Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: tickande ljud med koppling uppe och växel i og9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    2

    tickande ljud med koppling uppe och växel i og9-3

    - Bilmodell: og9-3 viggen 2.3
    - Årsmodell: 00
    - Modifikationer på bilen: steg 3 och individuell map
    - Miltal: 22 000
    - Hur yttrar sig felet?: tickande ljud hörs när jag kör med rutorna nere. (hörs ej i kupé)
    - Är felet permanent eller intermittent?: tickandet hörs ej på tomgång, ej på förhöjd tomgång, ej med växel i och koppling nedtryckt utan BARA när växel är i, koppling uppe och jag ger gaspådrag. ljudets frekvens ökar paralellt med motorns varv. kall eller varm motor spelar ingen roll och ljudet påminner mer om en blandning mellan tickande och puffande. hörs på alla växlar oavsett varvtal.
    - Vilken felsökning har redan gjorts?: eftersom ljudet inte finns på tomgång kan jag inte höra varifrån det kommer. olja och filter är bytta nyligen och har inte påverkat ljudet något. inga sprickor eller läckage finns på grenröret vad jag kan hitta/se varken med ögat eller tvålblandning.

    har sökt på google och här men hittar inte någon tråd med samma/liknande problem
    först tänkte jag ventiler eller lager men eftersom varken olja eller varm/kall motor påverkar ljudet och eftersom det inte finns på tomgång så får jag nog utesluta motorn. grenrörspackningarna håller tätt så det kan inte vara grenröret heller.
    har inga problem alls med växlar eller synkringar så det enda jag kan tänka på nu är koppling/lamell/tryckplatta eller något i den trakten.
    någon som har några idéer eller förslag?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Skulle gissa på Urtrampningslagret.
    Nabil

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    2
    löst: var avgasläckage i en skarv mellan dp och bakre rör ^^

Liknande ämnen

  1. 9-5 01 tickande ljud
    Av smurfen32 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 13:34
  2. Koppling tar långt ner- och högt uppe
    Av Per L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •