Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Parkeringssensor 9-5 NG

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Parkeringssensor 9-5 NG

    Hej!

    Har en 9-5 NG som efter tvätt i automat med underspolning larmar (och kopplar ur) parkeringssystemet. Först tänkte jag att det var vatten i något kontaktdon som eventuellt kunde torka, men nu har det gått lång tid utan att felet försvunnit.

    Lämnade in den på vanlig service idag på Saabserrvice i Veddesta, men de sa att de inte har verktyg att kunna läsa ut felkod från den bilen, så nu till mina frågor:

    1. Har 9-5 NG något annat interface än OBD, då inte ens en välkänd Saabverkstad kan läsa ut koden?

    2. Kan det vara så att felet egentligen har försvunnit (läs fukten torkat) men så länge inte felkoden raderas så fungerar inte systemet?

    3. Vad behöver man för fantastiks apparat för att kunna kommunicera med en 9-5 NG, och även kunna radera felkoder?

    Hoppas att någon vis person kan ge lite bra tips!

    /Martin

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Den har säkert ODB, men det är inte det du använder för att göra större felsökningar i systemet. Jag vill minnas ng9-5 inte använder Tech2 som dom tidigare SAAB:arna utan något PC-baserat diagnosverktyg. Och det verktyget är det nog inte så många verkstäder som har med tanke på fåtalet ng9-5:or på vägarna. Alltså inget konstigt alls..
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    När man har ng9-5 och bor i Stockholm så rekommenderar jag följande verkstäder;
    * Bilforum, Kungsängen http://www.bilforum.biz/
    * Saab service, Solna http://www.saabservice.se/ (Tror att dom nu skaffat diagnosverktyg för nya 9-5an, dom hade inte det i höstas)
    * EBB, Värmdö http://www.ebb.se/

    SAAB i Akalla, numera Hedin Bil, känner jag inte till om dom har instrument/kunskap kring ng9-5.
    Däremot är det flera som har haft dålig erfarenhet av dom (när det var SAAB).


    Sedan undrar jag om jag inte läst något om problem med någon funktion efter automattvätt.
    Kommer inte på vart jag läst det.
    Om jag kommer på det så ska jag lägga in en länk här.
    Till mitt garage: Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Ok. Jag får väl kontakat Kungsängen då.

    Vad är OBD-uttaget tillför då, om man inte kan läsa och radera felkoderna den vägen?

    /Martin

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Genom OBD-interfacet kan man se och radera motor och transmissionsrelaterade felkoder. Det är ett lagstadgat krav och har egentligen inget att göra med övriga system i bilen. Sedan använder man naturligtvis samma kontakt för anslutning av SAAB:s eget diagnos och konfigureringsverktyg.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    För NG9-5 så används GM MDI:

    http://www.oemtools.com/homeproducts/generalmotors.html

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Någon som har köpt ett sådant instrument och kan dela med sig av lite erfarenheter?

    Såg att det ligger på ca 400 dollar, vilket säkert i stort sett är betalt innan P-sensorproblemet är löst. Antar att det är att piratinstrument, men fungerar det så....

  8. #8
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Någon som har köpt ett sådant instrument och kan dela med sig av lite erfarenheter?

    Såg att det ligger på ca 400 dollar, vilket säkert i stort sett är betalt innan P-sensorproblemet är löst. Antar att det är att piratinstrument, men fungerar det så....
    Nej det funkar inte med pirat. Iaf inte på Saabarna. Isåfall skulle det varit väl känt nu.
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Här är ett exempel på firma som säljer:
    http://www.aliexpress.com/item/2015-...341310923.html

    Ser ju ut som om det skulle vara en GM-produkt, men priset skvallrar om att det inte är så eller?? Känns billigt för en original GM produkt.
    Jag vet att det finns China varianter av Tech 2 som ser ut som en riktig för några tusen. Har en kollega som har en sådan, och den verkar fungera.

  10. #10
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    En riktig GM MDI säljs ej på AliExpress och en riktigt kostar cirka 30tusen kronor.
    Ja. Tech 2 funkar men det är inte MDI. Kortfattat:
    Nya Saabar kräver MDI och dom funkar bara med äkta. Sedan är det samma med Tech 2 egentligen, dock går det med pirat Tech 2 men bara med hög kvalité etc.
    Både GM MDI och Tech 2:s kräver äkta licens för att kunna användas till 110% med senaste uppdateringar för bilen etc men bara licensen kostar 3500kr (Give or Take) per år har jag för mig, eller om det var månad...
    Och för att få äkta licens måste man ha Företag har jag för mig. Och juste, GM MDI äkta kräver licens för SAAB så om man skaffar äkta kommer kostnaderna fortsätta öka. Pirat GM MDI funkar bara på vissa märken (inte SAAB) men även fast den är pirat och inte funkar på allt så måste man ändå betala licensen. Så tekniskt sätt så om man köper en Pirat GM MDI måste man betala enorma summor för något som inte funkar = efterblivet.
    Tech 2:n går att köra utan licens men då får man som sagt inte senaste uppdateringarna men GM MDI måste ha licens.
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Var väl det jag var rädd för. Tack för förtydligandet.

    Ytterliggare ett skäl till varför 9-5:a borde säljas (men frun vill ju ha den kvar så...) det är väl bara att skämmas och betala.

    /Martin

  12. #12
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Var väl det jag var rädd för. Tack för förtydligandet.

    Ytterliggare ett skäl till varför 9-5:a borde säljas (men frun vill ju ha den kvar så...) det är väl bara att skämmas och betala.

    /Martin
    Inga problem, lycka till och håll oss uppdaterade! (y)
    Hade samma problem men rengjorde som fan runt sensorerna och sedan värmde jag dom (lät dom torka, värm inte lacken för mycket om du ska testa)
    Efteråt funka dom perfekt! Har funkat i cirka 2 månader hittills (non-stop) så får hoppas att det håller då

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen kan du ju demontera Front/Bak stötfångare och dra ut och in kontakterna för Parkeringssensorerna plus att rengöra dom
    Kan ju inte bara gått sönder, dock kanske fukt i kontakten? :/
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

Liknande ämnen

  1. Problem med parkeringssensor
    Av 5.1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-10-28, 09:14
  2. Parkeringssensor
    Av håckepåcke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-29, 10:48
  3. HJÄLP `PARKERINGSSENSOR?
    Av Mendi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 20:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •