Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: SAAB 9-3 1,8 T BioPower SC -07 - Ryckningar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84

    SAAB 9-3 1,8 T BioPower SC -07 - Ryckningar

    Favorit i repris!

    Jag vet att detta ämnet diskuterats fram och tillbaka men hittar ingen egentlig lösning på problemet?

    Min bil rycker på etanol, främst kall och vid svagt gaspådrag. Drar jag på ordentligt rycker den inte men vad som händer vid växlingen är att motorn "stryper" i 1-2 sek innan den börjar gå igen.

    Min bil rycker också när man släpper gasen, oavsett varm eller kall. Kör jag i 70 km/h, släpper gasen så tar det 1 sekund innan bilen överhuvudtaget reagerar och efter detta hostar den till 2 ggr snabbt innan den minskar i varv/hastighet av motorbromsen.

    Jag bytte spridare för 1 år sedan för att jag hade startsvårigheter. Har rengjort spjällhuset med WD-40. har också i experiment-syfte bytt tändstift till platina-stift som rekommenderas av autoexperten till biopower. Hjälpte dock inte.

    Är det någon som har någon aning om vad som verkligen orsakar alla dessa ryckningar, som många biopower-ägare drabbas av?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Exakt samma problem med min, och jag har inte heller hittat någon lösning tyvärr, mer än att jag nästan eliminerat problemet genom att ha känsla för feelingen på gas och koppling samt att vänta ut den förhöjda tomgången. Jag tycker dock att det blir något bättre när jag kör en tank bensin och "blåser ur" några gånger.

  3. #3
    Kan du kolla motor-relaterade parametrar i realtid när du kör med något instrument?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Exakt samma problem med min, och jag har inte heller hittat någon lösning tyvärr, mer än att jag nästan eliminerat problemet genom att ha känsla för feelingen på gas och koppling samt att vänta ut den förhöjda tomgången. Jag tycker dock att det blir något bättre när jag kör en tank bensin och "blåser ur" några gånger.
    Precis! Jag har också hittat det där perfekta läget för gaspådrag och växling för att så långt som möjligt undvika eventuellt hostande eller gas-stryp, men det måste ju vara något som SAAB vet om. Det är många som verkar ha samma bekymmer men ingen riktigt lösning/teori om vad det kan vara.

    @ime95mos:

    Tyvärr har jag inget sådant jag kan kolla med. Är det en tech2 du tänker?


    Jag kommer byta tändstift igen till "rätt stift", BKR7ESC-11, och köra någon tank bensin och har också beställt STP Complete System Cleaner. Har ganska lågt förtroende för den typen av mirakelprodukter men i det här osäkra läget tänkte jag testa.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av alexas Visa inlägg
    Precis! Jag har också hittat det där perfekta läget för gaspådrag och växling för att så långt som möjligt undvika eventuellt hostande eller gas-stryp, men det måste ju vara något som SAAB vet om. Det är många som verkar ha samma bekymmer men ingen riktigt lösning/teori om vad det kan vara.

    @ime95mos:

    Tyvärr har jag inget sådant jag kan kolla med. Är det en tech2 du tänker?


    Jag kommer byta tändstift igen till "rätt stift", BKR7ESC-11, och köra någon tank bensin och har också beställt STP Complete System Cleaner. Har ganska lågt förtroende för den typen av mirakelprodukter men i det här osäkra läget tänkte jag testa.
    Ja visst vet SAAB om detta, det är som sagt inget ovanligt fel på Saab 9-3 Bio. Om du väntar ut den förhöjda tomgången, har du samma problem då?

    Det rådet med injector-cleaner har jag också fått och tänkte testa vid tillfälle. Även jag är skeptisk dock. Att rengöra spridarna är väl för övrigt något du kan kika på om du har möjlighet, för jag tror att det är lite där skon klämmer.

  6. #6
    Det går kanske med annat än Tech 2 också just för att se vad som händer.. Frågar är ju exakt vilka parametrar man ska fokusera på, det vet jag tyvärr inte, kanske någon annan kan bidra med den kunskapen.

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 248
    Medlem#
    3186
    Spjällhus, dålig btr, läckande slangar eller slangar som inte sitter på plats alls.
    Vanliga fel som är relativt enkelt att kontrollera. Kostar dock lite med ett nytt spjällhus men enkelt att byta.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Spjällhus, dålig btr, läckande slangar eller slangar som inte sitter på plats alls.
    Vanliga fel som är relativt enkelt att kontrollera. Kostar dock lite med ett nytt spjällhus men enkelt att byta.
    Bränsletrycksregulatorn är ju tämligen billig och enkel att byta. Spjällhuset kostar en slant så kan prova byta det sist. Lättast att kontrollera slangar är med startspray va?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av alexas Visa inlägg
    Bränsletrycksregulatorn är ju tämligen billig och enkel att byta. Spjällhuset kostar en slant så kan prova byta det sist. Lättast att kontrollera slangar är med startspray va?
    Yes! Och rucka och kläm gärna lite på slangarna när du sprayar så alla sprickor och glipor uppenbarar sig.

    Och som sagt, spridarna är ju något av ett typfel som kan vara värt att kolla upp. De går ju faktiskt att rengöra själv också, så byte behövs inte nödvändigtvis.

  10. #10
    Det är såklart tråkigt att byta grejer som man inte är säker på behöver bytas, men planerar du att behålla bilen så bara gör det! Du har fräscha grejer lite här o var när du är färdig som förhoppningsvis håller länge.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 17:17
  2. kraftiga ryckningar saab 900 2.0T
    Av saabgubben87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 17:20
  3. Problem med ryckningar i framvagn saab 9000
    Av potatis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 22:21
  4. Ryckningar vid jämn fart SAAB 95 2,0t -02, vanliga fel?
    Av Jomp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 20:53
  5. Problem ryckningar, Saab 9-5 2.0t 190hkr
    Av andsv583 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •