Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tidigare ägare? Får man det av Carfax?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Tidigare ägare? Får man det av Carfax?

    Hej!
    Vill ha reda på tidigare ägare till min nyinköpta 9-3. Får man personuppgifterna från Carfax så man kan kontakta dom?
    Att det är tex.5 tidigare ägare kvittar,det är personen jag vill ha tag i.

    Anledningen är att min bil ska vara trimmad av Maptun men jag har ingen dokumentation om det,Maptun släpper inte ut info då den anses personlig.

    Kanske finns det nåt annat sätt att hitta ägare?¨'

    /M
    Akta skinnet!

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Nej man ser inte vem som ägt bilen tidigare bara att den har byt ägare.
    För upplysning om tidigare ägare får du kontakta Transportstyrelsen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Japp, transportstyrelsen är det som gäller. Bara att ringa och fråga.

    För övrigt så har carfax inte några fordonsuppgifter som inte redan finns att få tag på gratis hos någon myndighet, utan deras affärsidé bygger på att samköra och sammanställa offentliga myndighetsuppgifter om fordon och sedan ta betalt för sammanställningen. Det carfax kan bidra med som en privatperson i Sverige inte kan få tag på själv är uppgifter från utländska myndigheter genom att carfax har verksamhet även i andra länder - det kan vara intressant om man köper ett importerat fordon.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Precis, transportstyrelsen kan ge dig senaste tre ägarna på telefon (automatiskt) : 0771-14 15 16. Fler än det vet jag inte, men jag är också intresserad av det på min bil så hojta gärna nån som vet!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Det går att få reda på fler ägare om man kontaktar Transportstyrelsen men då kostar det pengar.

    Har du kontaktat Maptun?
    När brorsan köpte en Maptunad bil på KVD med okänd trimningsgrad så var det inga problem att få reda på ALLT som var gjort på bilen inklusive motorbyte, turbobyte, förstärkning av växellåda, byte diff, individual program, osv, (bilen var påkostad och trimmad för över 100k på Maptun av den tidigare ägaren som haft den sedan ny) han skulle också kunna få programmet i en Maptuner eller vad det heter. (Mot merkostnad).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Det som jag sett ifrån Carfax är om bilen har blivit bärgad (antar att det beror på vilket bilbärgarbolag).
    Om den varit krockad och lagad syns inte. Vilket dom säger (eller sa) i reklamen.
    Om man vet att bilen varit servad hela tiden på Maptun så verkar det enklast att få uppgifter därifrån.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Märkligt att Maptun tycker sån info är personlig, bör ju följa med bilen så man kan kolla upp vad bilen är trimmad med om man inte får det från tidigare ägare.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Fånigt... ett Ja eller Nej räcker ju. Och även vad som är gjort, vem som betalat för det behöver ju självklart inte berättas.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nja, jag uppskattar om de inte lämnar ut uppgifter hursom helst om inte den som frågar ÄR nuvarande ägaren vilket man inte kan se om någon mailar eller ringer.

    Annars är just Maptun mycket bra att ha att göra med.
    Prova att ringa igen! Och prata med Bengtsson, han har ju mandat att göra det mesta

    Och hur skall de kunna fresta dig med mer trim om du inte vet vad du har idag???
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Jag har kontaktat Maptun och fått svar,
    "Vi lämnar inte ut sådan information utan medgivande från den kund som köpte det eventuella trimmet.Det bästa du kan göra är att du hör av dig till tidigare ägare"

    Det svaret kom inte från Bengtsson utan från Åberg.

    Nu visade det sig att en vän till mig jobbar på trafikregistret så nu har jag hela historiken framför mig,Jag kan skriva efternamnet på personerna och se om nån känner igen sig eller en kompis.
    Noponen
    Puhakka
    Lönn

    Att jag vill ha reda på det är för min egen skull att verkligen VETA.

    /Magnus
    Akta skinnet!

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Prova att spåra tidigare ägare först, borde inte vara omöjligt

    Får du inte napp där rekommenderar jag att du ringer "Stor Fredrik" direkt för att lösa problemet. Det borde vara det Näst Bästa
    Det kan ju vara så att du inte har nåt trim alls eller får in originalmjukvara vid service...
    Och jag kan ju tycka att du borde undersökt lite mer noga vad du köpte, fick du ingen information om ev. trim så är det ju inget du missat egentligen.
    Maptun har tidigare haft en policy ang. rabatterade uppdateringar mellan olika steg och där var det tydligt vad jag minns att den rätten är personlig och följer INTE med bilen.
    Så förvänta dig kanske inte att det är gratis.
    Fråga istället HUR ditt problem kan lösas.
    Är den trimmad med annat än ren mjukvara kan det ju dessutom bli väldigt galet.

    Och innan du rett ut det hela skulle jag vara noga med att något motorstyrdon inte uppdateras.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Tidigare ägare
    Av FaeN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 11:20
  2. Tidigare ägare ?
    Av mrspl i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 16:12
  3. Hur kollar man tidigare ägare?
    Av drutten666 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 08:22
  4. Tidigare ägare av bilen
    Av occe i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •