Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tips på att parkera cabben i Sthlm till helgen

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Tips på att parkera cabben i Sthlm till helgen

    Tjabba,
    har tydligen vunnit en lite lyxigare Finlandskryssning och skall åka med Birka-nånting på lördag med frugan.
    Vi tänkte ta cabben ner till Stockholm för att sedan parkera denna lite fint över natten.

    För en sissådär 10 år sen så parkerade vi på Viking Lines inhägnade parkering... då blev vår kära 9000 stulen av två knarkardj-vlar. Då ville Viking Line inte kännas vid deras inhägnade och fina parkering (som vad jag också kan minnas inte var så billig heller). Och detta trauma (och då med en liten knodd på typ 1-2 år) vill jag inte vara med om igen.

    Nu är det väl ljusår mellan att stjäla en 9000 och en ng9-3, men jag vill ju gärna att hon har det bra över natten. Att suffletten fortfarande finns kvar osv

    Därför tänkte jag fråga om Ni forumvänner har något bra förslag? Finns det något bättre alternativ?

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kan man inte parkera PÅ båten, kan vara värt att kolla upp om den möjligheten finns
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Jag tror inte Birka erbjuder parkering på båten åt sina resenärer...

    Annars finns ju P-garaget i Katarinaberget vid Slussen, bara några minuter från terminalen. Kostar ynka 200 kr/dygn. Där står bilen dels skyddat från väder och vind, men även relativt skyddat från "spontantjyvar" och pundare

    http://content.kartena.se/viewer/mob...9&category=160

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Om ingen efterfrågar det finns ju inget behov...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Kolla med något hotell. Man brukar ju hålla sig med ganska säkra parkeringsgarage för sina gäster. Kanske kan man hyra en plats om det finns rutor över?
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    http://www.stockholmparkering.se/Sit...ring/Birka.pdf

    Stockholm Parkering: Inga platser kan bokas i förväg!

    Serviceinriktade, nej kunderna är till för oss inte tvärtom.

    Om det funkar så verkar det ju ganska ok med 200 kr per dygn. Hittar pundarna in dit? Ingen aning men risken finns nog.

    När jag måste in i träsket brukar jag parkera på gatan i något lugnt bostadsområde nära en tunnelbanestation. Det kanske är en nödvändig reservplan om p-huset är fullt.

    Hotellparkering kunde ju funka men troligen är de inte så intresserade av andra kunder än gästerna.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2015-05-28 klockan 20:59.

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    http://www.stockholmparkering.se/Sit...ring/Birka.pdf

    Stockholm Parkering: Inga platser kan bokas i förväg!

    Serviceinriktade, nej kunderna är till för oss inte tvärtom.

    Om det funkar så verkar det ju ganska ok med 200 kr per dygn. Hittar pundarna in dit? Ingen aning men risken finns nog.

    När jag måste in i träsket brukar jag parkera på gatan i något lugnt bostadsområde nära en tunnelbanestation. Det kanske är en nödvändig reservplan om p-huset är fullt.

    Hotellparkering kunde ju funka men troligen är de inte så intresserade av andra kunder än gästerna.


    Har själv besökt Katarinaberget fast i syfte att kika på stället i egenskap av skyddsrum och inte garage, och det man kan säga är att en ng9-3 Cab inte kommer sticka ut.... Den fordonspark som brukar stå där nere är ju av lite dyrare snitt.

    Senast jag var där stod en lågmilad Rolls Royce Silver årsm -76, svensksåld, som säkert stått på samma plats i 6-7 år...och det fanns även bra mycket annat som drog till sig ögonen


    Men visst vem sim helst kan gå in, men det är inget ställe man råkar ramla in på och grips av stundens tillfälle

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Detta verkar ju vara intressant.
    Frågan är ju också hur smidigt man tar sig från P-huset till båten? Måste man gå hela färdvägen som var utmålad på kartan, eller finns det en snabbare gångväg/genväg. Eller man kanske inte går den biten, taxi kanske? Fågelvägen på kartan kändes inte lång iaf.

    Är inte så väl bevandrad i Stockholms geografi, trots att jag har varit nere och arbetat några dagar i månaden regelbundet för några år sedan. Fast då fick man ju betald taxi till alla ställen man var till...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #9
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Detta verkar ju vara intressant.
    Frågan är ju också hur smidigt man tar sig från P-huset till båten? Måste man gå hela färdvägen som var utmålad på kartan, eller finns det en snabbare gångväg/genväg. Eller man kanske inte går den biten, taxi kanske? Fågelvägen på kartan kändes inte lång iaf.

    Är inte så väl bevandrad i Stockholms geografi, trots att jag har varit nere och arbetat några dagar i månaden regelbundet för några år sedan. Fast då fick man ju betald taxi till alla ställen man var till...
    Gå åt andra hållet istället då du kommer ut från garaget, ner mot slussen, höger precis vid Katarinahissen och ner för backen så är du vid terminalen

    Kartan visar bilvägen från terminalen till P-huset.

    Eller ännu närmare så här!

    https://www.google.se/maps/dir/59.31...a=!4m2!4m1!3e2
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-05-28 klockan 23:48. Anledning: added route
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag är lite osäker på om p-garage är så säkra, står man undanskymt så är det nog större risk än på en vanlig gata.. men det verkar onekligen bekvämt och nära och rimligt pris.

    Nu är jag inte jätteofta på söder och har aldrig åkt birka, men att promenera från slussen ned till båtarna är inte långt om man inte har massor att bära på, det är ju ett jättebrant berg just där, så antingen går man ned vid slussen och går utmed kajen, eller får man nog gå en lång omväg.

    Man kan ju även överväga att parkera på en lugn gata nånstans på söder (om man hittar plats), det kan bli en trevlig promenad ned till båten. Det bor ju faktiskt folk med fina bilar där, och alla får inte sin bil bucklad och cab sönderskuren varje lördagkväll... Men man kanske ska undvika att parkera precis utanför nån krog där folk på lyset släntrar hem, alltid är det nån som gör nåt dumt på fyllan... Eller ännuvärre nära ett ställe där derbymatch spelas.

    Har ni gott om tid, snurra runt lite på söder i närheten av färjan så hittar ni nog något bra ställe att stå och förstår hur ni ska gå... Har ni sämre om tid, kolla google maps gatuvyer så ni vet hur ni ska gå...

    Parkera på färja vet jag inte om det heller är så bra, har en gång sett en stackare som hamnade mitt för en dörr där alla gick med sina öllådor och annat skrapande i bilsidan... Fast birka kanske inte ens har bilfärjor på den rutten du åker?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Birka_Stockholm

    Birka Stockholm som hon numera heter har inget bildäck, hon är ett renodlat kryssningsfartyg. Mig veteligen det enda dylika som har ständig trafik på Stockholm. Hon skiljer alltså ganska rejält från dom flytande parkeringsplatserna som Silja, Viking mm har.

    Meningslöst vetande: Deras förra båt, Birka Princess, är ju ganska känd som "Rederiet båten". Hon såldes i mkt bra skick till ett Grekiskt rederi - som ganska snabbt satte henne på grund då dom skulle gena in i en hamn, och där ligger hon alltjämt. Ett sorgligt slut på en väl underhållen båt!
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Snart bär det av och Tack alla Ni som svarat! Nu har jag lite mer kött på benen....

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Hur gick det med parkeringen? Är Birka ok eller är det för mycket drägg där också som hos Viking sista gången vi åkte med dom?

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hur gick det med parkeringen? Är Birka ok eller är det för mycket drägg där också som hos Viking sista gången vi åkte med dom?
    Oj, har glömt att skriva hur det var....sorry

    Jo, det var klart mycket bättre än parkeringhuset vid Viking. Bilen var orörd när vi hämtade den. Samt att det var betydligt närmare att gå härifrån till båten.
    Det enda negativa jag har att säga är att jag skrapade i frontläppen på väg ner i garaget. Det blev dock ingen skada.

    Samt att det inte var ordentligt skyltat vart man skulle, "va, ska vi ner i deras tvätthall??!?!?!"

    Menmen 4 poäng av 5 borde det väl vara värt...tror jag..

    Fascinerande att dom har sprängt i hela sk-ten i ett berg. Maffigt!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Vad skönt att det gick bra!

    Du kanske ska ta en titt på fjädrarna fram. Jag håller på och byter på min ng9-3 Aero 2005. Det smällde till ordentligt när högra fjädern gick av men det var tredje gången den gick av på höger sida. Alla tre delarna låg kvar på fjädertallriken med hjälp av plastslangen. Totalt var det ganska precis ett varv på fjädern som saknades. Bilen blir ju ännu lite lägre då. Har inte rivit vänster sida än för jag fick beställa nya fjäderbenslager också så jag väntar på leverans. Topplagret var rejält rostigt så det inget man vill montera tillbaka.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Det du åkte ner i var en av de skyddsrum som finns i stockholm som ska klara en nära träff av kärnvapen några storlekar större än Hiroschima bomben.

    Även klara B och C stridsmedel. Lagt på is sedan ca 20 år, sedan våra kära politikern trodde, precis som 1925, att den eviga freden nu kommit. Dvs de har inte fattat sin huvuduppgift på riksnivå, lösa det som vanliga medborgare ej kan själv, lag ordning och försvar.

    Verkar som om de behöver tänka om lite fortare. Finland, Polen och de tre Baltstaterna rustar och återinför vpl samt vissa övar redan i år, månader efter beslut........
    Vår tänker och pratar....

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

Liknande ämnen

  1. Tips om evenemang till helgen
    Av Ola 146 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 14:56
  2. Söker tips på bilförmedlare i sthlm
    Av Mussla i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 17:00
  3. Tips på bra verkstäder söder om Sthlm (Huddinge)?
    Av TFK i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 04:29
  4. Tips på bilskrot med självplock
    Av serrano i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 11:53
  5. Tips: Billackering i Sthlm
    Av Iceman i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-29, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •