Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur vet man om det är dags o byta spännaren till multirem? B235e

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Hur vet man om det är dags o byta spännaren till multirem? B235e

    Rem o löphjul tog precis stryk av att rem fransat sej! Slangarna till oljekylet har nästan skurits rätt av pga fransningen i remmen. Enda misstanken jag har att den skulle råkat ut för detta är att spännaren börjat "slappa sej". Hur vet jag att den är ok eller när det är dags o byta den?


    Mvh Dave

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Bytte min idag, den liksom glappade fram och tillbaka rörde på sig väldigt mycket när bilen var igång, jag har dock dålig rem med så den ska bytas när butiken öppnar imorgon.

    Jag trodde först jag glömt skruva åt den ordentligt efter att jag bytte kamkedja för ett tag sedan, men när jag skulle ha bort den så kunde jag konstatera att så inte var fallet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ingen av er som provat fylla på den med lite bromsvätska?

    Det var Presho som kom med den iden för många år sedan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ingen av er som provat fylla på den med lite bromsvätska?

    Det var Presho som kom med den iden för många år sedan.
    Min såg rätt skit ut efter 20000mil så tyckte det enklaste var att bara sätta dit en ny.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ingen av er som provat fylla på den med lite bromsvätska?

    Det var Presho som kom med den iden för många år sedan.
    Hur gör man detta?

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det blir nog lite svårt och fylla på bromsvätska i remspännaren på B205/B235 då den inte är hydraulisk utan mekanisk. Hydraulisk hittar man på bland annat 9000 med B204 (kort) från 1994 och framåt och B234 från 1990 och framåt (både kort och lång).Det är en stor fjäder som sköter spänningen av remmen på B205/B235. Jag har inte hört om någon som behövt byta spännaren pga att fjädern i spännaren blivit "försvagad" och såvitt jag vet finns inte heller något bytesintervall på själva spännaren. Löphjul och spännhjul byter man såklart samtidigt som rem, annars är arbetet i princip ogjort.


    Hur gammal var remmen som gick sönder? Jag tror mer på sliten och torr rem än själva spännaren

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Råkade ut för samma grej jag med nu, fast den gamla remmen gick åt skogen tack vare den nya spännaren, fast min kapade båda slangarna till oljekylen på motorvägen...

    Kul när man är på väg hem och den nya remmen ligger på bänken i garaget klar för monteringen, nu blir det nya slangar till oljekylen och hålla tummarna att toppen inte är skrot på bilen.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-05-27 klockan 22:11.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Jag får tacka gudarna att min sambo hade ögona med sej såpass att hon såg pölen som bildats under bilen då vi lämnade parkeringen. Hade varit ute på långkörning tidigare o tryckt på pedalen ganska ordentligt för o hinna till ett möte. (Det är väl därför man har Saab, för o hinna till möten.) När jag sen tappade ur resterande olja för o slippa svineriet ifrån de skadade oljeslangarna hade jag bara halva oljemängden kvar när jag mätte upp den. Liten fundering från mej är ju hur den fortfarande kunde hålla trycket för den lät inte illa och tryckvakten gav inte ifrån sej någon varning.

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Här ser ni för övrigt hur litet hölet var och ni kan gissa att det var svårfunnet med allt söl det hade orsakat. De vita kornen på backen är kattsand som är överjävligt på o suga åt sej saker såsom olja m.m. Braigt tips jag fick en gång...


    (klickbar bild)
    Senast redigerat av daspunner den 2015-05-28 klockan 23:14.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Här ser ni för övrigt hur litet hölet var och ni kan gissa att det var svårfunnet med allt söl det hade orsakat. De vita kornen på baken är kattsand som är överjävligt på o suga åt sej saker såsom olja m.m. Braigt tips jag fick en gång...


    (klickbar bild)
    Samma som mitt, frånsett att remmen gick av och ligger i massor med småbitar överallt.
    Jag tappade ju vattenpumpen på motorvägen och blev tvungen att köra en bit för att komma av, körde nog 2-3km utan vattenpumpen.

    Men nya slangar kommer imorgon så är det ju bara att hålla tummarna att toppen inte blev skrot, då har jag lagt 4 dagar på ett kamkedjebyte i onödan... det var ju tack vare kedjebytet som jag märkte att spännaren var dålig och efter ny spännare konstaterades att ny rem behövdes, vilket jag var och köpte på morgonen och skulle byta efter jobbet.

    Körde av motorn med avfettning och högtrycket nu ikväll så man får bort värsta oljesölet..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Samma som mitt, frånsett att remmen gick av och ligger i massor med småbitar överallt.
    Jag tappade ju vattenpumpen på motorvägen och blev tvungen att köra en bit för att komma av, körde nog 2-3km utan vattenpumpen.

    Men nya slangar kommer imorgon så är det ju bara att hålla tummarna att toppen inte blev skrot, då har jag lagt 4 dagar på ett kamkedjebyte i onödan... det var ju tack vare kedjebytet som jag märkte att spännaren var dålig och efter ny spännare konstaterades att ny rem behövdes, vilket jag var och köpte på morgonen och skulle byta efter jobbet.

    Körde av motorn med avfettning och högtrycket nu ikväll så man får bort värsta oljesölet..
    Skulle gärna vilja ha en bättre beskrivning om du mäktar med om hur du konstaterade att spännaren var kass...

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Skulle gärna vilja ha en bättre beskrivning om du mäktar med om hur du konstaterade att spännaren var kass...
    Jag bytte som sagt kamkedja för 2 veckor sedan, och när jag startade motorn så såg det ut som spännaren inte satt fast utan den liksom röde på sig, rätt kraftigt fram och tillbaka i ett jämt gungande tempo så jag trodde först att jag inte skruvat fast den riktigt, men den satt som berget.

    Jag har även haft missljud vid rattrörelser vilket då varit att remmen slirat när servopumpen fått jobba hårt.

    Dessa gungande rörelser på själva spännaren minskade till hälften efter byte, lika så missljuden vid rattrörelser försvann, vilket jag tolkar som att spännaren var rätt dålig, det kändes även på spännaren när man satte i förlängaren och skulle släppa spänningen på den, väldigt mjukt på den gamla och hårt och tungt på den nya.
    Men det var ju även här jag konstaterade att remmen inte var riktigt bra, eftersom det inte blev riktigt bra gällande rörelsen på spännaren, så jag åkte till Biltema dagen efter och köpte en ny rem men den blev inte monterad den kvällen pga andra projekt och dagen efter så havererade skiten, lagom på vägen hem från jobbet när jag skulle till och byta den.

    Får nya oljeslangar idag så håller tummarna väldigt hårt att toppen inte slagit sig när vattenpumpen slutade pumpa, då blir det att köpa ny bil i helgen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Jag får tacka o bocka gör beskrivning av din kassa spännare. Håller tummarna för dej och toppen. Kanske kan få upp dina förhoppningar genom o berätta att jag körde en 9000 för några år sen betydligt längre än vad du gjorde utan rem och den klarade sej fint.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2001 B235E byte motor till B235E från 2005
    Av Docken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 13:37
  2. b205l Byta till b235e 2.3
    Av just_C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 23:28
  3. Plugga hålen till balansaxlarna samt spännaren på 9000....
    Av Hosiman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •