Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Huvudkopplingscylinder som spökar? OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Huvudkopplingscylinder som spökar? OG9-5

    Hej!

    Fick kopplingshaveri för ca 3 månader sedan, misstänkte direkt huvudcylindern då slavcylindern byttes för snart ett år sedan. Köpte speedparts huvudcylinder då den verkade vara lite mer robust då den var gjord i metall istället för plast som original är. Nu på sistone så har jag märkt mer och mer att kopplingspedalen inte känns helt frisk, t.ex så fjädrar den inte jättebra tillbaka men visar inga tendenser till att vilja stanna kvar i bottenläge. Men fjädringen tillbaka är lite äcklig för man känner inte vart dragläget är någonstans. Pedalen är väldigt lättrampad och åker också hyfsat lätt tillbaka men som sagt så känner man inte riktigt vart dragläget är så vid körning och växling så blir det ju hugg hela tiden och det är väl knappast bra för lamellen.

    Borde jag testa med en original huvudcylinder eller är det något annat som är fel? Är väldigt svårt att förklara men jag satte mig i min skrotade 9-5a och kände på pedalen där och där hittar man ju dragläget direkt, kanske borde göra ett test att byta till den huvudcylindern istället? Om en huvudcylinder från en 00a nu passar en 03a?

    Gäller bilen i signaturen (Saab 9-5 2003 2,3T)
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har linkande problem på min -00'a där slaven byttes för ca 3-5kmil sedan och nu går pedalen i golvet efter någon mils körning med ett antal växlingar, lufta och det funkar igen.
    Har bytt huvudcyl, försökte beställa av SP men de skickade inget, inga besked per mail och Claes vägrade svara i telefon.

    Bytte till en original från Mekonomen (samma fabrikat och identisk) Ingen skillnad, bytte slangen/rören mellan huvud och slavcyl, ingen skillnad så nu skall lådan ner...

    På min -05'a så gick pedalen rätt i mattan en morgon, och där hade slangen skavts mot en kylarslang efter att ha legat och nött och vibrerat mot varandra i 10år och tillslut gav den plötsligt upp.

    Tips: Kolla så du inte har några skador på slangen/rören mellan huvud och slavcylindern. Lufta kopplingen noga, gör det någon skillnad?
    slangen/rören har tätningar i ändarna och läcker de kan det påverka funktionen, slangen/rören mellan huvud och slavcyl är ju lättare att byta än slaven dessutom.

    Ang. huvudcyl. så ser det ut att finnas en skillnad där brytpunkten är mellan -01/-02 men jag tror faktiskt att den nyare passar i alla.
    Hjälper det inte att lufta och du inte har skador så kostar det ju bara en kväll i garaget för dig att testa med den från din skrotade bil.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Slangen som går mellan bromsvätskebehållaren till huvudcylindern var ju inte i fräschaste laget och självklart var den slangen som följde med huvudcylindern för kort. Men jag håller mig faktiskt till att mecka med huvudcylindern i första hand. Orkar verkligen inte ta ner lådan även om jag måste det då slaven inte tätar emot lådan längre så det läcker växellådsolja. Var nämligen såhär att jag åkte på ett motorras förra våren så byggde ihop en T5-botten och bytte det mesta inklusive uppgraderade kopplingen till en aerokoppling samt bytte slaven. Allt var frid och fröjd tills jag två månader efter rasade lådan.. Var rätt trött på att mecka då så lät en verkstad byta lådan och bad dom då flytta över slaven från min gamla låda då den var såpass ny. Men antagligen så fungerade då inte packningen i slaven längre för helt plötsligt en kväll när jag trampade på ordentligt så började kopplingen slira och sen har jag noterat röd vätska under bilen vilket verkar vara växellådsolja. Brukar fylla på några dl i månaden för att vara på säkra sidan, märker ju dessutom när växlarna blir lite svårare att få i.

    Så att ta ner lådan åker jag ju på i vilket fall men inte just nu helst.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Slangen mellan huvudcyl. och bromsbehållaren är ju enkel att byta och det borde ja vara lätt att hitta passande slang, t.ex. en bromsslang från Feltema som är tillräckligt lång som du klipper ändarna av

    Grattis, jag har samma jobb står och väntar på gården... hittar dock inte art.nr på arbetslusten till det ;-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    När man får såna här arbetsordrar undrar man ju varför man fortsätter men detta bilmärket. Haha! Jag har ju 6,3mm silikonvakumslang liggandes men jag misstänker att den inte skulle trivas ihop med bromsvätska?
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läckage snabbkoppling mot huvudkopplingscylinder OG9-5 -05
    Av SAAB95.2.0 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 16:02
  2. Rep.sats till huvudkopplingscylinder 900/9-3?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 15:58
  3. Demontera huvudkopplingscylinder og900
    Av Per W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •