Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad göra åt rost på Saab ng9-3 -08?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182

    Vad göra åt rost på Saab ng9-3 -08?

    Gjorde en liten mikroinspektion på min bil tidigare idag och då ser jag något, något som fick mig bli jätteledsen
    Jag har två små rostfläckar på bilen, hela dagen gick jag och tänkte på det, så ledsen att jag tänkte sjukskriva mig resten av månaden men bättre att jag gör det resten av hela veckan så jag inte går miste om så mycket av lönen.

    Mina Saab- kamrater, jag kan inget om rost eller frost, lack eller belacka därför vänder jag mig till ers nåd. vart i Stockholm hittar jag en verkstad som håller på med plåt och rost, hur kan man räkna på vad det kan komma kosta? Jag är en fattig medborgare som lever av slumpen. Amen


    Precis som Herman skriver nedan så är det lämpligt att ge tillräckligt med information redan från början. Och en bra rubrik! Det underlättar för dom som ska hjälpa dig med svar, och därmed även för dig själv. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2015-05-30 klockan 10:50.

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Köp en DeLorean.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och få en Volvo/Renault motor på köpet

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Köp en DeLorean.
    Det är en bil ju, hur hjälper det mig med rost?

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och få en Volvo/Renault motor på köpet
    Byta ut rosten mot en motor, hur menar du?

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag tror bara att grabbarna är lite smådryga.

    DeLorean är ju bilen som används i Tillbaka till framtiden-filmen med Michael J. Fox. Kultfilm!!! (Var det Marty McFly han hette, eller var det mobbaren? Doc hette iaf vetenskapssnubben....)
    Dom menar nog att om Du reser tillbaka i tiden så försvinner rosten...

    Menmen. Vilken bil och vart sitter rosten? Släng gärna upp en bild så vi ser hur det ser ut. Kanske inte ett värre problem än att du kan fixa det själv, du slumplevandes medborgare.

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    [QUOTErocedomani;1353146]Jag tror bara att grabbarna är lite smådryga.

    Helt onödigt. Småskitar som hänger här eller?

    DeLorean är ju bilen som används i Tillbaka till framtiden-filmen med Michael J. Fox. Kultfilm!!! (Var det Marty McFly han hette, eller var det mobbaren? Doc hette iaf vetenskapssnubben....)
    Dom menar nog att om Du reser tillbaka i tiden så försvinner rosten...

    Menmen. Vilken bil och vart sitter rosten? Släng gärna upp en bild så vi ser hur det ser ut. Kanske inte ett värre problem än att du kan fixa det själv, du slumplevandes medborgare.

    Saab 9-3 års 08- Sitter precis över stötfångaren fram och en vid stänkskärmen. Inte så allvarligt men jag hört att ju fortare man griper in desto bättre blir det, det är liksom som cancercell du vet, sprider sig med tiden och blir bara större och större som babianarsle.

  7. #7
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    DeLorean = rostfri plåt.
    gällande ditt problem, en bild är nog en bra start för att förstå omfattning och lämpliga tips
    Senast redigerat av NP den 2015-05-30 klockan 00:06.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  8. #8
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av NP Visa inlägg
    DeLorean = rostfri plåt...
    Nja, inte hela bilen...

    Men släng upp en bild så vi får se vad du har!!!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Gjorde en liten mikroinspektion på min bil tidigare idag och då ser jag något, något som fick mig bli jätteledsen
    Jag har två små rostfläckar på bilen
    Till att börja med kan jag rekommendera att läsa reglerna
    §2 Innan du postar
    • För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:

      §2.1 Läs den F.A.Q. som finns i varje forum innan du ställer frågor.
      §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
    §3 När du postar
    • §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    Inte första gången TS skapar en tråd där i stort sett ingen information ges i inledande post samt att relevant ämne saknas.

    Sedan är det lämpligt att läsa de klistrade trådarna där man bl.a kan hitta följande information
    LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...

    *Sök först! http://forum.saabturboclub.com/search.php Frågan kanske redan är ställd.
    *Se även vår FAQ. http://forum.saabturboclub.com/faq.php
    *Skriv TYDLIGA rubriker för inläggen! Så man förstår vad det handlar om. "Hjälp!" eller "Se hit" är INTE bra...
    *Glöm ej skriva vilken bilmodell det gäller.
    Lathund för inlägg om felsökning
    Hej,

    Inte sällan saknar inlägg med frågor om hjälp med felsökning nödvändig information. Försök därför att alltid ge information om följande:

    - Bilmodell (hela beteckningen, inkl. motorstyrka)
    - Årsmodell
    - Modifikationer på bilen (hårdvara resp. mjukvara)
    - Miltal
    - Hur yttrar sig felet? (symtom, t ex för lågt laddtryck, skenande laddtryck, ryckningar etc) - var så detaljerad som möjligt med angivelse av laddtrycksnivåer, varvtal osv!
    - Är felet permanent eller intermittent?(märks det hela tiden eller bara ibland? Finns det något "samband" mellan vissa förhållanden och felets uppkomst?)
    - Vilken felsökning har redan gjorts? (Vilka komponenter har bytts, har bilen kollats med Tech II, ev. felkoder osv)

    För att göra forumet till en ännu nyttigare källa till information, så skulle det vara ypperligt om fler avslutade sina trådar med en förklaring på om problemet till slut löstes och hur. Dels får de som (förhoppningsvis) hjälpt till med felsökning lite feedback, dels finns det mer information att söka i senare.


    Rubriken "Rost rost rost!!!!" är ett tydligt exempel på en dålig rubrik och dessutom saknas information om vad det är för bil i inledande post.
    Och två rostfläckar? Jaha, på en slangklämma, dragkroken eller mitt på huven... återigen brist på information. Bilder är utmärkt för att beskriva denna typ av problem.
    Och har bilen gått 2000mil eller 20000mil? Kan ju ha viss inverkan.

    Jag skulle rekommendera att TS kanske slår upp gula sidorna och letar efter en firma som pysslar med rostskyddsbehandling så kan de titta på bilen istället för att vi skall gissa.
    Och som bilägare skall man räkna med att det kostar mer än man tänkt sig, har man inte råd kan man alltid ha en billigare bil.
    Alternativt så postar du lite mer information med bilder så blir nog tipsen mer relevanta.


    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Byta ut rosten mot en motor, hur menar du?
    Följer du tipset att "Köp en DeLorean" som är klädd med paneler av borstad rostfritt stål medan konstruktionen under tillverkades viss del av kompositmaterial så har den bilen även en PRV V6 som är en urtråkig motor vilket jag inte tror du vill byta din Saab mot, dvs inget bra tips!

    Fakta:Bilen var ursprungligen avsedd att drivas av en Wankelmotor, men på grund av bränsleekonomin valdes en PRV V6 som Peugeot, Renault och Volvo samproducerade. (Motorn återfinns bland annat i Volvo 260 och 760.) Bakom motorn placerades en växellåda från Renault.

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    image.jpg

    Den ena rostytan syns rätt bra, den andra är lite lämgre ned på stänkskärmen. Kallas det så, det rundade vid hjulhuset alltså? Där vid synliga rostytan har jag även rätt synligt ett lacksläpp om ni ser? Vad kan det kosta att åtgärda dessa?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Slipa den trasiga ytan på rosten så de blir fint sen lägg i med lackstift och klarlack. Och klarlacksläppet så är de ju bara bättra på så bra de går med klarlack så du inte skjuterbort ännu mera när du tvättar bilen. De skulle jag gjort och har gjort på min 9-3:a.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Vi har rost på bakre skärmarna på vår -08, 10-12k för båda sidorna är det priset vi fått.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av johan.h Visa inlägg
    Vi har rost på bakre skärmarna på vår -08, 10-12k för båda sidorna är det priset vi fått.

    Är det stora rostytor? Helsike vad dyrt då, avstår ni?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    På ena sidan är det ca 1cm "högt" runt stor del av hjulhuset, på andra sidan inte så farligt, men det går rätt kvickt när det väl börjat komma. Vi kommer göra det då vi vill behålla bilen ett tag.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

Liknande ämnen

  1. OG9-5 rost, var & hur åtgärda?
    Av Herr Thomas i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 14:09
  2. Rost: vad göra?
    Av cactuz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 23:29
  3. Rost under bilen...vad göra?
    Av Sundance Kid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •