Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: turbo byte kostnad och downpipe passform

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309

    turbo byte kostnad och downpipe passform

    Vad kostar jobbet på verkstad för byte av turbo mellan tumme å tå?

    Downpipe 9-5 Aero årsm. 05 är den annorlunda på nått sätt jämnför icke aero i anslutning,diemension eller passform?
    Fundera på om man kan budget trimma istället för ferritta/maptun/sp33dpart etc..

    Vad törs man plocka ur B205E utan byte av kolvar/stakar?

    Och lämplig effekt med motor B205E med följande:
    -DO88 intercooler
    -3"downpipe
    -M.19t med 6:ans
    -06:a aero insug
    -orginal spridare SAAB 9-5 VECTOR SP-COMBI ÅRSM.05

    tack på förhand mvh M. i Lindesberg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mathiasO_1985 den 2015-05-26 klockan 21:58.
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  2. #2
    Byte av turbo går väl på 3-5 tusen skulle jag tro.

    Downpipen är likadan på Aero -05 som alla andra så tyvärr ingen budgettrimning där..

    Det är väl en allmän uppfattning att runt 300 hk är gränsen för originalkolvarna, men det är väl en förenkling, det går att köra sönder kolvarna med otrimmad motor, och det finns dom som har kört över 350 hk utan ras.

    Din hårdvara är väl lagom för runt 300 hk, turbon klarar ju mer, men då ska du väl byta kolvar, och helst även köra med kamaxlar från T5. Spridarna är väl på gränsen, 3.5 bar bränsletryck är väl att rekommendera.

    Sen skulle jag definitivt köra på E85 istf bensin, mycket bättre bränsle för en trimmad turbomotor. Men då måste du ha större spridare.

    Edit: med tanke på din bil på Garaget så vet du ju redan allt det här, men det kan ju vara rolig läsning för andra...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Byte av turbo går väl på 3-5 tusen skulle jag tro.

    Downpipen är likadan på Aero -05 som alla andra så tyvärr ingen budgettrimning där..

    Det är väl en allmän uppfattning att runt 300 hk är gränsen för originalkolvarna, men det är väl en förenkling, det går att köra sönder kolvarna med otrimmad motor, och det finns dom som har kört över 350 hk utan ras.

    Din hårdvara är väl lagom för runt 300 hk, turbon klarar ju mer, men då ska du väl byta kolvar, och helst även köra med kamaxlar från T5. Spridarna är väl på gränsen, 3.5 bar bränsletryck är väl att rekommendera.

    Sen skulle jag definitivt köra på E85 istf bensin, mycket bättre bränsle för en trimmad turbomotor. Men då måste du ha större spridare.

    Edit: med tanke på din bil på Garaget så vet du ju redan allt det här, men det kan ju vara rolig läsning för andra...
    Jag vet inget om 9-5/denna motor :P
    Men stort tack!
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

Liknande ämnen

  1. Fel passform turbo till 9-5??
    Av Gubscal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 16:52
  2. [LÖST] Byte av bränslefilter? NG900 2.0t
    Av slippy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 14:02
  3. Kostnad byte växellåda? 9000 cse 2.3 turbo
    Av Mangetrader i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 02:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •