Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bil skakar OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Bil skakar OG9-3

    Hej!

    Har en Saab 9-3 2.0T -00 som börjat strula..
    Som topic säger så skakar bilen något enormt, skakningarna börjar vid 80km/h, de försvinner dock ca 2sek när man gasar på men när man släpper eller håller jämn gas är skakningarna brutala.
    Det började när jag satte på några rejält slitna sommardäck för ett tag sedan, när vinterdäcken satt på fanns inga skakningar.
    Köpte nya däck i hopp om att det skulle hjälpa tillsammans med balansering men icke. Hade höga förväntningar på att en framvagnsinställning skulle kirra biffen men enligt mekanikern så var det ingen idé då en framvagnsbussning var trasig och någon annan bussning som var rätt sliten, så han ville att jag skulle fixa det först. I övrigt såg det inte så illa ut att det endast kunde lösas med en framvagnsinställning så han kollade endast efter ev. fel.
    Hoppas någon kan hjälpa till, kan det endast bara vara en framvagnsbussning som gör detta eller kan det vara något annat också? Intresset är betydligt större än kunskapen så ha överseende

    /Hazaar

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 230
    Medlem#
    2226
    Nya däck säger du - på samma fälgar som de slitna sommardäcken satt på? inge framvagnsinställning gjord?

    Jag skulle prova en kort sväng med vinterhjulen eller ett par andra hjul för att se om det är bilen eller hjulen.

    Jag köpte däck och firman som monterade dem kunde helt enkelt inte balansera dem, vikter lossnade efter några km och efter många återbesök där de till slut skiftade de obalanserade däcken till bakaxeln så gav jag upp och fick dem balanserade på ett annat ställe - och efter det var det inga som helst skakningar.

    Byt bussningar, gör en framvagnsinställning (det här är saker du måste göra i alla fall) och om det skakar testa med andra hjul.
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-05-25 klockan 20:25.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Stämmer bra, samma fälgar på. Nej, han kollade runt och gjorde testerna via datorn etc. men kom fram till att det var onödigt och slöseri med pengar att göra det innan jag bytte bussningar och jag skulle göra det efter jag bytt.
    Hur enkelt är det att själv byta bussningarna fram? Var ju som sagt en som var helt trasig som han trodde det kunde vara problemet, snackade dock med en kille som jobbat på saab tidigare idag och han var tveksam till om det endast kunde vara de som var problemet. Så trist.....

  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 230
    Medlem#
    2226
    Även om det är mer saker som ev behöver göras så har du en trasig bussning som behöver bytas först och främst. Sen får man se - ta inte ut förlusten innan något är definitivt. Det har helt eneklt inte blivit trist ännu. Håll modet uppe. Jag berättade ju att mina däck fick min bil att uppföra sig lika som din - men inte med vinterdäcken. Allt som behövde göras var en balansering av någon som visste hur maskinen och verktygen funkar ;-)

    Om du berättar vilken bussning det är är det säkert någon som har gjort det och vet hur svårt/lätt det är.

    Se nu till att slänga på en annan uppsättning däck - om du berättar var du håller till kanske det finns någon som kan hjälpa dig med däcken (Jag har 4 sommardäck på original alu-fälg liggandes i förrådet t.ex - och det finns säkert fler än jag som samlat på sig)
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693
    kolla alla bussningar och byt de dåliga så får du en ny bil

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ja precis, måste ju bytas oavsett om det är den eller inte. Ska förbi en verkstad i veckan så får dom försöka klura ut om det kan vara något annat också. Ska försöka hinna dra på ett par andra däck+fälg i veckan och se hur det visar sig.
    Kikade under bilen idag och var lite glapp i bussningen(NR.3 på bild nedan), så får beställa ny och ett nytt krängnings stag.
    Haha jo hoppas jag har samma flyt då, är bara så jäkla tråkigt att inte få köra nu när det är sommartider utan att handlederna skakar

    13102-1857977-shopw-25bc4e.jpg
    Är alltså bussningen nr3 här, om det nu säger någon nåt så får den gärna förklara hur man byter detta själv
    Senast redigerat av hazaar den 2015-05-26 klockan 21:17.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Har precis bytt bussning 3 på min 9-3, dock till powerflex. Inte direkt svårt men har man inte gjort det innan tar det ett tag att klura ut hur man får loss länkarmen. En bra guide finns här http://photo.platonoff.com/Auto/2007...0_Control_Arm/. Att få loss spindeln från sin infästning var det klurigaste, använde till slut en slägga och då hoppade den snabbt loss. Den spindelledsavdragare jag har fick inte plats, det är trångt.

Liknande ämnen

  1. Rycker o skakar
    Av Micke_Dahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 15:06
  2. Låter och skakar
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 20:36
  3. [LÖST] Ratten skakar OG9-5
    Av Club_Maccan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 14:27
  4. Skakar
    Av kocken75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •