Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Värma bult till fjäderben?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9728

    Värma bult till fjäderben?

    Halloj!

    Tänkte mig byta fjädrar och dämpare fram men har problem med en bult som vägrar släppa.. Muttrarna är av, men den ena bulten sitter som sten..
    Den övre på bilden..
    https://www.dropbox.com/s/f2ns7qtx8z...27.56.png?dl=0

    Funderar om man skulle försöka värma för att få ur den, tror ni det duger/skulle funka med en
    http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...annare-218540/
    med en låga på 1900grader? De har en fetare modell med 2400grader som dock kostar 3ggr så mkt...

    Vill bara få ur skiten!
    9-5 Aero Kombi -04

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Min vanliga fråga:

    Har du lyft upp bilen centralt så att båda hjulen hängen i luften?

    Då slipper du spänningar och bör kunna få ut bulten rätt så lätt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Det är lättring på dessa skruvar så det är nog i plåten som det greppar lite, slägghammare brukar lösa detta, värmning tror jag inte är knepet, inte så nära dämparen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9728
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Min vanliga fråga:

    Har du lyft upp bilen centralt så att båda hjulen hängen i luften?

    Då slipper du spänningar och bör kunna få ut bulten rätt så lätt.
    Yes, bilen står på pallbockar med båda hjulen i luften..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Det är lättring på dessa skruvar så det är nog i plåten som det greppar lite, slägghammare brukar lösa detta, värmning tror jag inte är knepet, inte så nära dämparen.
    "lättring" är det räfflade närmast skallen? Ja inte greppar det då lite, har slagit, bankat, smörjt och svurit allt vad ja kan.. Börjar få slut på idéer
    9-5 Aero Kombi -04

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av bogus Visa inlägg

    "lättring" är det räfflade närmast skallen? Ja inte greppar det då lite, har slagit, bankat, smörjt och svurit allt vad ja kan.. Börjar få slut på idéer
    Japp det är lättring, den brukar skära i plåten som skallen ligger mot, just för att låsa fast skruven, har du slaget något på skallen på skruven?

    De brukar normalt sett inte sitta hårdare än att de lossnar med ett väl riktat hammarslag.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9728
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Japp det är lättring, den brukar skära i plåten som skallen ligger mot, just för att låsa fast skruven, har du slaget något på skallen på skruven?

    De brukar normalt sett inte sitta hårdare än att de lossnar med ett väl riktat hammarslag.
    Ja jag har provat o slå på båda sidor.. STUMT! Hade ju underlättat om det gick och snurra på den, men det går ju inte pga lättringen såklart :/
    9-5 Aero Kombi -04

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Mutterpicka att köra med på den sidan?

    Annars avlasta med domkraft underifrån?

    Men skall det jävlas så...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9728
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Mutterpicka att köra med på den sidan?

    Annars avlasta med domkraft underifrån?

    Men skall det jävlas så...
    Ja jag får jävlas vidare imorrn få se.. De torde väll lösa sig på nått sätt..

    Någon som har koll på vart o vad man kan sätta dit för ny bult efter? Är det saab som gäller eller går det att hitta nått som duger på biltema/jula osv? Gärna art.nr om nån har sån info
    9-5 Aero Kombi -04

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Normalt så brukar det gå att skruva på muttern några varv över gängorna & sedan klippa till med slägga/hammare på muttern (detta för att inte förstöra gängorna). Då brukar den poppa ut. Men Mr Murphy ska då alltid vara med när man meckar.

    Mutterpicka är väl svårt, då skruvskallen inte är 6-kant utan bara har två parallella sidor.

    Det fungerar att ersätta den men en normal maskingängad skruv & mutter i rätt dimension.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9728
    Skiten gav upp till slut! Köpte värmaren jag länkade till på jula, värmde o banka som en dåre i nån timme så trillade skiten ut till slut.. "Gav upp" mer än en gång och svor en hel del, men nu är fjädrar och dämpare på plats! (och nya krängningshämmarstag, men det behöver man väll inte ens nämna.. ) Funderar nästan på o byta krängningshämmarstag vid varje däckbyte, haha
    9-5 Aero Kombi -04

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Låter bra. Hade skruven rostat så den expanderat eller var det infästningen i dämparen?

    Köp krängningshämmarstag av kvalitet så behöver du nog inte byta vid varje däcksbyte. Man får även vara försiktig så inte kulleder & damaskerna skadas vid montering.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9728
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Låter bra. Hade skruven rostat så den expanderat eller var det infästningen i dämparen?

    Köp krängningshämmarstag av kvalitet så behöver du nog inte byta vid varje däcksbyte. Man får även vara försiktig så inte kulleder & damaskerna skadas vid montering.
    Den var inte så rostig faktist, var i lättringen det satt.. Bulten var även böjd, men jag antar att det blivit av mitt bankande

    Vart köper du/ni krängningshämmarstag?
    9-5 Aero Kombi -04

  13. #13

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    De blev inget av av din länk endast omredirect...till:
    outbind://173-00000000D546DC34B8192F49ABC18216BE1E94826402DB04/en/online-shop/autoteile/26610/mapco-53600hps-anti-roll-bar-stabiliser-kit
    Den sida är tom.
    DE ska vara :
    http://www.mapco.com/en/online-shop/...tabiliser-kit/
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9728
    Får kika på sånna till nästa ggn!
    9-5 Aero Kombi -04

  16. #16
    För att undvika samma process nästa gång du eller någon annan skall skruva på din bil igen, tänk kopparpasta eller aluminiumpasta.

    Min vevaxelgivare gav upp härförledens och som bekant är det ett smärre helvete att komma åt den lilla torxen. Än jobbigare att få ett gott tag i nyckeln.
    Men jag eller någon hade grisat in gängan med alupasta så allt var hur smidigt som helst.


  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    För att slå ut trilskande skruvar som de som håller fjäderbenet i styrspindelhuset använder jag en handslägga som fler redan föreslagit ovan. Att du slagit skruven krokig tyder på att du använder en hammare med för låg massa (vikt). Muttern skall sitta kvar i nivå med änden på skruven så slår man inte sönder gängorna.

Liknande ämnen

  1. storlek på bult till fjäderben saab 9000
    Av termos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •