Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Servade bilen augusti förra året- servicelampan lyser nu?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    I mitt servicehäfte som följde med bilen står det vad som ingår i services vid olika miltal. I mellanservice brukar främst olje och filterbyte ingå förutom återställning av serviceindikator. PÅ huvudservice ingår diversekontroller och om behov finns eller rekommenderas byte av vätskor, remmar och ytterligare filter.

    Hur långt har bilen gått?

    Snart 15000 mil
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det kostar att ha bil. Det finns saker som måste göras då och då, om man låter alla sådana saker vara tills de ger upp (eller ger följdskador) så får man typiskt dålig driftsäkerhet. Typexempel är drivremmar, kyl- och bromsvätska samt olika filter. Därutöver ingår, eller ska ingå, ett antal kontroller som gör att man kan hitta problem innan de ger driftstopp, som att saker sitter fast som de ska eller att det inte finns läckage.

    Om du vill spara pengar så är det en mycket god idé att lära sig själv och göra grovjobbet själv, och sedan utnyttja en speciallist (vilka som är att rekommendera finns mycket info om här på forumet) för finliret. Grovjobbet är typiskt att byta vätskor, filter, kontrollera bromsar, remmar/lager och gummidetaljer, samt byta vid behov.

    Att inte göra den service som Saab bedömt som nödvändig resulterar över tiden sannolikt i en otillförlitlig bil.

    Klart att jag vet att det kostar att ha bil men inte såhär mycket som en SAAB kräver.

    Gjorde stora servicen för 2 år sedan, gjorde mellan förra året, nu ska stora jävla servicen göras igen för nästan 10 tusen. Nu är det inte en ny bil heller, tänkte sälja den och startade en tråd om det. Min bil värderas till ca 50k. Att lägga ned 10k vartannat år är mycket pengar för en sån bil. Kan ta en storservice var 3e år.


    Klart jag vill spara men att jag ska börja lära mig mecka är inte en fråga nu. Tror inte det finns liknande exempel på som i SAABs fall att en bil ska servas för 10k vartannat år.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-16 klockan 23:20. Anledning: §1 Sundhet och "netiketten", Var trevlig, respektera andras åsikter
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Är inte det här en bra service med kontrollpunkter?
    Service standard

    Castrol Magnatec 5W-40
    Oljefilter
    Tändstift
    Kupefilter
    Bromsvätska
    Kontrollpunkter

    Pris 2576 kr
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Min bil värderas till ca 50k. Att lägga ned 10k vartannat år är mycket pengar för en sån bil.
    Då tycker vi olika. 3kr/mil i service och reparationer i verklig kostnad (inte pappersprodukt) är ganska normalt, eller t.o.m. rätt bra, för en 10 år gammal bil som servas på märkesverkstad om man vill bibehålla driftsäkerheten. Dock syftar jag här på totalkostnaden inklusive reparationer.

    Det faktum att bilens värde har gått ner betyder inte att (original-) reservdelarna har blivit billigare.

    Om du vill snåla på servicen och står ut med konsekvenserna på driftsäkerheten med det så, javisst, det blir sannolikt billigare att köra tills det rasar. Ditt val.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #45
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Läs igenom vilka punkter som ska kollas vid den servicen, sen gör du det du anser vara nödvändigt själv.

    Det du räknar upp där låter väl som saker man inte vill hoppa över, vad är det i övrigt som ska ingå i en full service ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #46
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Huvud- och mellanservice 15 000 mil - samma som 3000 mil

    Kontroll/justering belysning - besiktningsbolagen brukar justera ljusnivå, och ljusbilden anmärker de på om ngt inte stämmer
    Kontroll Bromsvätska - byte om det gått 4 år sedan senaste bytet
    Motorolja och filter - byte
    Kontroll smörjning avtagbart drag - kontrolleras av besiktningsbolagen
    Byte av punkteringslagningsflaska om bäst före datum passerats
    Kontroll bromsklotsar - byte om behov finns,kontrolleras av besiktningsbolagen
    Kontroll däck - kontrolleras av besiktningsbolagen , bör bytas innan de klagar
    Kupéfilter och dräneringsslang - byte filter/rengöring slang
    Kontroll Batteriets kondition
    Byte tändstift
    Kontroll och påfyllning spolarvätska
    Drivremmens och spännarens kondition - be om detta
    Återställning servicelampa
    Provkörning

    Tror inte det behöver kosta 10 papp om inte remmar, vattenpump, bussningar och alla vätskor behöver bytas.

    Om det ska lägga till ngt på det du funderade på är det väl just remmen och det runt som du vill ha kontrollerad.

    Edit: kan väl lägga till att jag köpte en 3D XL service på 9-5an jag köpte förra sommaren, knakstag fram och bussningar i bakvagnen förutom det som normalt ingick, drygt 11 papp. Så dina 10 papp måste säkert ha innefattat priset för något mer än bara servicen, ngn reparation som behövdes och som hittades i samband med servicen.
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2016-10-16 klockan 22:56.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Huvud- och mellanservice 15 000 mil - samma som 3000 mil

    Kontroll/justering belysning - besiktningsbolagen brukar justera ljusnivå, och ljusbilden anmärker de på om ngt inte stämmer
    Kontroll Bromsvätska - byte om det gått 4 år sedan senaste bytet
    Motorolja och filter - byte
    Kontroll smörjning avtagbart drag - kontrolleras av besiktningsbolagen
    Byte av punkteringslagningsflaska om bäst före datum passerats
    Kontroll bromsklotsar - byte om behov finns,kontrolleras av besiktningsbolagen
    Kontroll däck - kontrolleras av besiktningsbolagen , bör bytas innan de klagar
    Kupéfilter och dräneringsslang - byte filter/rengöring slang
    Kontroll Batteriets kondition
    Byte tändstift
    Kontroll och påfyllning spolarvätska
    Drivremmens och spännarens kondition - be om detta
    Återställning servicelampa
    Provkörning

    Tror inte det behöver kosta 10 papp om inte remmar, vattenpump, bussningar och alla vätskor behöver bytas.

    Om det ska lägga till ngt på det du funderade på är det väl just remmen och det runt som du vill ha kontrollerad.

    Edit: kan väl lägga till att jag köpte en 3D XL service på 9-5an jag köpte förra sommaren, knakstag fram och bussningar i bakvagnen förutom det som normalt ingick, drygt 11 papp. Så dina 10 papp måste säkert ha innefattat priset för något mer än bara servicen, ngn reparation som behövdes och som hittades i samband med servicen.

    Nej, det var inget utöver själva servicen. Priset är standart liksom. Skicka en förfrågan till vilken SAAB- verkstad som helst och fråga vad storservice kostar. Utan räkna upp arbete eller delar kommer du få ett prisförslag på runt den summan.

    När det är storservice är det 3D XL och du kan inte köpa den för halva priset bara för att saker inte behöver bytas ut, oavsett så kostar det det priset.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har du kollat med fler verkstäder ? Det ska inte behöva vara en Saab knuten verkstad.
    Det är först när dom byter delar man kan ha koll på vad det är dom petar dit.

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Har du kollat med fler verkstäder ? Det ska inte behöva vara en Saab knuten verkstad.
    Det är först när dom byter delar man kan ha koll på vad det är dom petar dit.

    Nä. Ska göra det.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

Liknande ämnen

  1. Detta året SKA bilen bli fin! saab 9000 -95
    Av Slanerislana i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 17:04
  2. Servicelampan
    Av eternaltears i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •