Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Där pajade jag basen...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Där pajade jag basen...

    Jahapp... Idag lyckades jag paja min 3 månader gamla bas... Körde den inte alltför hårt men sönder är den nu iaf... Det "skallrar" om den så den verkar ha "släppt"... Steget är inte överdimensionerat enligt specifikationerna, lådan är byggd efter instruktionsbokens literantal och den är inte tokspelad! Vad gör jag? Någon chans med garanti? Den kostade i alla fall 800:-...
    Bas: Mutant 1250X
    Steg: Pioneer PRS-X320
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Finns det inte ngn yttre overkan på den så tycker jag du absolut skall åka tillbaka med den .. kan ju vara så att det är ngt fabrikationsfel på den ??
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Jo... borde nog göra det! Problemet är bara att det är 25 mil dit... Får se hur jag gör! Det jobbigaste är ju att det är svårt att hitta en annan nu när man byggt lådan just för denna... Surt!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Vill bara inflika att det ofta är lättare att spela sönder en högtalare med ett för litet steg än med ett för stort...

    Om du har ett "för stort" steg (kan lev mer effekt än basen tål) kan du ju höra om den börjar nå ändlägena. Om du däremot har ett "för litet" steg kommer steget att dista (skicka en icke-linjär signal) och orkar inte "hålla emot" slagen, vilket resulterar i att basen dör...

    Skulle ändå kolla upp garantier m.m. om det går att lösa den vägen. Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Jo... borde nog göra det! Problemet är bara att det är 25 mil dit... Får se hur jag gör! Det jobbigaste är ju att det är svårt att hitta en annan nu när man byggt lådan just för denna... Surt!
    Ring och kolla med firman där du köpte.
    Dom kasnke har en lösning på hur du skall göra. Kanske är så att du kan skicka den direkt till repfirman eller ner till butiken.
    Är det fel på den så skickar dom väll en likadan ny till dig. Så kan du ju använda samma låda du byggt.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Jahapp... Ringde generalagenten nu och förklarade att den börjat ryka. Fick då besked att garantin aldrig innefattar bränd talspole som detta bör vara...
    -Antingen är steget för stort eller så har steget "skickat in en icke-linjär (fel på steget?), Sa han...
    Blir så jävla sur...
    Jahapp... Bara att se glad ut och försöka köpa en ny bas som ska ha 47 liter i basreflex för att funka bra.
    =(
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Jahapp... Bara att se glad ut och försöka köpa en ny bas som ska ha 47 liter i basreflex för att funka bra.
    Aj, fan... Tycker synd om dig...

    Kan tipsa om att BRL säljer ut Visaton GF250... 10-tummare som spelar bråddjupt med 45 liter basreflex. Snärtigt om du har ett stort steg. Men vänta, nu... Kan ju passa dig som handen i handsken!

    Kolla in www.brl.se och sök på GF250. 1.266:- för en supernajs bas med dubbla 4 ohms talspolar för att kunna justera lasten mot steget!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Om det är så att steget felar och har eldat talspolen så gör så att du provspelar steget med någon skräphögtalare så du vet att det inte matar likspänning rakt ut till högtalaren.
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Har beställt ny nu! Blev en 12" Pioneer med dubbla talspolar och en 2.5kg magnet! Tror det får duga...
    Kommer att se snyggt ut bredvid pioneer-steget!
    Så får jag hoppas att det inte brinner mer i bilen
    Pioneer TS-W306DVC
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Pioneer TS-W306DVC
    Har själv kollat lite på den där basen, skulle va roligt att höra vad du tycker om den när du har spelat med den ett tag.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Pioneer TS-W306DVC
    Har själv kollat lite på den där basen, skulle va roligt att höra vad du tycker om den när du har spelat med den ett tag.
    Jag ska framföra min åsikt efter att den spelats in m.m.! Hörde att nån kopplade sin bas till hem-stereon där den fick stå och gå lite... Bra idé lr?
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Så! Nu är den insatt! Blev riktigt snyggt!
    Min första reaktion är väldigt positiv, men ska nog avsättalite tid att ställa in steget... Inte så bra på det, men vi får se hur det går!
    Tycker det verkar onödigt med både subutgång som går att ställa på olika frekvenser i stereon och låg-passfilteri steget på samma gång? Mullrar lite för bryskt då! Vill gärna få med lite annat än bara bongo-trummorna
    Parallell-kopplade talspolarna nu... Får väl se hur jag gör sedan! Steget ska vara stabilt ner till 1 ohm... Och jag lär väl få 2 ohm om jag seriekopplar dom, så det får testpatrullen också granska sen när man får lite tid över!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    2st 4ohm´s spolar parallellt=2ohm, serie = 8ohm.
    Så ha du dom parallellt.

    - på spole 1 till minus på spole 2 till minus på steget, likaså med plus.
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Som sagt... Man lär sig nått nått varje dag!
    Då har jag alltså seriekopplat talspolarna
    Får se när en parallell-koppling blir aktuell...
    Vill ju inte heller att det ska börja osa bränt igen!

    Jag har kopplat från minus till steget till minus på ena talspolen. Från plus till steget till den andra talspolens plus. Sen har jag kopplat från ena talspolens plus till den andras minus!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    (steg +) ---- (Spole 1 +) ---- (spole 2 +)

    Högtalare

    (steg -) ---- (Spole 1 -) ---- (spole 2 -)
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Liknande ämnen

  1. Pajade ett bromsrör, hur skarva?
    Av cactuz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-03-16, 21:43
  2. Kylarvätske behållaren pajade!
    Av Kocken30 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-09-28, 11:28
  3. Basen försvinner
    Av ChiefBQ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 12:30
  4. [LÖST] Växellådan pajade NG900 -96
    Av Henke77 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 21:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •