Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Mätare i instrumentpanelen hänger sig NG9-3

  1. #1

    Mätare i instrumentpanelen hänger sig NG9-3

    Hej,

    Jag har en SAAB 9-3 -05

    Idag när jag körde en längre sträcka så uppstod ett fel med min hastighetsmätare. Jag körde på en påfart till motorvägen och accelererade kraftigt för att komma upp i fart. Efter det så märkte jag att hastighetsmätaren hade "hoppat fram" 45 km/h; dvs att när bilen står still så står hastighetsmätaren på 45 km/h och när jag t.ex. kör 100 km/h i verkligheten så visar mätaren 145 km/h.

    Vet någon vad detta kan bero på och hur man fixar det???

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: SAAB 9-3: Hastighetsmätaren visar fel - nolläget är 45 km/h

    Tyvärr är det till att byta instrument. Beror på att tillverkaren hade dålig hygien, så att främmande partiklar var kvar i instrumenten efter ihopsättning. Detta är dock åtgärdat idag.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: SAAB 9-3: Hastighetsmätaren visar fel - nolläget är 45 km/h

    Det borde väl gå att ta isär det hela och göra rent/smörja upp? Eller är det så att en del grejor pajjat pga främmande föremål...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688

    Re: SAAB 9-3: Hastighetsmätaren visar fel - nolläget är 45 km/h

    Gör bilen strömlös en snabbis och återkom med resultatet!
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    Re: SAAB 9-3: Hastighetsmätaren visar fel - nolläget är 45 km/h

    Jag vet inte hur saabs kluster är uppbyggt men tittar man på GM generellt (som faktiskt saab tillhör några dagar till), främst mot USA-truck (typ chevrolet etc) så finns det enorma problem med stegmotorerna till alla mätare i klustret. Det är lika stegmotor till alla mätare i klustret. Jag har bytt några sådanna stegmotorer i instrumentkluster, inte speciellt svårt, inte dyrt heller. Det svåra är att införskaffa stegmotorerna.

    Felsymtomen är likartad. Nålen stannar på lämplig ej korrekt placering, kan även röra sig och byta placering. Kan även när den är på upphällningen fungera till och från.


    /F

  6. #6

    Re: SAAB 9-3: Hastighetsmätaren visar fel - nolläget är 45 km/h

    Är detta symptom även känt på faceliftade 9-3 (dvs årsmodell 2007 och nyare)?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688

    Re: SAAB 9-3: Hastighetsmätaren visar fel - nolläget är 45 km/h

    Nå?? Löste det sig genom att lossa batteripolen en snabbis och låta instrumentet kalibrera om sig?
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Hastighetsmätaren och varvtalsmätaren hänger sig NG9-3

    Hej
    Har en saab 9-3 linear sport 2.0t -05.

    Hastighetsmätaren och varvtalsmätaren hänger sig helt random. om man lyfter minuspolen så återställer den sig om man har tur. Annars verkstadsbesök och nollställning där. enligt märkesverkstaden kunde det vara färddatorn som var kass. Har bytt denna men felet kvarstår "suck". Problem 2. Motorn tappar effekt ibland vid acceleration eller omkörning. vid vissa tillfällen tänds motorlampan. Stannar jag bilen stänger av och startar igen lyser lampan men felet verkar bortblåst och bilen går som vanligt. Kan köra 30-40 mil utan problem och rätt som det är händer det igen. Lyfter jag minuspolen så slocknar motorlampan med. Problemet verkar vara vid belastning, har provat att köra riktigt lugnt de senaste dagarna och då har det fungerat som det ska. Men som sagt uppträder lite hur som helst. Vi kontroll på verkstad visar datorn inga fel koder. HJÄLP!! desperat snart.

    /Dan C

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Koderna raderas när du lyfter batteripolen, kolla på verkstaden när lampan är tänd.
    Utan Saab

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kontrollera gärna laddningen och batteriets kondition, det kan många verkstäder hjälpa dig med då de har rätt verktyg för detta.
    Utan ström kan man få allehanda mysko problem.

    Och tänds CE så betyder det att skador kan uppstå, ta det då lugnt och läst ut de felkoder som finns (lyft ej batteripolen)
    Och är det batteri/laddproblem så kan felkoderna vara missvisande då saker har svårt att fungera normalt utan rätt spänning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Problemet ligger i själva instrumentet, bara byt det så har du det löst. Går att hitta på skroten. Jag hade exakt samma problem på min ng9-3 2006 och ett instrumentbyte senare (till bättre beg) så har det inte kommit tillbaka.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Glömde säga att själva felet troligen är kallödningar. Jag har mitt gamla kvar ifall du vill prova att laga

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har du vägarna förbi mig igen någon gång och ingen annan är sugen på det kan jag inspektera var problemet kan finnas och dokumentera lite, instrumentet kan jag sedan skicka till dig för jag har ingen glädje av det, är bara nyfiken. Saab hade ju dessa problem på NG900 -94 och jag trodde de lärt sig något med åren men tydligen inte...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-13 klockan 16:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Samma trodde jag, men kanske är det så att det faktiskt är elektroniken i dessa som ger sig, det är ju betydligt mer avancerade än de äldre (såvitt en snabb okulär besiktning kan ge).

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Du antydde kallödningar och det kan ju hända oavsett ålder, "elektroniken i dessa som ger sig" är ganska sällsynt även om det förekommer och då är det ibland dålig design som ger hotspots på chippen som dör på grund av värme, kallödningar går att hitta och åtgärda (undantag för BGAer som visserligen går att fixa men inte är värt arbetsinsatsen)
    Men vi är väl alla nyfikna jag har nog att göra utan denna enhet :-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Behöver denna giftas in eller är de bara och montera?

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Få saker gifts in i en ng9-3, faktiskt ingenting tror jag. De skall programmeras för bilen de skall in i. Det kräver en TECH2 med säkerhetsaccess.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Huvudinstrumentet (MIU) görs spänningslöst genom att rycka säkring nummer 4 i instrumentpanelens säkringscentral.
    När säkringen sätts tillbaka så återgår både varvräknare och hastighetsmätare till "nollläge" d v s hastighetsmätaren till noll och varvräknaren till ett läge mindre än noll.

    Kandidat till dagens trådlyft!

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    66

    Hastighetsmätaren visar fel - nolläget är 45 km/h NG9-3

    Hej vänner.

    Jag har ett problem med min bil.

    Hastighetsmätaren och varvräknaren rör sig inte, Dom bara la av när jag startade bilen. Dom har funkat perfekt innan, inga tendenser till strul innan.
    Jag har testat att lyfta minus polen på batteriet (norsk reset)

    Några idéer??

    För ett tag sedan gick temp mätaren upp i topp, snuddar turbonålen , och sitter den fast. Antar att det kan vara jordningsfel men har någon råkat ut för liknade?

    Min bil är en saab 9-3 Aero 2005 SS manuell.

    Hoppas på lycka här....


    Kramis.
    Innehavare av en Saab 9-3 ss 2,0t, Vector 2004.
    Och en Saab 9-5 2,3t biopower sportkombi, Vector 2007.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har också problem med hastighetsmätare och varvräknare i min 9-3 2005. Mina symptom är dock ganska annorlunda mot dina. Jag gissar att stegmotorerna kan dö på många olika sätt. I mitt fall hjälper det tillfälligt att rycka säkring nr 4 i instrumentbrädans elcentral. När säkringen sätts tillbaka så nollställs de båda mätarna illustrerat av ett tydligt surrande från mätarhuset. Googla på: GM stepper motor. Det vanliga är att byta mätarhuset (MIU). Jag lutar åt att försöka reparera men har inte hunnit leta reda på var man kan köpa stegmotorerna. Min norska reset fungerar oftast flera veckor så jag har inte så bråttom (ännu).
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen "Biopower" mätare i SID NG9-3 -09
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 17:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •