Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Misstänkt oljetryckskontakt 2,2TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Misstänkt oljetryckskontakt 2,2TiD

    Hej

    Jag har ingen varken kunnig eller tekniskt intresserad i bekantskapskretsen så jag frågar här där proffsen finns

    Har en 93og 2,2TID -02:a med drygt 30xxx körda mil. Ända sedan jag köpte den för ca 1000 mil sedan har motorlampan tänds direkt efter start. Denna har sedan släckts när man rullat eller torrgasat över 2500 rpm. Har inte lagt mer energi på det problem då den släckts och bilen gått som en klocka.

    Idag när jag skjutsade tjejen till flygplatsen och vi var framme vid bommarna tänders oljelampan och "varningssignalen" ljöd till. Kollade oljestickan -torr! Körde till närmaste mack och slog på 1 liter olja. Blev knappt blött på stickan men upp till minimum. Körde sedan hem till Malmö. Vid första inbromsningen tändes lampan och det ljöd igen. Noterade att så skedde när motorvarvet sjönk under 1000 om möjligt var strax över. Sen vid gaspådrag försvann varningen igen.

    Min första fundering är, efter att ha läst andra trådar, om oljetryckskontakten/givaren möjligtvis lagt av och läcker ut all olja? Tittade som hastigast under bilen. Det var klibbigt/fuktigt bak i motorrummet -undertill på passagerarsidan. Någon som har samma teori?

    En annan notering som gjordes härom dagen var att när jag kört av motorvägen och stannat vid första rödljuset så tändes motorlampan och motortempmätaren sjönk i botten på en gång. Knackade lite på glaset till instrumentbrädan och torrgasade några gånger. Vips släcktes lampan och mätaren steg upp till normalt. Samma fenomen inträffade 1 gång till innan jag var hemma. Samma lösning vid även det tillfället. Fick samma "tillfälliga" fel nu när jag var påväg hem med oljetrycksfelet. Samband på dom felen? Mäter inte motortemperaturmätaren tempen på kylvätskan?

    Har som sagt ingen att bolla idéer med så tips funderingar mottages tacksamt!

    mvh Fredrik
    Senast redigerat av greenteng den 2015-06-22 klockan 19:18. Anledning: Tillägg i rubriken.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Har läste ytterligare lite mer om liknande case. Men nästan uteslutande om bensinare.
    Det som föreslagits förutom olhetrycksgivaren:

    * silen i sumpen är igensatt
    * rreduceringventilen vid startmotorn är "repig" och stänger inte när oljan blir varm.
    * bör köra på 5w50 halvsyntetisk för att motorn ska orka hålla trycket pga att den gått lång.
    * oljepumpen börjar ha gjort sitt.
    * packboxen mellan svänghjul och motor är "skjuten" pga att silen är igensatt.

    Kan ju såklart vara allt ovan men jag undrar fortfarande om det finns ett känt fel på dessa motorerna för ovan nämnda symtom.

    //Fredrik

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Idag har jag gjort följande:

    *bytt givaren. Ska sägas att det var rejält nersölat med olja runt givaren. För er som undrar tog jag ut den underifrån med en lång 24mm hylsa.
    Skruvade i den nya.

    * Bytt olja. Oljepluggen som satt på var tydligen återanvänd. Rundade såklart torxen då pluggen var misshandlad sedan innan. Det hela fixades med "grispitt" modell stor. Vips ute! I med den nya pluggen och hissade ner. Då upptäcker jag att oljefiltret sitter halvvägs ner till marken?! 36mm hylsa, som jag naturligtvis inte hade, behövdes för att lossa på locket. Inte en chans att öppna med polygrip. Nåväl, i med ny olja, körde till biltema och handlade 36mm hylsa och vips! Filterbyte på deras parkering.

    Körde sedan en längre runda. Har inte fått ett enda varning för lågt oljetryck än. Var ute och tittade under bilen nyss. Inga droppar på marken.

    Så förmodligen så har detta hjälpt. Håller tummarna!

    //Fredrik

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nu ett par veckor senare så är oljetrycket stabilt och oljedroppandet har upphört.

    Jag ska be och få tacka mig själv för alla funderingar och svar på mina frågor då dessa hjälpte mig att lösa problemet! Ett stort tack igen!

    //Fredrik

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Själv är bäste dräng! Synd bara att gensvaret här på forumet inte var vad det borde. Bra att du löste det med monolog och egen klurighet, samt delade med dig. Alltid är det någon annan som har nytta av detta i framtiden...

    1 användare gillar detta inlägg


    Röd 9-5 Aero -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Baltazar Visa inlägg
    Själv är bäste dräng! Synd bara att gensvaret här på forumet inte var vad det borde. Bra att du löste det med monolog och egen klurighet, samt delade med dig. Alltid är det någon annan som har nytta av detta i framtiden...
    hehe, jo så kan det vara ibland

    Har fått svar i andra trådar så är inte den som är den. Sen är väl kanske de flitigaste författarna på forumet inte så intresserade av dieslar och då blir erfarenheterna begränsade. Jag gör så mycket jag kan själv med bilen. Vill helst inte lämna in den på verkstad. Kan lika gärna dela med mig av tipsen.
    Skrev en guide för några månader sedan om hur man "lurar" glödrelät via knapp i kupén. Kanske är någon som har nytta av det en dag?
    Guide: "Manuell glödning med knapp" 9-3 2.2TiD -02

    //Fredrik
    Senast redigerat av Moderator den 2018-08-15 klockan 00:05. Anledning: Länk till nämnda guide!

Liknande ämnen

  1. Oljetryckskontakt?
    Av mullemek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 10:26
  2. Var sitter oljetryckskontakt 9-5 -00?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 07:39
  3. Hur funkar en oljetryckskontakt?
    Av Qrille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •