Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 7cm2 avgashus porta wg eller inte?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    607

    7cm2 avgashus porta wg eller inte?

    Hej! Har införskaffat mig en 7ans avgashus till 19t turbon. Har läst att man bör porta wg hålet innan montage. Men också att de flesta efter det drabbats av läckage och dålig laddtryck. Lösningen var att sätta dit en hårdare wg klocka, standard verkar vara fjäder med 1.2 i grundladd för att hålla flärpen tajt. Tänkte kanske att det vore bättre att inte porta hålet als då? Någon som har erfarenhet?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    1,2 låter lite överdrivet. Jag kör grundladdtryck på 0,8 bar med min 20T#7.
    Jag rekommenderar alltid att lägga grundladdtrycket på mellan 1/2 till 1/3 av förväntat maximalt laddtryck.

    Egentligen tror jag inte du behöver porta din wastegate. Det är mest på #6 man brukar behöva det, eller på kinakopior.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Jag fick porta WG kanalen på mitt 19t med 7cm² hus.
    Det har helt och hållet med avgasmottrycket att göra. Kör man 3" fullflödes hela vägen så kommer det att skena på höga motorvartal. Helt enkelt för att tryckförhållandet över turbin bllir för hög. Då behöver man öka flödeskapaciteten på WG med en portning.
    En starkare fjäder gör ingen skillnad alls för just detta problem.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Precis som Andreas skriver så har inte klockans spänningskraft och göra med saken om trycket skenar. Mitt original 15T på Aeron skenade efter montage av JT 3". Men det finns portning och det finns portning också. D v s man kan "borra" upp diametern en aning, eller mest nöja sig med en avrundning, så det blir lite mjukare tratt-liknande (mest före än efter hålet, sett till avgasriktningen). Jag gjorde det senare och det har funkat bra i 9 år hittills. Har iofs inte plockat ned turbon sedan dess och inspekterat för eventuella sprickor.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. TD04HL 15T #5. Wastegate/porta avgashus
    Av Incredibool i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 09:15
  2. Försöka få på en korttopp eller porta en långis?
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 12:11
  3. Framrör till 9000 med vinklat 7cm² avgashus.
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 11:45
  4. Porta T25, eller?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 14:52
  5. Rakt eller vinklat avgashus?
    Av Per-Ola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •