Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fick upp låskolven, men kan inte starta med skruvmejsel - SAAB 900 -95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Question Fick upp låskolven, men kan inte starta med skruvmejsel - SAAB 900 -95

    Hej! Jag hade problem med att tändningslåset och backspärren satt fast på min saab 900. Så jag köpte en glidhammare och slet ut låskolven. Under låskolven finns som ni säkert vet ett jack där man kan stoppa in skruvmejsel och vrida, men när jag gör detta så händer absolut ingenting. Läste någonstans att det inte går att starta årsmodellen -95 med skruvmejsel, om detta stämmer vad ska jag då ta mig till?

    Såhär ser det ut där jag stoppar in skruvmejseln: http://i.imgur.com/keW2wy7.jpg

    Tack på förhand!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Hm, det där var kanske onödigt? Är det inte lika lätt på ng900 som på og9-3/9-5 där man bara håller in spärren och drar ut kolven med nyckeln?

  3. #3
    Jahapp, helt ny användare som frågar hur man startar en bil med skruvmejsel... Hmmm...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    -95 har väl trekretsbrytning om bilen har larm.

    Larmat av?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jahapp, helt ny användare som frågar hur man startar en bil med skruvmejsel... Hmmm...
    Om detta är för dig så uppenbart så kan du ju vara lite schysst och förklara för nybörjaren.

    Om du syftar på att jag skulle vara någon slags pontentiell biltjuv som har tid att mecka och tjafsa med bilen timmar efter timmar, ja då får det stå för dig.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av flerpan Visa inlägg
    Om du syftar på att jag skulle vara någon slags pontentiell biltjuv som har tid att mecka och tjafsa med bilen timmar efter timmar, ja då får det stå för dig.
    Ja, men det har vi ju bara ditt ord på. Om jag verkligen var en biltjuv som fått nej på en fråga, så skulle jag självklart säga precis som du.

    Det brukar vara en "regel" att man inte hjälper till med frågor som direkt kan användas för inbrott. Nu är du troligen inte inbrottstjuv, men det har vi ju inget sätt att snabbt kontrollera.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Ja, men det har vi ju bara ditt ord på. Om jag verkligen var en biltjuv som fått nej på en fråga, så skulle jag självklart säga precis som du.

    Det brukar vara en "regel" att man inte hjälper till med frågor som direkt kan användas för inbrott. Nu är du troligen inte inbrottstjuv, men det har vi ju inget sätt att snabbt kontrollera.
    Jag förstår. Då finns det väl ingen hjälp här att hämta då. Skulle någon som vet bara kunna säga om det är kört och jag ska överväga att frakta iväg den till skroten eller om det blir dyrt att fixa om det är något elektroniskt låssystem osv.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag har inte svaret på din fråga, då jag inte vet exakt vad som gäller, men kan kanske ge dig hjälp på vägen...

    Om din bil har något som kallas VSS så förhindras start av motorstyrdonet om det inte får signal från larmet att bilen är avlarmad. Du märker det på att den fimpar soppapumpen.

    Så du måste ta reda på om din bil har VSS, som kom "ungefär" 1996 har jag för mig. Du har då en "oval" fjärr med 2st gummiknappar varav den ena öppnar bagaget och den andra låser / låser upp bilen.

    OM du har VSS så och det låter som det var ett mekaniskt problem och du har nycklar kvar, så då föreslår jag att du låser upp bilen med fjärren och startar. Du har oftast ca 30 sekunder på dig att starta efter du låst upp, annars så blockeras VSS igen.

    Om fjärr saknas TROR jag det finns 2 vägar att lösa det (utom att "hitta" nycklarna då förstås) - mha programmet trionicsuite (eller annat program) samt hårdvara för att flasha motorstyrenheten, stänga av VSS (inte trivialt) ELLER skaffa ny motorstyrenhet, VSS/larmenhet med tillhörande nycklar. Inget av detta bör normalt vara värt att göra för en biltjuv med tanke på värdet på en ng900, och dessutom finns det att hitta på nätet hur man gör så jag tror inte vi avslöjar någon hemlighet med det. Googla på VSS och SAAB för att hitta vad som verkligen gäller.

    Kontentan är, har du kvar nycklar och fjärr är det lätt att fixa, har du tappat bort dem så försök hitta nån i närheten med trionicsuite som kan hjälpa dig så blir det nog inte så dyrt. Annars är det väl vad skroten tar för dessa delar vilket jag befarar är mer än vad en normalsliten ng900 är värd...
    Senast redigerat av risig9000 den 2015-06-04 klockan 22:30.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tackar så hjärtligt för ett bra svar. Jag har både vanliga nyckeln och extranyckeln kvar. Extranyckelns fjärr fungerar bara för att öppna bagaget, (den kanske inte är programmerad mot larmet), originalfjärrens batteri är slut så jag får dra och köpa ett nytt batteri och prova imorgon.

    Tack återigen.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Bra att fundera på var hur larmet/fjärren funkade innan låset kajkade ihop. Om du var tvungen att låsa/låsa upp strax innan du startade så kommer samma sak krävas nu med "skruvmejselnyckeln". Funkade det utan att göra detta med den "trasiga" fjärren så misstänker jag problemet är något annat, kanske hade du sönder nåt i låset?


    Låsdosan med VSS;


    Sen finns ju fristående larm som på olika sätt kopplar ur startfunktionen. Men återigen, gör som du gjorde när du hade nyckel så ska det nog funka.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Nu ger jag upp... Det fungerade inte. Trist att behöva skrota en annars fullt fungerande fin saab 900 turbo...

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, vad fungerar inte? Du får nog helt enkelt skruva av alla kåpor och byta själva låsbaljan, det är inte vansinnigt svårt, om du nu vill ha bilen

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Om du beskriver närmare vad du har, och hur det fungerar så kanske det blir lättare att felsöka...

    När du vrider om, är det heldött, eller strömsätts bilen, eller går den på starten men startar inte?

    Klart du inte ska skrota bilen! Isåfall, "ge" bort den här på forumet, säkert nån som vill lägga lite mer tid på att fixa den...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Den är stendöd pch ingenting händer när jag vrider.. Det är det som gör mig tokig, inte det minsta tecken på liv. Försökt alla förslag jag har fått nu...

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej. Fråga ett (ta inte illa upp ): du är _säker_ på att ström finns i batteriet? Även om det gjorde det dagen innan kan ju en cell eller 2 gått sönder och spänningen är på tok för låg för att något verkligen skall hända.
    Nästa grej är ju säkringscentralen under motorhuven som sitter vid batteriet, har ett gäng feta säkringar i sig. Om tändkassett eller någon sån stor strömförbrukare går sönder på ett spektakulärt sätt så kan dessa säkringar paja och då blir det inget liv.
    Eller, kan du få på tändningen, men startmotorn vill inte gå runt när du vrider? Kolla då att startmotorn verkligen vill gå runt. Det kan ju också ha låst sig, kolla om något händer om du lägger bilen i växel och gungar lite, så motorn verkligen kan gå runt och om startmotorn låst sig ute kanske den trillar tillbaka.

  16. #16
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Ja att skrota den känns väl lite onödigt om resten av bilen är okej.

    Skriv gärna var du bor, så kanske någon vänlig forumsjäl i närheten kan hjälpa dig.

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

Liknande ämnen

  1. Fick inte köpa SAAB som tjänstebil men...
    Av SeaTHX i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 13:19
  2. Saab 9000 2.0i (-95) vill inte starta
    Av Rallyhalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •