Nej den verkar dessvärre inte funka för mig.
Nej den verkar dessvärre inte funka för mig.
Det är samma fråga och samma svar gång på gång. Läser man tråden från början finns svaret där. Flera gånger. Detta har oxo påpekats flera gånger.
Det skulle vara bra med en tabell där man kan utläsa svaret. Jag har inte koll på om det finns. Vet heller inte om det är så beroende av chassinr, VIN, och ev annat att det inte går att få in i en tabell. Då kan man skapa flera tabeller.
Är det realistiskt att samla in denna info här?
När vi sedan har all information samlad bör det kunna gå att fixa en funktion på hemsidan som läser ut allt som går om man anger chassikoden.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-07 klockan 15:47.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Funderade på att fixa det, ja.
Men som sagt har jag inte 100% koll på detta.
Min tanke var i första hand att samla ihop denna information på ett ställe som referens, vägledning och inspiration. Att enkelt kunna avkoda chassikoder skulle oxo vara bra och hjälpa många.
Det fungerar att kolla info bil för bil på thesaabsite.
Men vill man se vilka olika varianter som fanns original på de olika modellerna genom åren och därmed är bra val vid modifiering/uppgradering är det inte till mycket hjälp.
Thesaabsite visar visserligen med ganska hög säkerhet hur en viss bil lämnade fabrik för 5-20 år och X antal ägare sedan.
Artikelnummer på delarna har jag inte sett där, det vill man gärna veta för att kunna beställa rätt.
Är avsikten att identifiera broms- & chassi- komponenter på en bil idag? Då bör väl skjutmått, tumstock och skarp syn vara ett betydligt säkrare sätt.
Dämpare och fjädrar kanske kan vara knepigare att identifiera ibland. Men bromsar och krängningshämmare skall inte vara några problem.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ursprungsinformationen finns i EPC så vill man kunna kolla samtliga modeller och årsmodeller så skaffar man EPC. Att kopiera informationen skapar bara onödigt arbete samt riskerar att det blir fler fel än vad som redan finns i EPC och på chassikodskyltarna. För de flesta torde thesaabsite duga alldeles utmärkt.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Fast man "skaffar" (§7.1) inte EPC och det heter WebEPC nu för tiden.
Och det är lite för dyrt bara för att vi skall kunna ge gratis service och oftast är det inte STCS medlemmar som frågar så jag ser inte poängen med att vi skall betala för något som vi skall ge bort gratis även om alla tycker 'Gratis är gott' utom han som får notan
http://epsiportal.com/Site/SAAB/en-G...ssoriesCatalog
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Fick det att funka nu. Verkar som det är standardchassie på min, dock så har jag dom grövre krängningshämmarna 17 och 21 mm. Mätt med skjutmått.
Nä kopiera tillför inget!
(det är såklart bättre att Orio publicerar originalinformationen själva)
Enl länken kostar USA-versionen av WebEPC 670EUR.
Gamla cd med EPC cirkulerar ju på marknaden, nu när Saab verkstäderna lagt ner och inte behöver dem längre. Har man en 20år gammal Saab, duger säkert en ganska gammal version.
Det är många som frågar, informationen är gammal och ändras inte samt att det kan vara svårt och/eller kostsamt att skaffa EPC. Så ett dokument med information om chassikoder är intressant.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Alltså... Jag är utan tvekan en utav de dära halvblinda gubbarna som hermans bild visar
Har fått mycket info via saabsite, men är lite insnöad på det där med färgerna på dämparna, och det har jag inte lyckats hitta nåt om.
Då jag har en aero så är det ju sport, men man vill ju beställa rätt från början.
OM nån känner sig manad så gäller
YS3EH45G713059146
CK-DE-H-G-K-L
Är det gråblå som gäller?
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Testade slå in koden men fick inget resultat.
Har min sportfjädrar&dämpare?
93 -08 SC vector paket.
47-AP- 4-3-63-66-AA-BA-, CA-DA
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Har lite funderingar angående denna typ av chassikod.
Verkar ju som att storlek på bromsskivor ska vara en bokstavskod men här finns ju bara siffror. Kan någon ge lite klarhet i vad för storlek på skivor det ska vara samt hur man ska tolka denna typ av kod?
Förklaring till koderna på chassinummerskylten finns i EPC. Samma information kan du hitta här:
http://www.thesaabsite.com/catalog/s...FH45Y151027193
Peka på i (bokstaven i inuti en blå cirkel) efter VIN PLATE så ser du chassinummerskylten. Tryck på Additional Details.
Aero har 16” bromsar så det är 314 mm skivor fram 292 mm skivor bak.
På chassinummerskylten så är tyvärr koderna i position nr 1 och 5 skiftade för 9-3 årsmodell 2005. Position 1 på din skylt är alltså Stötdämpare fram och position 5 är fjäder fram. Detta beskrivs i GM SERVICE TIPS Nr 327. Det dokumentet finns här någonstans på forumet.
När man ska köpa nya fjädrar fram så blir det lätt fel. Jag köpte fjädrar från en återförsäljare innan jag hade tillgång till EPC så jag har standardfjädrar på min Aero. Det fungerar dock utmärkt för mig och bilen är ändå för låg fram.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Hej! Jag har nu precis köpt min fjärde Saab. Denna ggn blev det en fd tullbil som gått ca 10500 mil, 2010.
Ett problem som uppkommit är att den är väldigt skumpig på motorväg. Tänker att fjädringen måste bytas. Jag skulle vilja ha standardfjädring och inte modell stenhård som nu sitter på. Jag har försökt komma fram till vad som skulle passa men villar bort mig en aning.
Chassinummer: YS3EK5CE8A3500646
Har denna bil sportchassi?
Fungerar alla typer av stötdämpare och fjädrar som passar till sportchassi?
Kan jag välja en vanlig stötdämpare och fjäder bak (för sportchassi) utan nivåreglering?
Tackar ödmjukast för svar :-).
Mvh Olof
Behöver hjälp att tyda koderna på min chassiskylt,måste byta stötdämpare och fjädrar på min 9-5 Biopower 09:a.
Koden är: CV-FE-J-J-40-31-AF-BC-CE-DC
Hejsan,
Jag ska byta fjäderben mm och behöver hjälp med att tyda Chassiskylten, så att jag hittar rätt delar.
Koderna är: CT-DS-H-H-4-BF---.
Vad betyder dessa?
CT = Främre fjäder 5237557
DS = Bakre fjäder 5062393
H = Främre krängningshämmare 4835625
H = Bakre krängningshämmare 5239116
4 = Främre fjäderben 5234174
BF = Bakre stötdämpare (5234265), sats = 5238514
Senast redigerat av Långmilare den 2019-05-03 klockan 00:39. Anledning: Rättat DT -> DS
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Har en saab med regnr OTT118 som måste byta främre dämpare på. Vet dock inte vilka jag ska ha?
Hittade ett papper i bilen men har lite svårt att tyda det. Tror de menas med att jag har sportchassit. Nån som kan hjälpa mig så jag vet vad jag ska beställa för dämpare?
Är höger och vänster dämpare likadana?
Tack på förhand // Alexander
Senast redigerat av alleballe89 den 2019-05-01 klockan 18:34.
Kanon, tack.
Men, vad betyder DS?
Jag skrev fel... Artikelnumret är för DS, koden DT finns inte vad jag kan se. Har rättat originalsvaret.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96