Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Konstigt ljud höger fram? OG9-5

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657

    Konstigt ljud höger fram? OG9-5

    Hej, jag tror jag har ett hjullager som måste bytas, för den senaste veckan har jag fått ett ljud som låter "WOO-WOO-WOO" och frekvensen varierar med hastigheten på bilen.

    Är det svårt att byta hjullager själv? Vad kostar ett nytt? Vad kostar det att byta på verkstad, typ?

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    195

    Nja

    Jag skulle inte gissa på hjullager eftersom det är ett morrande läte och inte woo woo woo.

    Åk ca 50km och uppåt och får du vid ex lätt höger sväng ett påtalad högre morrande läte så är vänster hjullager paj. Samma procedur för den andra sidan. Ibland får man åka lite snabbare beroemnde på bil och lagerskick.

    I ditt fall hade jag gissat på DÄCK eller liknande då frekvensen mellan ett lager och däck är olika. Ett däcksvarv är ju längre en ett lager varv.
    Så ett lager har ingen "paus" jänte mot däcket mellan ljuden.

    Testa och se att däcken inte är skadade eller nått.
    Dock har jag fått ett liknande ljud på ett av mina förredetta bilar då Corden i däcken har släppt, då vart den även obalans.

    Detta är iofs lite svårt att bedömma härifrån ifall det är däck eller nått annat men har du inget morrande så kan du alltid stoppa på ett par andra däck för att testa och kvarstår ljudet så är det inte däcken annars är det bara o köpa nytt.

    Vad det gäller verkstad, svårt och säga pga liten verkstad kan ta mindre pris än en SAAB verkstad men det finns säkert folk som kan hjälpa till för en mindre hål i din plånbok.
    Har ingen aning om vad du har för bil men vissa pressas i och andra skruvas ifall jag inte misstar mig.

    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Tack Acke för ett uttömmande svar.

    jag har en 9-5 aero -00 som gått 10900 mil. Jag misstänkte också först knas med däcket, men har inte kunnat se något (har endast gjort en mycket snabb koll, typ kollat att däcket satt kvar)

    Jag har inte tänkt på att det är ett morrande när man svänger, utan snarare att det blir tystare när man svänger höger. Ljudet hörs bäst i 30-40 km/h och det "känns" som det kommer från höger framhjul. Ljudet är pulserande och ändras med bilens hastighet, alltså inte ett konstant ljud utan ljudet är lixom "på-av-på-av".

    MVH
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    195
    OM ljudet försvinner så är det också ett tecken på att du avlastar där det är problem, ingen last inget ljud.

    Högerfram har du nått som inte stämmer, så fram med mutterpickan och skifta däck för att verkligen vara på den säkra sidan.

    Så får vi se. Hjullageret tystnar när den avlastas.

    Som sagt EX ett trasig höger hjullager:

    Rakt fram = låter
    Lätt högersväng = låter mindre
    Lätt vänstersväng = låter mer

    Tror inte på hjullager så byt snarast och uppdatera......


    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Jag har haft en lite dunkande ljud som bara hördes runt 30-50km/h.. lät som det kom höger fram. Varit inne på SAAB o de provkörde o kollade, de gissade på ett däck...visade det sig att de hade rätt för på autobahn förra sommaren small det till och punkteringen var ett faktum. Dock var det vänster fram...efter att ha bytt däck försvann dunkandet.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Acke>> Varför tror du inte på hjullager? Jag har inte hunnit skifta däck ännu, men har i alla fall konstaterat att ljudet försvinner/blir mycket tystare vid högersväng och förstärks vid vänstersväng. Ska prova att byta sida på däcken imorgon.

    MVH
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    228
    Jag har varit med om dåliga hjullager och dom låter inte bara vid ca 50 km/h utan dom låter hela tiden... Dom sjunger typ idas lilla sommarvisa oavsett vilken hastighet du håller... Har du hittat ett hjullager som bara sjunger vid vissa hastigheter så tycker jag du ska vara stolt och få ett diplom av nån Hur som helst, om det bara sjunger vid vissa hastigheter så är det så bara "dåligt" , det är så absolut inte "slut" och du kan då köra minst 1000 mil till med ett "dåligt" hjullager... iallafall enligt mina erfarenheter, iofs kör jag bara 9000 men skf som skf... lager är ju lager, finns ju inte direkt en miljon tillverkare...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    195
    Det är bara en liten.............

    Det låter inte som hjullager. Kan ju vara nått som du upptäcker också när du plockar bort hjulet som bromsköld som ligger ann eller nått annat.
    Som sagt svårt att säga vad det kan va härifrån...

    Ett morrande och mallande läte ska det vara redan från början...
    Moooooorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrr

    Ingen paus alls utan bara lågfrekvensig mallande.

    Vi får väll se


    Lycka till
    Saab 9000 T++ SÅLD

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    228
    Alltså, kom på en sak till... Kör du mycket bil och verkligen känner din bil till 100% så känner du fan nästan i ratten om ett hjullager är dåligt... Alltså alla kanske inte gör det men om du som sagt känner den till 100% så känner du nog det i ratten, det gjorde jag iallafall...

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Citat Ursprungligen postat av JohanT
    Jag har varit med om dåliga hjullager och dom låter inte bara vid ca 50 km/h utan dom låter hela tiden... Dom sjunger typ idas lilla sommarvisa oavsett vilken hastighet du håller... Har du hittat ett hjullager som bara sjunger vid vissa hastigheter så tycker jag du ska vara stolt och få ett diplom av nån Hur som helst, om det bara sjunger vid vissa hastigheter så är det så bara "dåligt" , det är så absolut inte "slut" och du kan då köra minst 1000 mil till med ett "dåligt" hjullager... iallafall enligt mina erfarenheter, iofs kör jag bara 9000 men skf som skf... lager är ju lager, finns ju inte direkt en miljon tillverkare...
    Alltså jag menar att det hörs mest runr 40 km/h, men det hörs även i 90, men då dränks det nästan helt av övriga ljud

    mvh
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Nu har jag skiftat runt däcken och ljudet kvarstår på samma sätt som tidigare

    Någon som har nån idé?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 194
    hissa upp bilen och ryck i hjulen glappar det ??
    Sunshine

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    hissa upp bilen och ryck i hjulen glappar det ??
    Nej, det kollade vi också. Kontrollerade även att inte bromsskölden låg emot.

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Nu har jag även skiftat höger bakdäck till vänster fram och ljudets position i bilen kanske ändrades något, men fortfarande "dunkar" det i takt med rotationen på hjulen och avtar när man svänger höger

    Höger bakdäck som jag skiftade till vänster fram har i mina ögon en skada, kan det vara detta som orsakar ljudet? Kan någon säga vad som hänt med däcket?





    MVH Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Nu har jag skiftat runt däcken och ljudet kvarstår på samma sätt som tidigare

    Någon som har nån idé?
    Långskott, men kolla om däcken är runda: Hissa marginellt över marken, lägg en linjal eller liknande där och rotera. Jag minns (sent 70-tal) en uppsättning däck jag hade när det var fel (korden hade uppenbarligen gått sönder, ej utslitna) på 3 av de 4 däcken... Av någon anledning bytte jag märke.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Hej igen, jag har köpt ett nytt däck idag, men ljudet kvarstår

    Jag ska lyfta bilen idag igen och försäkra mig om att inget däck glappar.

    Ni kan tänka er ljudet att det låter precis som när man bromsar med slitsade bromsskivor, eller en skev bromsskiva. Man känner inget i ratten och ljudet finns både vid gas, broms och jämn fart. Hörs i alla hastigheter över 30 km/h. Ljudet försvinner i högersväng och blir värre i vänstersväng.

    Ska testa långmilares förslag också.

    peace

    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    tja..har sama woo-woo-woo från min 9000 t16 -85.. hadde svinstort glapp i vänster hjulager o bytte det men ljudet försvann inte! hissa upp höger sida o körde med hjulet i luften o då var där grymt ojud men kunde ej höra vad det kom från. finns inget glapp i hjullagret o ljudet har varigt där en 3000 mil nu kan ju kanske va mellanlagret till drivaxlen eller drivaxlen??? skulle gärna vilja veta!!

    jobbar med däck.. det e korden som gått i sidan på däcket..kör inte så det kommer smälla.. du kan ha varigt imot en trottoar kanske??

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Nu har jag haft bilen på en aukt. saabverkstad och dom kunde snabbt konstatera att höger framhjulslager orsakade missljuden. Tyvvär fanns inga tider förrän i höst, så jag måste lyssna på skiten hela sommaren
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Konstigt ljud höger framhjul NG9-3
    Av saab_4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •