Tvåans växel kan ibland hoppa ur vid nedväxling. Upplever att det oftast händer när bilen är kall.
Vad kan detta bero på?
Det är en 9-5 2,3t Biopower 2007 med Nordic st1 med ca 16500 mil.
Tvåans växel kan ibland hoppa ur vid nedväxling. Upplever att det oftast händer när bilen är kall.
Vad kan detta bero på?
Det är en 9-5 2,3t Biopower 2007 med Nordic st1 med ca 16500 mil.
Slitet växellänkage?
Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07
Byt olja i lådan till att börja med. Redline MTL kan göra underverk vid sådana hör tillfällen. Ett korrekt justerat länkade är ju givetvis en fortutsättning för att det ska fungera.
En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.
Och utöver byte av oljan så är nya bussningar att rekommendera i länkaget samt den "fyrkantiga" nr 21 i momentstaget, den runda brukar hålla bättre och är inte ett måste att byta men den närmast lådan brukar glappa rejält och länkaget brukar glappa lite och summan av dessa gör att man inte får i växlarna ordentligt, speciellt 2an av någon anledning.
På min -07 har jag Redline MTL och båda bussningarna i momentstaget är bytta, länkagebussningarna ligger i min stora "MapTun ToDo låda" och varje ingrepp har varit positivt även om det kostar lite.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Tack för tipsen.
Har bytt till powerflex bussning i momentstaget (dock sprucket men sitter tight), samt bytt olja i v-lådan (original olja) tidigare men tvån hoppar ur likväl då och då. Tycker mig även höra ett visst vinande från lådan vid körning samt ett oidentifierbart ljud ibland när man trycker ned kopplingen.
Hur hittar jag växellänkaget och hur justerar man detta?
Risken är uppenbar att kollapshylsan i lådan pajjat
Är det möjligen vid gassläpp som detta händer ?
Börja med att säkerställa att inget "billigt" och enkelt på utsidan strular innan du börjar leta en låda.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Jag hade problem med 2:an på min bil, då och då gick inte växeln i ordentligt och då hoppade den ur direkt. Det problemet löstes med MapTuns bussningar i länkaget, jag bytte även momentstaget till Powerflex, och nu funkar det fint.
Om det däremot är så att 2:an hoppar ut spontant under körning eller motorbroms är det förmodligen ett internt fel i lådan.
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
Den hoppar ur oftast vid nedväxling från 3:an. I övrigt går alla växlar fint att lägga i. Har bokat tid för felsökning nästa vecka...
Det låter klart som att du då inte får i växeln ordentligt, jag skulle beställa länkagebussningar och byta dem istället för att betala för felsökning
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Om den hoppar ur direkt efter nedväxling, som att den aldrig riktig var i så är det förmodligen växellänkaget som är glappt.
Det går att känna efter hur glappt det är, lokalisera stången som går ut ur lådan (bakåt mot torpedväggen, under bromsservot ungefär) och känn hur mycket plastarmen går att vicka på. Det är glappet där som gör att växelstången inte trycks tillräckligt långt in i lådan så att växeln inte går i helt. Med MapTuns bussningar är det i princip inget glapp alls.
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
Det fanns glapp där (framåt och bakåt glapp)!
Klickade även när jag drog det fram och tillbaka. Fanns även en del svart sotig olja på länkagestången i metall.
Verkar trångt där nere, kommer man lättast åt underifrån?
Nej, uppifrån
P-A bytte på min -05'a men jag har köpt satsen till min -07'a och skall göra det själv och pratade med P-A om vilken väg som var smidigast, uppifrån blev svaret.
Vet när jag fått tummen ur och bytt
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ok, det var trångt som satan ovanifrån, precis så jag fick ner ena armen och fick tag i det men inte mer än så...
Det går ju att lossa säkringsboxen för att komma åt, bytte nyligen slangen mellan huvud och slavcyl. som också sitter där nere
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ja det kan man ju göra förstås
1295:- tar Maptun för delarna, ingen annan som har dem billigare? (är ju endast 2 små bussningar)..,
Jo, men de är gjorda i rätt material, annars kan du ju alltid köpa original i plast, det är nog de alternativ som finns som färdig lösning
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Någon annan firma förutom Saab/Biva som säljer original/plast delarna?
Maptunparts.se
Orio
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Svarva en hylsa som är genomgående i någon lagerplast likt oilon, och byt ut originalpluttarna, som tar upp radiella krafter endast på en kort sträcka.
Bortsett från jobbet, kostar 20:- och håller antagligen bilens livstid x2.
Pensionsfonden
Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23
Svarva...oilon plast... låter omständigt för min del. Vad tror ni om Blocket annonsen? Seriös eller ska man avstå från beställning där? Han ligger ju ca 400:- under Maptun..