Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dubbelt låsfel NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Dubbelt låsfel NG9-3

    Jag har en Saab 9-3 2003 Vector.

    Skulle låsa upp bilen med min fjärrkontroll. Bilen var heldöd. Provade reservnyckeln utan framgång. Indikator-LED:en i vindrutan blinkade rött som vanligt så jag vet att batteriet inte är heldött.

    Då tar jag självklart och provar låsa upp manuellt i förardörren. Pinnen åker upp men dörren förblir låst. Larmet låter inte.

    Nu är jag utelåst ur min bil. Kommer inte in i bilen mekaniskt eller elektroniskt. Finns det något mer jag kan prova eller är det krossa rutan eller borra låset nästa?

    /Emil

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Kan inte hjälpa dig in i bilen, men att dörren förblir låst även när du låser upp tyder på att låsen är i "TSL" (Theft Security Lock), vilket gör att tjuvar inte kan slå sönder en ruta och öppna dörren. Om du lyckats komma in i bilen (krossa ruta?), så ska iallafall låsen lämna TSL när du sätter i nyckeln i tändningslåset.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Men det må nok være noe mer, idet nødnøkkelen skal kunne låse opp også en TSL låst førerdør.

    I fall bilen har klembeskyttelse på vindusheisene, skal vinduene kunne åpnes med "komfortåpning": Trykk - og hold inne - opplåsningsknappen på fjernkontrollen. Se om du har en slik mulighet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Här kommer en uppdatering:

    Jag ringde en låssmed och han öppnade upp en springa i övre hörnen i framdörrarna med en luftkudde varefter han kunde nå in med en vajer med vilken han provade att öppna dörrhantagen inifrån och även röra låspinnarna upp och ner. Det gick inte att få upp bilen ändå. Till sist provade han att öppna motorhuven med vajer från samma dörrspringa. 30 min senare var motorhuven öppnad. Nu tog vi av jordkabeln från batteriet, vi satte tillbaka kabeln och vips var bilen tillbaka!

    Nu var jag ute och körde 15 min varefter jag parkerade igen. Jag tog av dörrklädseln på förardörren och kollade att alla kontakter var rena och utan korrossion då jag misstänkte smuts i kablaget till förardörrsmodulen. Kollade även kontakten som går från bilen till dörren och att dörrdammasken var hel.

    Morgonen efter svarade inte bilen på kontrollerna igen fast denna gång gick det att låsa upp med de mekaniska nyckeln Larmet gick igång men bilen startade när nyckeln sattes i tändlåset.

    Bilen lämnades in i morse och mekanikern hittade inga felkoder med Tech2an. Mekanikern menade att efterssom inga felkoder fanns så var det sannloikt ett fel som kunde avhjälpas med ny mjukvara. Jag personligen tvivlar på detta. Han har nu programmerat om CIM och jag ska hämta den bilen senare idag.

    Ska prova ta bilen på en provtur och ställa den över natten igen för att kolla om felet uppstår igen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Central/fjärrlåsfel 9000
    Av Wolf i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 22:04
  2. [LÖST] Låsfel höger framdörr NG9-3
    Av Kalles i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •