Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Förändrar laddtryckskurvan med annan programvara ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208

    Förändrar laddtryckskurvan med annan programvara ?

    Hej !

    Krånglig rubrik, som vanligt.
    Ska erkänna att jag inte sökt den här gången, utan jag bara chansar, rätt upp och ner. Och få svar här, tror jag går snabbare än skicka mail till dem olika stora "firmorna".


    Det jag undrar, är följande:
    Idag, kör jag ju orginal, 900NG fulltryckare.
    Världens tråkigaste laddtryckskurva - imho, vaknar vid 2200rpm, laddar mellan 0,6-0,7bar på 1:an o 2:an, på högre växlarna, går den upp till runda slängar 0.9-0.95 emellanåt.
    (Har en billig laddtrycksmätare från Micro, så jag ska inte svära på att värdena är exakta. )

    Som sagt, vaknar vid 2.200 rpm, o dalar över 4500rpm. Bra, ifall man vill köra om, utan att växla ner. Men, bilen är absolut inte rolig att köra.
    Lite dumt kanske, men jag jämnför med frugans M5:a, (e34), som vaknar vid 4200rpm o sen drar mer o mer, ända till varvstopp.

    Det jag undrar är, förändrar man laddtryckskurvan med progamvara från exempelvis nordic, eller ökar man bara laddtrycket, fast kurvan går på samma vis ? Dvs, bra i "botten" o väldigt dalande.
    Eller får man en mer... konstant kurva, så att bilen går bättre, ju mer man varvar ?

    Tacksam för svar.

    //M

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 153
    I regel så efterliknar nog de flesta "tunersen" originalets laddkurva. Men har du önskemål så är det nog inte omöjligt att ändra lite.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 910
    Medlem#
    2959
    Inga problem att få "M5-kurva" om det är det du vill ha. Är väl framförallt Nordic och Maptun som justerar kurvan efter kundens önskemål.
    Det inte bara effekt och vrid som ökas vid trimning. Körbarhet, gasrespons, motorkaraktär osv ändras ofta ganska radikalt (till det bättre imho).

    Slå en pling till någon av ovanstående och be om en provkörning så löser det sig säkert till det bästa för dig.

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522
    Sen skulle jag vilja belysa den mentala biten av det hela.......


    Faktum är att det inte alls drar dåligt på högre varv med en original sådan bil du har, det är faktiskt bara hjärnspöken när man tycker så, om du ursäktar.


    Orsaken är att när du jämför med en gammal M5 som ju drar rätt blekt på lägre varv så känns det ju just som att den går som bara fan när den väl "orkar ur sängen..."

    En SAAB (och egentligen alla andra moderna turbobilar) drar som fan redan från mycket tidiga varv, vilket gör att man lätt vill ha ännu mer när det väl börjar komma upp i varv. När då draget mer är nästan lika hela vägen upp, så blir den subjektiva känslan lätt att det går segt på höga varv, just för det drar så jäkligt på lägre varv.

    Valet är ju fritt, men jag skulle inte ändra så mycket på vridkurvan/laddkurvan/effektkurvan (ja de hänger ju ihop liksom) för behåller man det som det är ungeär så får man ju båda kakorna kvar. Man kan när man så behagar låta den väl tilltagna kraften på lägre varv suga iväg bilen så där sjukt som bara en jättesugmotor eller turbomotor kan, eller man kan om man har bråkat med svärmor få utlopp för det hela genom att dra närmare varvstopp och känna draget där.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Ny programvara vid byte till annan växellåda?!
    Av saab_9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 21:17
  2. Problem vid ingiftning av annan programvara - 9-5 Aero
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 15:27
  3. programvara
    Av ISBjörnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 23:37
  4. Programvara?
    Av TriMe i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 12:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •