Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Åkte på en registeringsbesiktning igår....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Åkte på en registeringsbesiktning igår....

    Fråga nr 1:
    Åkte på att jag har "uppenbart inte orginal avgassystem". Nej det har jag absolut inte för jag har en japs dämpare på 4" på den.
    Japsdämparen klarade både buller krav och Co2 kraven när polisen testade. Polisen rekommenderade mig att köpa en "orginal" dämpare på biltema till reggbesiktningen. Men då är min fråga varför ska jag göra det? Om min japs klarade kraven? Måste jag göra det eller kan dom på reggbesiktningen bara regga bilen med den nya dämparen?


    Fråga nr 2:
    Bilen är även chippad, kommer dom kolla motorn något eller kollar dom bara den delen som polisen skrivit på pappret?

    Vill gärna inte ha "jag tror" svar och även svar på just frågorna jag ställt

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Vad har du för årsmodell på bilen? Är den för ny får man i praktiken inte ändra nånting, eftersom du inte kan fixa fram de papprena/testerna för att det är godkänt som krävs.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Det beror väl på om bilen är helbilsgodkännd eller ej att göra?!
    När de reglerna kom tolkades de till en början väldigt strikt, t.ex att fälg och däckdimensioner måste stå i regbeviset för att man skulle få ha dem och så är det inte alls idag. Och jag och många här har t.ex Frittar rostfritt med 3" främre rör med racekat , dvs långt från originalet men alla år jag besiktat säger de bara positiva saker och tillägger att "så länge" värdena är OK så är det inga problem trots att katten kräver att den är varm och det oftast blir ett varv eller två runt huset innan de gör en andra mätning.

    Vad står det exakt på anmärkningen du fått?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det beror väl på om bilen är helbilsgodkännd eller ej att göra?!
    När de reglerna kom tolkades de till en början väldigt strikt, t.ex att fälg och däckdimensioner måste stå i regbeviset för att man skulle få ha dem och så är det inte alls idag. Och jag och många här har t.ex Frittar rostfritt med 3" främre rör med racekat , dvs långt från originalet men alla år jag besiktat säger de bara positiva saker och tillägger att "så länge" värdena är OK så är det inga problem trots att katten kräver att den är varm och det oftast blir ett varv eller två runt huset innan de gör en andra mätning.

    Vad står det exakt på anmärkningen du fått?
    Exakt, om den är det kan man se i regbeviset men jag tror brytgränsen går nånstans kring 1997. Sen att den kan gå igenom besiktningen är en annan sak, men godkänt och okej är det inte. Tyvärr får du inga mer svar än "jag tror" eftersom det är så beroende på vem du träffar på besiktningen, men jag har svårt att se att de skulle släppa igenom dig med ditt avgassystem om polisen till och med skickat dig på regbes. av just den anledningen. Men enda sättet att veta är väl i så fall att prata runt med några olika besiktningstekniker.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Hej!
    Har du åkt på regbesiktning eller att du ska ändra till original? För några år sedan ändrades reglerna något,åker du med "ombyggd" bil så har du möjlighet att få ändar tillbaka till original och visa upp för besiktningen.

    En riktig regbesiktning kräver (eller krävde) intyg från biltillverkaren att sakerna du monterat ÄR original,det besiktigas först av en auktoriserad Saabverkstad som då fyller i ett dokument som ska medtagas till bilbesiktning.

    För att sedan svara på dina frågor på ett annat sätt.... Chansa inte med besiktningen,du har ju bara ett avgas och ett chip att ersätta till original,tar inte ens en timme att fixa!

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Annat avgas har aldrig varit något problem, besiktat med detta över 10ggr sedan 2003 utan något som helst problem.
    2st bilar med den konfigen senaste månaden UA. Feritta 2,5" + 3" Främre rör med racekat på båda. Inget jag besvärar mig men att byta varje år.

    Kommer man däremot in med extraktorgrenrör och en turbo som knappt får plats under huven åker ögonbrynen upp.

    När jag va in med min -05'a så sa han när han såg fjäderbensstaget "Oj, den här måste va trimmad, då får vi göra toppfartsprovet", Javisst, självklart svarade jag och åkte därefrån med blank papper!

    Så visst gäller det att få "rätt gubbe"
    Och imorron bitti är det dags för den 3'e vagnen på mindre än en månad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Frågan är ju varför en "original ljuddämpare" på Biltema duger men inte en japsdämpare som klarar kraven? Biltemas ljuddämpare är ju knappast original heller om man ska hårdra det, lika mycket ersättningsprodukt bägge två.

    Sen som sagt hänger det ju lite på vad det är för årsmodell på bilen.
    Mitt tips är att åka och prata med besiktningsstationen och fråga dom vad som krävs av dig för att dom ska godkänna bilen.

    Mvh Marcus

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Frågan är ju varför en "original ljuddämpare" på Biltema duger men inte en japsdämpare som klarar kraven? Biltemas ljuddämpare är ju knappast original heller om man ska hårdra det, lika mycket ersättningsprodukt bägge två.

    Sen som sagt hänger det ju lite på vad det är för årsmodell på bilen.
    Mitt tips är att åka och prata med besiktningsstationen och fråga dom vad som krävs av dig för att dom ska godkänna bilen.

    Mvh Marcus
    Så länge funktionen är likvärdig original så spelar det ingen roll, ingen biltillverkare kan kräva att bilägaren ska använda originaldelar.

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Så länge funktionen är likvärdig original så spelar det ingen roll, ingen biltillverkare kan kräva att bilägaren ska använda originaldelar.
    Exakt, då borde ju hans japsdämpare vara lika godkänd som Biltemas.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467
    Kan ju vara så att japsdämparen sticker ut på olämpligt sätt, exempelvis för långt bakåt eller gubevars åt sidan och att det är därför han fått anmärkning?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Ja eller ser ut som en soptunna och sticker i ögonen på konstapeln!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Tänk om skattepengarna kunde gå till att snuten haffar utländska fulla lastbilschaffisar utan körkort, hitta våldtäktsmän, klara upp villainbrott, sexhandel med minderåriga.
    Istället håller man på med sånt här jävla trams. Nötter.Blir så jävla irriterad på sånt.

    6 användare gillar detta inlägg


    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    +10 på den

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Har man som jag kört kraftigt ombyggda motorcyklar några år så har man lärt sej att det är inget att förvånas över när polisen och bilprovningen gör helt olika bedömningar.

    Jag vet dom som på väg från bilprovningen med ett rykande färskt blankt papper i fickan blivit stoppade av polis och åkt på ombesiktning. Sålunda bygger man förtroende för ordningsmakten...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok
    Av Bob i forum Allmänt
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 13:02
  2. kopplingspedelen åkte ner i botten, vad är fel?
    Av frankieboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 19:31
  3. Saab 9-4X åkte gennom Danmark d. 21.04.
    Av VIKINGMAN i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 17:31
  4. Sommardäcken åkte på nu !
    Av PerraB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 14:34
  5. åkte förbi SDCC
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •