Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fälgskada vid vägarbete

  1. #1
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765

    Fälgskada vid vägarbete

    Här hemma hålls det på för fullt o grävs för villafiber, dom skar upp asfalten tidigare i våras där det skulle läggas kabel och då fyllde dom på med grus i dom remsor som skurits upp. Men nu när arbetet är klart och det ska asfalteras så är utfyllnaden av grus borta. Problemet är bara att gubbarna som gör detta har tagit helg och lämnat det hela öppet. Hålen går tvärs över hela vägbanan och är utmärkta med en orangeröd platt stolpe i ena änden. Det är inget problem alls att se att dom är där, att det var tomt på grus i kom dock som en överraskning, dock körde jag då min V70 som "bara" har 18" Problemet är vår 9-5 med 19" vi måste köra över dess håligheter för att komma hem, den ena är t.o.m. precis framför vår garageuppfart. Hålen är ca 5 - 5,5cm djupa, från vägbana till fälgkant har jag strax under 4 cm. Det är nog lugnt om man kör riktigt sakta över rakt fram, men den ena håligheten är i en kurva där man kommer snett på.

    Bifogar ett knippe bilder så ser ni bättre vad jag menar. Själva villafibern säljs av Telia, men jag tror det är nån upphandling som skötts av kommunen så det är väl dit jag ska vända mej antar jag. Så nu till frågan, vad göra för att få detta att gå så smidigt som möjligt, jag har troligen hela helgen på mej att dokumentera detta, har tagit bilder på samtliga fälgskador jag hittat, troligen finns det även på insidan, man kanske skulle ta bild på detta med om det finns för att slippa misstanke om trottoarkant. Eller kommer jag kämpa i onödan? Nekas det som regel alltid ersättning för den här typen av skador? Ska jag skylla mej själv som har stora fälgar? Fyll på med input om ni varit med om liknande.

    Skickat från hederlig ADSL som inte innebär diken tvärs över vägbanan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag kan ju bara berätta om när jag körde ner i ett hål på E22 för något år sen. Hålet var en meter i diameter och minst 15cm djupt. Jag klarade mig med et pajjat däck eftersom Viking-Aero-fälgarna är grova grejer, men BMW-ägaren framför mig pajade båda höger-fälgarna varav den främre krökte sig så pass mycket att hjulet tappade luften.
    Ingen av oss fick en spänn trots att hålet inte var utmärkt eller något. Vägverket hänvisade bara till sin entreprenör som påstod sig ha kollat sträckan bara någon dag innan och man fick räkna med att hål kunde uppstå.

    I ditt fall har de ju till och med märkt ut att det är hål i vägen så jag gissar att dina möjligheter att få ersättning är synnerligen små. I mitt fall var ju väghållaren Vägverket, men i ditt fall kan det ju vara kommunen så då kanske man har bättre möjligheter.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har en gång när jag hade min 9000 Aero -96 kört i ett hål på en kommunal 70-väg inne i Halmstad. Nu var det ett tag sedan så jag minns inte allt i ärendet. Men fick ingen ersättning, har för mig motiveringen var att de hade kännedom om hålet i vägbanan (dock ej utmärkt, men det behövde det tydligen inte vara). Hade de inte haft kännedom om hålet, så kanske jag kunde få ersättning från dem. Så det är friskrivningar på alla de sätt för att slippa ta ansvar.

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Senast redigerat av Loffe den 2015-05-23 klockan 08:05.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och man kan ju undra återigen var alla pengar tar vägen som vi bilister betalar i skatter och avgifter...

    Det borde vara förbjudet att ta ut vinster i entreprenörsbolagen oavsett de är i skola, omsorg eller trafikunderhållsbranschen så läge de inte fullgjort sina uppdrag.
    När vägarna är felfria får de gärna ta hur hur mycket vinst och bonusar som helst.


    Jag har ju själv noterat att en skylt som tidigare varit synlig i undantagsfall numera syns överallt "Vägskada" och det är ju slöseri med skyltar då den borde räcka att ha vid gränsövergångar när man åker in i landet.
    Snart kanske vi ser en ny skylt "Inga vägskador" ???
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Sådär ser det ut året runt i Västernorrland där jag bor, jag skulle inte ens fundera över att det är något fel på vägen. Ibland blir det 20-25cm djupa hål när vattenledningar som lades ut under beredskapsarbetena på 1940-talet springer läck och underminerar vägen. Då får man lätta lite. Det är bl a därför jag aldrig skulle köra med annat än 16". Använder fortfarande 15" på BMWn av den anledningen. Bara att hålla stumt över hålen.

    MEN, det är givetvis helt oacceptabelt att nödvändigt infrastruktur inte hålls eller, det är en av fundamenten i det moderna samhället. Dock, att gnälla över en 5cm fördjupning, med utsatt varning, är rent trams i mina ögon.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Man skall nog göra ett försök ändå. Känns orimligt i fallen ovan. Fick ett nytt ganska dyrt bakhjul på cykeln (!) genom en grop vid fd Mjölkcentralen som gjorde det skevt. Inga problem.

    Västernorrland ja. Åkte upp på små villavägar upp till Väjaberget i somras. Standard som i Östeuropa innan muren föll. Overkligt uselt. Även vägen in till Box Whisky och Marieberg lappad och lagad. Plus allt annat men lite bättre har det nog blivit?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Måla på fälgskada?
    Av EuphoniC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 12:36
  2. Hur kan man fixa en fälgskada?
    Av Montecarlo99 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 17:17
  3. Fälgskada. Spackla eller svetsa? Färg på fälg?
    Av lallas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •