Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Twinpipesystem till 9-5 som hänger

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75

    Twinpipesystem till 9-5 som hänger

    Hej,

    På min 9-5 Aero -00 sitter ett JT twinpipesystem som satt monterat redan när jag köpte bilen, det ser jävligt trött ut och hänger ganska mycket vid utblåsen vilket jag tycker är lite trist.
    När jag kikade under såg jag att de endast är monterat med originalfästen, dvs det högra utblåset har inget fäste/bussning, gissar att detta kan vara en bidragande orsak?

    Ni som har liknande på era bilar, hur fick ni upp det tight och snyggt?
    Saab 9-3X 2.0T Biopower XWD -10 ~345hk Nordic
    https://www.garaget.org/?car=416069

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Jag har visserligen ett BSR/Simons-sytem, men jag är ganska säker att JT-systemet är exakt likadant konstruerat.

    Ska sitta ett fäste på högersidan också, vilket följer med när man köper systemet. Jag ska se om jag hittar någon bild på hur det ser ut på min bil.
    Det fästet är lite halvmarigt att montera då det ska borras hål i en balk, ett järn med en fastsvetsad mutter ska föras in i balken genom ett befintligt hål varefter fäster skruvas fast. Det mariga i operationen
    beror på att hålet man ska borra sitter så eländigt till att det är svårt, nästan omöjligt att komma åt med en borrmaskin. (Den som monterade systemet på din bil kanske därför sket i det fästet). - Trots att jag är enormt välförsedd med verktyg och maskiner, blev jag tvungen att fräsa upp det hålet med Dremel och roterande fil.

    Sedan vill jag gärna påstå att det enda extrafästet till höger ljuddämpare ändå inte räcker till. Mitt system har sedan jag monterade det för tre år sedan "slängt" väldigt mycket i sidled och belastningen på gumminen är stor.
    Har inte fått tummen ur ännu, men ska försöka få tid till det nu när jag är utan jobb just nu, för att handla lite passande fästen på Biltema och knåpa dit.

    Edit: Hittade några bilder nu. Ska se om jag senare kan hitta några med systemet monterat

    Så här såg mitt system ut omonterat:


    Här är det lilla hålet i balken jag fick borra/fräsa upp:


    Här är fästet monterat:
    Senast redigerat av Slättabjörnen den 2015-05-27 klockan 20:29. Anledning: Lägger till bilder.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    misstänker att det är så, att han helt enkelt sket i det fästet Har precis samma problem att det slänger en del i sidled. Får bli att kika på biltemafästen helt enkelt.
    Saab 9-3X 2.0T Biopower XWD -10 ~345hk Nordic
    https://www.garaget.org/?car=416069

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Kolla så inte bara gummit gått av på höger sida. För mitt Simons twinpipe började hänga på höger sida nu under vintern & i helgen så kollade jag in under. Då hade det medföljande Simons-gummit spruckit. Så jag bytte till ett original SAAB/GM & sen hängde det fint igen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Haha ja nu när du säger det så, visst var det så att den högra bussningen var helt söndersprucken
    Beställt nya till hela systemet nu så får peta dit dem i helgen. Gissar att det blir bättring i hur "Löst" det har varit, men får se om det blir bättre med hur lågt det hänger också.
    Saab 9-3X 2.0T Biopower XWD -10 ~345hk Nordic
    https://www.garaget.org/?car=416069

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Nästa tips: Använd original gummi! Mekonomen/biltema etc etc. håller bara ett halvår sen är dom slappa och spruckna. Använd inte heller powerflex,dom spricker för att dom är så hårda!


    Min senaste konstruktion har hållit bäst,utanför dina gummit drar du buntband,inte jättehårt,bara så det börjar dras åt! Dom hjälper till att hålla i vid extremare gupp osv. Det är bla den ökade tyngden som blir ett problem för bussningarna.
    /M
    Akta skinnet!

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Kan hålla med till punkt & pricka.

    Originalgummina på min 9-5 ser ut som nya (förutom att de är smutsiga) men det som var med till Simons gick ner sig på halva tiden. Kvalitetsskillnad.

    Jag har ofta genom åren förstärkt originalgummina med 2st buntband runt utsidan. Ett på varje sida om förtjockningen i mitten. Det gör gott.

    PowerFlex spricker bara då de inte klarar av att flexa när avgassystemen vidgar sig av värmen. Jag har 4st sådana hemma som höll mindre än ett år. Waste of money.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    PowerFlex spricker bara då de inte klarar av att flexa när avgassystemen vidgar sig av värmen. Jag har 4st sådana hemma som höll mindre än ett år. Waste of money.
    Intressant, monterade just såna. Skall då hålla ett vakande öga på dem och reklamera omedelbums om de inte håller. Powerflex brukar vara ganska lyhörda och ta till sig och förbättra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Högra sidans bussning var inget problem, den vänstra satt jobbigare och hade ett annat sorts fäste i bilen, har ni några bra tips? Har tyvärr ej tillgång till vettig lyft utan gjorde den andra sidan på parkeringen bara.

    Se bifogad bild, hur i helv skall jag få igenom bussningen på det övre fästet?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3X 2.0T Biopower XWD -10 ~345hk Nordic
    https://www.garaget.org/?car=416069

Liknande ämnen

  1. Ni med Twinpipesystem
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •