Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vänster backspegel ställer sig rakt fram!

  1. #1

    Vänster backspegel ställer sig rakt fram!

    SAAB 9-3 SportCombi 2009.

    Hej. Efter en verkstadsbesök för reparation av AC så ställer sig vänster backspegel rakt fram i färdriktningen.
    Om jag trycker på knappen för infällning så fälls den in. När den sedan fälls ut så passerar den normal läget och ställer sig rakt fram.
    Vad kan vara fel?

    Jag kände på spegeln och det finns en mekaniskt läge men inte riktigt där jag trodde/tycker det skall vara.
    Den platsen som den normalt skall stanna på har den något mekaniskt läge eller skall motorn komma ihåg det?

    Min första tanke var att kanske någon på verkstaden hade brutit strömmen och spegeln vet inte var "hem" är alternativt att någon kanske har backat på spegeln.

    Jag har hittat en tråd om rengöring men eftersom det hände efter jag lämnat bort bilen en torr fin dag så känns det inte som smuts är det första jag har i tankarna.
    Någon åsikt?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ght=backspegel

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av lasselars Visa inlägg
    - Jag kände på spegeln och det finns en mekaniskt läge men inte riktigt där jag trodde/tycker det skall vara.
    Den platsen som den normalt skall stanna på har den något mekaniskt läge eller skall motorn komma ihåg det?
    Motoren har ikke minne, men skal stoppe på bakgrunn av at dørmodulen detekterer øket strømtrekk ved endeposisjonene - enten innfellt - eller utfellt. Så den skulle nok ha stoppet (ca.) der du kjenner noe mekanisk, men strømtrekket er nå ikke stort nok til at det skjer. Dette pga. det nå er så lite friksjon i bevegelsen til speilet ved dette punktet at strømmen ikke øker nok. Prøv å holde den litt igjen ved dette punktet, når du feller speilet ut.

    I fall den stopper ved dette forsøket er det jo ikke godt å si hva årsaken til at elektrisk utfelling nå ikke fungerer korrekt, men én mulighet er jo at speilet kan ha vært brakt "mekanisk" ut av posisjon ved ytre påvirkning.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Jag gjorde så här på min. Inte det bästa men du slipper köra runt med en backspegel som pekar åt helskotta. Bakom den ovala knappen till backspegel styrningen sitter två kontakter tror det var den nedersta som var till infällningen drar du ur den så kör inte motorn tyvärr blir spegeln mörkare.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4
    Norrbagge. Tack.
    Jag provade att låta motorn fälla in backspeglen och sedan fälla ut den och när spegeln var på en bra position så stoppade jag den med handen. Efter några sekunder så stannade motorn. Nu finns det mekaniska läget där jag vill ha det också!

    Christianbecher. Tack för tipset om kablar. Jag har ännu inte behövt göra det men jag letade vidare och hittar mera information om kablar, information som jag kan ha som reservlösning.

  5. #5
    Spegeln fungerar!
    Nu har jag kört i tre veckor med kabeln till backspegelstyrningen borttagen. Jag tänkte demontera spegeln idag för rengörning och smörjning men innan jag gjorde det så testade jag på nytt och kopplade in kabeln igen och körde en provtur så att jag passerade hastigheten när spegeln vill fällas ut och nu fungerar spegeln som den ska och stannar på rätt ställe.

Liknande ämnen

  1. Oljud vid körning rakt fram
    Av N.Juvakka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 16:54
  2. [LÖST] Bakljus vänster bak och dimljus vänster fram får ingen 12V? 9000 -93
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 14:43
  3. Klonkar vid rullning rakt fram.
    Av avatar1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •