    Är det nytt instrumenthus som gäller, eller kan jag tvinga instrumentet på något sätt?
    Har precis bytt tändningslås. Kan det inverka? Inte haft problem tidigare.

    Mvh
    Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Fel på stegmotor eller plastkugghjulen mellan motor och visare verkar vara tänkbart, om än inte lika vanligt på 2010 enligt inlägg tidigare här i tråden.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-14 klockan 14:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Efter att bilen kallnat så kunde jag genom att ta ut ock sätta dit säkringen upprepade gånger få ner nålen till en vettig position.
    Blir väl byte på längre sikt. Tyvärr har min bil gått ganska lite i sammanhanget så kan bli jobbigt/dyrt att hitta en ersättare.

    //Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Det lättaste då kanske är att hitta ett annat instrumenthus och plocka motor och delar ifrån. Om man nu inte får tag på de grejerna löst.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-19 klockan 12:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Lyfter denna tråd.
    Har samma problem som många andra att mätarna hänger sig/ändrar nolläge. Går att fixa genom att göra instrumentet strömlöst men det obehagliga är att hastighetsmätaren också kan visa fel.

    Skulle helst vilja byta stegmotorerna och köpte ett extrainstrument idag som jag skruvat isär för att se hur de ser ut. Efter lite mätande och googlande så har jag hittat motorer som ser snarlika ut som de som sitter i instrumentet men för att inte handla i onödan tänkte jag börja med att kolla om någon här i forumet redan testat dessa?

    https://www.sacer-shop.com/sa2214-st...-mercedes.html

    Sitter i BMW under ungefär samma period. Dessutom står det Bosch på baksidan av Saabklustret vilka ju även är hovleverantör till BMW.

    Vad tror ni?

  12. #52
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Är det stegmotorerna som blir kassa eller är det kallödningar? På ng900 var det kallödningar till stegmotorerna som gjorde det, men när jag hade felet på min 06a så bytta jag också instrumentet och såg glad ut

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Utifrån hur den mätare som jag tog isär såg ut så bedömer jag att risken för att det är kallödning är minimal. De såg ut att vara bra gjort.

    Någon som har erfarenhet att stegmotorerna jag länkade till längre upp?

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Hastighetsmätare går 20km/h fel

    Tjena!
    Har fått ett väldigt märkligt problem med hastighetsmätaren på min Saab 9-3 sc 2009.
    Har märkt ett tag den senaste tiden att det känts som jag kört mycket fortare än vad mätaren visat. Laddade ner en app med hastighetsmätare och den visade t.ex att jag körde 97km/h när mätaren i bilen visade 80km/h. När jag kom ner till 20km/h stod mätaren på noll och när jag stod stilla står den en bit under nollan. Väl avstängd sjönk den ännu lägre och när man startar igen går den upp ett litet snäpp men fortfarande en bit under 0km/h.
    Mätarpinnen står alltså hela tiden ”20km/h” för lågt.
    Hur löser man detta? Har tagit ur batteriet men utan resultat.

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Räcker det inte att ta ur säkringen för hastighetsmätaren så är det byte som gäller. Det är stegmotorn som är problemet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Provade att ta ut säkringen men den vill inte gå tillbaka till det rätta läget. Skulle man inte kunna plocka isär instrumenthuset och putta tillbaka visaren till ursprungspositionen?

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej jag provade att fysisk flytta visaren tillbaka till ”0” med hjälp av lite ståltråd som jag stack in genom hålet till trippmätarknappen och det funkade. Visaren gick som vanligt och följde den rätta hastigheten hela tiden. Men, när jag väl stängde av bilen och sedan slog på tändningen igen märkte jag att visaren, precis innan den liksom ska gå upp till 0 (visaren står ju strax under 0 när tändningen inte är på och rör sig upp när man slår på tändningen), hoppar ner ett litet snäpp och startar då strax under 0, vilket gör att man får några km/h för lite på mätaren jämfört med den riktiga hastigheten. Och så gör den så varje gång tills visaren nått botten.
    Verkar liksom som att den inte går tillbaka till 0-läget.
    Någon som har nån aning vad problemet är? Tänker att jag ska försöka komma åt mätarhuset, men vad ska jag kolla efter?
    Senast redigerat av Vfr den 2023-08-31 klockan 18:36. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Bumpar svingammal tråd istället för att starta en ny. På min 9-3 -06 spökar temp och bränslemätare på, tempmätaren visar lite för varmt och bränslemätaren visar jättefull tank, tankmätaren slår i turbomätaren till och med. Lossar jag batteriet fungerar allt i ca 2 dagar innan bränslemätaren efter varje dag som går visar mer och mer tills den slår i turbomätaren igen. SID verkar visa rätt dock och det går ju att köra på trippen, men lite irriterande är felet faktiskt. Någon som har en aning om vad jag ska göra?

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Byt hastighetsmätare/IPC/MIU. Det går att använda begagnat. Miltalet behöver vara samma eller lägre för att få behålla exakt miltal. Behöver giftas in med Tech2 + säkerhetsaccess.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #60
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Vet inte alls hur det ser ut men prova att löda om stegmotorerna.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1565385

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen "Biopower" mätare i SID NG9-3 -09
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 17:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •