Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sprakar i högtalare i hatthyllan, ng9-3 -03

  1. #1

    Sprakar i högtalare i hatthyllan, ng9-3 -03

    De har börjat spraka i högtalarna i hatthyllan. De låter mer som det är glapp nånstans eftersom skrapet inte kommer i "slaget" utan lite när som helst. Jag lyfte lite på skyddet uppe på hyllan och såg när de "slog över" och det verkar bara va från 6*9an.
    Lärde mig precis att jag har AS3 paketet.

    Nån som varit med om samma sak, provkörde en 93a för ett tag sen där samma fenomen fanns. Sett att jag ska ha en förstärkare till vänster i skuffen, så jag tänkte gå ut där och klämma lite, tänkte om nån har nåt bra tips vad jag ska kika efter.

    Bilen vi pratar om en den nya modellen av 93ss -03.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kommer du åt membranet med fingrarna från fram eller baksidan?
    Gör du det kan man känna efter med stereon avstängd om konen rör sig fritt eller om skrapet kommer av att den inte är centrerad om du trycker lite försiktigt på membranet så det rör sig.

    Är ju bra att kunna konstatera om det är fel på högtalarelementet eller och spraket kommer via signalen.
    När det sprakar när du spelar, är det lika på höger som vänster och bara bak?

    En högtalare är grovt sett uppbyggd av en upphängning längst ut, membran (pappen) och en talspole i mitten som är täckt av ett dammskydd i centrum (kupolen/bubblan)
    Talspolen löper i ett gap i magneten och om den inte är centrerad så kan den ta i och då låter det illa.
    Sprängskiss av ett elektrodynamiskt högtalarelement för basregistret.
    1. Magnet
    2. Talspole
    3. Upphängning
    4. Membran
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Nej, högtalarn rör sig fint. Precis som den högra. Det sprakar bara på vänstra 6-9an. Har jag stereon igång fast inget ljud så hörs det ingen sprak. Om jag kör bara fram högtalarna så sprakar de inte heller.

    Spraket är mer som en rullande åska än sprak. Spraket kommer då och då. Årecis som åskan

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ingen skillnad om du har radio eller CD vald?
    Någon skillnad i volym på spraket om du ändrar volymen på stereon?

    Jag misstänker att det är lednings- eller apparatbundet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Det är alltid i bakgrunden om när ma lyssnar. Och de höjs om man höjer ljudet.


    Jag har faktiskt inte testat med skiva(ny bil

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Då ligger felkällan förmodligen innan slutsteg, testa med skiva. Dt kan ju vara radiomottageren eller något i kablaget från huvudenhet och vidare.
    Är inte helt hemma på NG9-3 systemet men tror viss signalering går på optofiber
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    ja tyvärr kan de va så.

    Jag forskar vidare.
    Hatar att de är oregelbundet, i morse så körde jag radio hela vägen till arbetet men de rossla inte till en enda gång. Självlagat? Tveksamt... *suck*


    Men tack för svar

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Att testa med CD är ju en av dom första (och enklaste) grejorna att göra så att man sedan kan utesluta radiomottagningen. Eller verifiera att det faktiskt är mottagningen...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Jo. Iof

Liknande ämnen

  1. Bra billiga 6*9 högtalare i hatthyllan
    Av Thomas20160203 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 21:35
  2. Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.
    Av håckepåcke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 11:57
  3. Vibrationsljud i högtalarna + högtalare i hatthyllan bak
    Av jcm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •