Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: CE och P1312, P1334 OG9-3 B205

  1. #1

    CE och P1312, P1334 OG9-3 B205

    Tjena! Vi köpte en Saab 9-3 2001 förra veckan. Nu lyser motorlampan och hennes farsa fick felkoden på nån okq8 mack. Tydligen kamaxelgivaren som det är glapp i. Har bilen ens en kamaxelgivare? Hittar om vevaxelgivare när jag söker.

    Behöver vi byta givaren eller går det att köra utan? Jag har inte tummen mitt i handen och mekar hoj men aldrig bil. Ger jag mig på att byta själv?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej den har ingen kamaxelgivare. Antar att du slått upp felkoden i en universal-tabell. Det funkar inte när man sysslar med Saab. Skriv hur felkoden lyder så kollar jag upp vad den betyder på Saab-språk.

  3. #3
    Jag har inte slagit upp själv utan det är verkstaden som meddelat diagnosen till farsan. Ska ringa macken imorgon och be om rå felkod istället för deras tolkning. Det borde de väl kunna få fram igen i datorns historik va?

    Funderar på om de kan ha misstolkat en generell felkod som säger kamaxellägesgivare men att problemet egentligen ligger i tändkasetten?

  4. #4
    Hur är en sån här felkodsläsare, eller nån annan på sidan? Är det bara skit?

    http://www.runns.se/felkodslasare/fe...sare-u480-obd2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Kamaxelgivare = Dålig tändkassett.
    DI skickar 'kamaxelgivar'-signalen.

    Byt kassett och tändstift så blir det bra.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Kamaxelgivare = Dålig tändkassett.
    DI skickar 'kamaxelgivar'-signalen.

    Byt kassett och tändstift så blir det bra.
    Men frågan är om det verkligen är det. För verkstan som felsökte ville fixa felet för 1900kr, tror inte en okq8 mack skakar fram en tändkassett och tändstift till en gammal saab hux flux för 1900 spänn?

    Pratade mer med farsan nu och de hade tydligen uttryckt sig som "kamaxelgivarKRETSEN" på verkstan. Men ska som sagt ringa dit när de öppnar och höra vad den råa felkoden är.

  7. #7
    Kanske är värt att tillägga att bilen går fint utan några symtom alls. Utesluter det att tändkassetten är kass? Aldrig hört att en kass tändkassett som ändå fungerar skulle dyka upp som felkod.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Jag har haft tänd kassett som fungerade som jag upplever helt okej men gav felkoder ibland.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Det är ganska ofta man får upp felkoder (främst P1312 o 1334 men även 'kamaxel') även om bilen upplevs gå bra. Det är en indikation på att kassetten börjar ge sig.
    Man kan prova börja med att byta stift men oftast behövs ändå även kassetten bytas.
    Och en kassett kan hålla allt från 1 dag till 1 år när den väl börjat sätta felkoder. Den kan även i sällsynta fall ge upp helt utan någon indikation eller felkod.

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Kamaxelgivare = Dålig tändkassett.
    DI skickar 'kamaxelgivar'-signalen.

    Byt kassett och tändstift så blir det bra.
    Va, gör den? Lust o utveckla?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Man utvärderar förbränningarna och får på så sätt information om vart motorn befinner sig.

    Att felkoden tolkas som "kamaxelgivarkrets" eller liknande lär bero på att det är en OBD-standardiserad felkod.

    Allt pekar på att tändkasetten inte gör sitt jobb. Byt.

    Undivik piratkopiorna. Köp original.

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2015-05-30 klockan 23:24.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Det är ganska ofta man får upp felkoder (främst P1312 o 1334 men även 'kamaxel') även om bilen upplevs gå bra. Det är en indikation på att kassetten börjar ge sig.
    Man kan prova börja med att byta stift men oftast behövs ändå även kassetten bytas.
    Och en kassett kan hålla allt från 1 dag till 1 år när den väl börjat sätta felkoder. Den kan även i sällsynta fall ge upp helt utan någon indikation eller felkod.
    Det viktiga på en av koderna är ju att känna till att den inte längre känner av spikningar...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Var på en verkstad idag och fick felkod avläst (gratis!) och det var mycket riktigt P1312 och P1334, alltså tändkassett. Så har letat upp en kassett på skroten att åka och byta till. Tur att vi inte litade på den första okq8 verkstadens råd att låta dem byta vevaxellägesgivaren, det hade ju varit 1900 spänn i sjön..

  14. #14
    Plockade ur tändkassetten idag. Visade sig att "gummipackningen" som hamnar över tändstiftet längst mot kylaren var deformerad och delvis intryckt och blockerade vägen mellan stift och tändkassett något. Möjligt att det kan ha orsakat felkoderna. Såg ut som felaktig montering orsakat skadan.

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Jag brukar alltid lägga lite vaselin på dessa gummin. Hindrar torrsprickor och gärna lite på stiften också. Har rent av botat kängruhoppande kassetter (i vissa fall), tror att stiften i vissa fall får bättre kontakt med kassett.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P1312, P1334 OG9-5
    Av Doffe.lkgp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 15:38
  2. [LÖST] P0340, P1312 och P1334 OG9-5
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 10:14
  3. [LÖST] Felkoder P1312 och P1334 OG9-5 2,3t -04
    Av fredde070 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •