Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Registreringsbesiktning 9000

  1. #1

    Registreringsbesiktning 9000

    Har gjort ett motorbyte i en 9000i från 1987
    Har satt i en 2.0t motor från en 9000 1996.
    Hela motorpaketet är flyttat inklusive katalysator.
    Jag har alltså ökat effekten från 130 hk till 150.
    Undrar om någon vet vad man behöver för att registreringsbesikta bilen med den motorn eller om nån har gjort nåt liknande.
    Har hört om något intyg på motorn som man måste ha men vet ej.

    Mvh

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Det du gjort kommer aldrig gå igenom en regbesiktning. Skitsvårt o få igenom en turbo-konvertering...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Inte om det är en LTT

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Okej, hur resonerar du då? Jäkla intresserad av o veta för då har jag en miljon planer isf...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det man behöver göra är att skaffa ett intyg som berättar vilka förändringar som gjorts.
    I princip handlar det om att intyga att nya motorn har rätt avgasreningsutrustning, dvs att utförandet är identiskt med donatorn
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Det är ju en liknande konvertering som många här gjort med 900i och stoppat i en T16 så det borde inte vara så svårt, så länge Kat är med och funkar. Har inte några kommit igenom med eget intyg samt papper från donatorn bara? Nyckeln är ju att bilen inte hade Kat innan men får det nu, vilket anses fördelaktigt i myndighetens ögon. Jag tror att om bilen var en 1989 eller yngre och haft kat från början så hade det var mkt svårare om inte rent av omöjligt.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Det du gjort kommer aldrig gå igenom en regbesiktning. Skitsvårt o få igenom en turbo-konvertering...
    Turbokonvertering och motorbyte är två helt olika saker. En turbokonvertering innebär ett avsteg från en avgascertifierad motor och tillåts inte på bilar nyare än 1975, med ett par undantag.

    Om inget har ändrats de senaste åren finns ett undantag som kör att man enkelt kan registreringsbesikta bil utan katalysator med nyare motor förutsatt att den är katalysatorrenad. Jag har registreringsbesiktad en og900 på det sättet och jag skrev ihop ett intyg med vilka ändringar som gjorts. En person på en Saabverkstad skrev under intyget och besiktningen gick lätt och smidigt.

    Max effekt avgörs av om biltillverkaren angivit max effekt för bilmodellen. Saknas dessa siffror är det 20% effektökning och 10% vridmomentökning som gäller.
    Här finns en lista för olika modeller: http://sfro.com/images/stories/dok/effektgranser.xls

    Då här skriver SFRO för bil som inte är ombyggt fordon:
    Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

    Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

    Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

    För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

    Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

    Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
    Enklast är att kontakta transportstyrelsens tekniska avdelning och kolla vad som gäller idag.


    Med vänlig hälsning Jonathan
    Senast redigerat av jonka den 2015-05-29 klockan 07:32.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  8. #8
    Tack för alla svar.
    Som sagt det är ju ett motorbyte som gjorts. Vet att många har gjort liknande med og900. Har varit i kontakt med en saabverkstad men dom vet inte vad det är jag ska ha.
    Tänkte därför om nån har nåt foto på ett liknande intyg så jag vet hur det ska se ut.
    Vad jag har läst mig till ska det gå att genomföra eftersom 87:an där motorn sätts ej har nån kat från början.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    På Saabklubbens forum har det funnits en mall för intyg att ladda ner.
    Borde finnas kvar även efter forumflytten
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Så här såg Jesper Schwarts intyg ut till hans 99. Mitt var ganska snarlikt när det begav sig.

    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av caper Visa inlägg
    Inte om det är en LTT
    Men är det skillnad på ltt o ftt? Är det för att ltt hamnar inom ramarna för den tillåtna effektökningen?

  12. #12
    Så länge man hamnar inom gränser för hur mycket effekt bilen är godkänd för borde det inte va några problem. Bilen fanns ju med 2 liters turbomotor då med mer effekt än vad jag sätter i (till en början ).
    Jag har fått reda på det jag ville nu.
    Stort tack.

  13. #13
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hmm, nu blev jag nyfiken. Om det är skillnad på motorbyte och turbokonvertering, då borde det väl bli turbokonvertering om man sätter i en T5 motor med LTT där det ska sitta en b202 utan turbo?? Rätta mig om jag har fel. Får det inte att gå ihop.
    Även om kärran fanns med turbo det året och man hamnar inom DE effektvärdena, så handlar det väl likväl om en turbokonvertering?

    Vad gäller reglerna ang turbokonvertering?

    Kan jag turbokonvertera min 89'as b202 med katt? Eller kan jag plöja ner en T5-motor i denna med turbo (ltt)?? Det senare vore väldigt önskvärt då jag har ett gäng liggandes???
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Du kan inte konvertera en motor som från fabrik levererats utan turbo, detta har med motorns avgascertifiering och göra. Om du modifierar motorn så gäller ej denna, vilket du gör om du eftermonterar turbo på en motor som inte haft det från fabrik.

    Att däremot byta hela motorn till en motor som från fabrik är en turbomotor är helt OK om bilen som sagt är tagen i trafik FÖRE 1 januari 1993. Kravet är att den motor du byter till skall vara utrustad med katalysator, även detta från fabrik, så en äldre motor utan katalysator och eftermonterad katalysator lär inte vara OK.

    Annars gäller det att du håller dig inom gränserna för effekt/vrid, i övrigt inga direkta begränsningar mer än att det är hopplöst och hitta andra motorer än några få som passar "rakt i" utan att modifiera hårt. Montera BMW rak6 i gamla Volvo 240 och 740 är ju inteh helt ovanligt och det är inga problem att få igenom då motorn både har katalysator och håller sig inom gränserna för effekt/vrid som karossen är godkänd för (lite beroende på vilken motor man tar såklart, finns ju många att välja på).

    grej.PNG

    Här är ett urdrag från ett dokument på SFROs hemsida som tar upp maxeffekt som en kaross är godkänd för i kombination med vilka krav som ställs på t ex bromsar.
    Senast redigerat av joH900 den 2015-05-30 klockan 11:33.

Liknande ämnen

  1. Registreringsbesiktning av xenonljus
    Av dynamite i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 21:49
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 16:25
  3. Registreringsbesiktning klar!
    Av kgbengt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:02
  4. Registreringsbesiktning vid motorbyte
    Av 9000power i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:25
  5. Registreringsbesiktning?
    Av Silver AERO i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •