Hej,
Har en Saab 9-5 2007 2,3t Bio som jag köpte för ett par år sedan (mätaren står nu på 17400mil)
Skulle precis köra in på parkeringen då check-engine började lysa. Helvete tänkte jag inte nu igen, då jag har haft problem med den innan, Men det visade sig att om jag starta bilen med reservnyckel så började den lampan lysa.
Fick tips av en saab-granne ( äldre herre vars saab 9-5 har paserat 46 000mil) att ta ut säkringen på plats 17 och sätta tillbaka den igen så löste det problem. Har sen dess kört med " nyckel nr2" och ej haft problem sen dess med check-engine lampan.
Nu till problemet...
Lampan lyser fortfarande efter att ha tagit ut/in säkringen när jag öppnade huven så låter det på passagerarsidan där drivremmen sitter. Låter som ett svagt ånglok som går i takt.
Kollar jag det övre löphjulet/spännrullen nr1 eller vad det nu heter så vobblar det lite lätt. Ska det vara så?
Kollar jag serviceboken så har remmen inte blivit bytt vid 12000mil
Är det löphjulen/spännrullen som är glapp? Eller har remmen blivit utdragen och behövs spännas bytas?
Filmade missjludet
Vid 0:40 hör man det som bäst och ser hur det vobblar
Saab-grannen säger att det är problem med remmen alt löphjulen/spännrullen och bör bytas
http://1drv.ms/1FqPnL5
Tack på förhand
/P