Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ställa CO halt og900 t16 88:a

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586

    Ställa CO halt og900 t16 88:a

    Var på besiktningen idag efter att bilen stått i 7 år, fick nedslag på CO halten vilken låg på 8,4 gränsvärdet var 3,5. Motorn i fråga är en t16 från 88 med lambda. Bilen stinker bensin o ryker rätt mycket, ställskruven på Lmm ska det ju gå o justera co halten om jag förstått det rätt. Vilket håll e rätt o skruva för mindre bränsle e det mindre ohm eller mer som man ska ha, original ska den stå på 360 ohm mellan stift 4-6 om jag förstått det rätt men denna är lite modifierad med röda spridare o Mats chip. Någon som har en liknande setup som kan ge en hint om vilka värden man ska sikta på.

    Tacksam för svar
    Med vänlig hälsning Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    737
    Låter som du behöver felsöka lite kan ju blivit nått knas på 7år om den bara stått utan att motorn gått nån gång.

    Hur går den ?
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Jag måste verkligen understyrka att jag tror inte du ska försöka "justera" CO-halten, du har något fel i motorn som gör att CO-halten är åt skogen. Fixa felet först, sedan kan du fundera på eventuella CO-justeringar. Ett par "bra att veta"-saker:

    1. CO-halt 8.4 är helt uppåt väggarna för en bil med lambdareglering och katalysator - din bil mår inte alls bra. Gränsen på 3.5 är fruktansvärt generöst tilltaget och gäller alla bilar t.o.m. årsmodell 1988, alltså även förgasaramasoner från 50-talet. Året efter - när katalysator blev obligatoriskt - sänktes gränsen till 0.5 och det borde din bil utan problem klara av eftersom motorn fanns även efter 1989. Så det är något mer fundamentalt fel i motorn än bara en feljusterad CO-halt.
    2. Bilar med lambdareglering mäter ju syrehalten i avgaserna och justerar luft/bränsleblandningen därefter, alltså styrs blandningen och därmed CO-halten av bilens styrsystem/mjukvara. Jag är lite osäker på hur luftmassemätaren på din bil ser ut, men på 8V-bilarna som har en luftmängdmätare är CO-justerskruven igenpluggad på bilarna med lambdareglering just eftersom den inte fyller någon funktion. Och om man pillar på CO-skruven på LMM på en bil med lambdareglering kommer reglersystemet kompensera/arbeta emot de ändringar man gör. Därför är jag ytterst tveksam till att du ska skruva på din LMM, även om jag inte har detaljkunskap om styrsystemet på B202 (16V-motorn).
    3. Du passade inte på att fråga om lambda-värdet (=avgasernas syrehalt) på besiktningen? Det mäts upp i avgasmätningarna men skrivs inte till protokollet för bilar före 1989. Har man lambdareglering ska lambdavärdet vara 1,00 - under går bilen fett och över går bilen magert. Det uppmätta lambdavärdet hade varit bra att ha i felsökningssyfte.

    Lägg därtill det faktum att bilen har stått stilla i 7 år - det talar ju faktiskt för att något har pajat sedan bilen sist startades, inte att något bara behöver justeras.

    Men om jag ska gissa på något tror jag att du har ett luftläckage någonstans. Antingen i avgassystemet före lambdasonden, i insugsluftsystemet (kolla hela luftvägen mellan LMM t.o.m. cylindrar) eller vacuumslangar. Det är ju inte helt osannolikt att någon gummislang torkat och spruckit under de 7 år bilen stått still. Med motorn igång, spraya startgas över alla slangar och anslutningar. Om motorgången eller varvtalet ändras har du läckage där.

    En annan tänkbar felorsak är kass lambdasond eller trasigt kablage till lambdasonden (söndergnagt av råtta?).

    Allt det här antar att du gjort en ordentlig service när du startade upp bilen med nya tänddelar (stift, kablar och tändfördelare) och nytt luftfilter (inget djur som byggt bo i det?).
    Senast redigerat av jellybear den 2015-05-15 klockan 22:06.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Ska sitta kat på denna motorn men då jag stoppat den i en bil som från början har varit utan kat så kör jag utan. Har en bredbandslambda liggandes som aldrig blivit monterad kanske varit ide o monterat den. Bilen går bra annars men ska kolla igenom alla slangar ifall det finns nått hål. Service e gjord men som jag minns det gick den dåligt innan jag ställde av den också trodde det var toppackningen men den var frisk o ny ditsatt. Ny turbo o alla packningar e nya före lambda sonden, får prova o byta lambda sonden då har nog 1 liggandes. Går det att mäta upp lambda sonden o se om den funkar som den ska? Lambda värdet kommer jag inte ihåg från besiktningen tyvärr.
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Jag har aldrig behövs mäta upp en lambdasond själv, men vad jag förstått är det bara att mäta spänningen ut från den. Exakt vad spänningen ska vara vid optimal blandning verkar variera lite mellan olika sorters lambdasensor, men för att se om den lever duger det nog med att mäta och se att du får ut någon spänning överhuvudtaget och att spänningen rör sig lite när du ändrar varvtal på motorn.

    Att plocka bort katalysatorn på en bil som är reggad med kat är inte tillåtet (även om avgasvärdena är OK) men det är nog inte alla besiktningsmän som uppmärksammar det.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Finns det verkligen justerskruv på LMM på denna bil ?
    Har den LH2.2 eller 2.4 ?

    Ett långskott på felsökning
    Kolla om det kommer bensin genom vacumslangen till BTR. Händer ibland att membranet går sönder och det kommer rejält med extra bensin in i motorn via vacumslangen. Felet påverkar såklart även bränsletrycket
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Har också haft mina funderingar på om det e nått med bränsle trycket men inte hunnit kolla än, bilen går bra annars inga direkta problem o köra, men var gång man startar han med kall motor går han bara på 3 cyl, vad jag har förstått så fetar motorn på extra bränsle vid kallstart i ca 20 sek. Får se om jag hittar en begagnad btr i röran så jag kan prova med en annan.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Finns det verkligen justerskruv på LMM på denna bil ?
    Har den LH2.2 eller 2.4 ?

    Ett långskott på felsökning
    Kolla om det kommer bensin genom vacumslangen till BTR. Händer ibland att membranet går sönder och det kommer rejält med extra bensin in i motorn via vacumslangen. Felet påverkar såklart även bränsletrycket
    - - - Uppdaterad - - -

    Ska ta mig en koll på värdena på lamdan imorgon också. Bilen i sig hade inte kat från början, det e motorn jag lagt i som har kat.


    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag har aldrig behövs mäta upp en lambdasond själv, men vad jag förstått är det bara att mäta spänningen ut från den. Exakt vad spänningen ska vara vid optimal blandning verkar variera lite mellan olika sorters lambdasensor, men för att se om den lever duger det nog med att mäta och se att du får ut någon spänning överhuvudtaget och att spänningen rör sig lite när du ändrar varvtal på motorn.

    Att plocka bort katalysatorn på en bil som är reggad med kat är inte tillåtet (även om avgasvärdena är OK) men det är nog inte alla besiktningsmän som uppmärksammar det.
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Lambdan provad, ligger på 0,5 volt vid varm start men går sakta upp till ca 0,7volt tillsammans med tomgången. Signalen reagerar vid gaspådrag, hoppar mellan 0,8-0,1. Kommer inget bränsle ur vacum slangen till btr, har bytat spridarna också ifall de stog o läckte men icke. Har beställt ny tempgivare då den såg ärgad ut o risk för dålig kontakt men den verkar funka. Kan btr gå sönder o ge mer tryck än vad den ska? Någon annan som har en idé?
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Om BTR t.ex. skulle kärva fast under några års stillestånd och ge konstant 3bar oberoende av insugstrycket kommer motor gå fett på låglast (undertryck) och magert på hög last (laddtryck)

    Blir det någon skillnad på motorgång om du lossar kabeln till LMM?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Tyder inte signalen från lambdasonden på mager blandning...?

    En teori kan ju vara en lambdasond som felaktigt sänder signal om mager blandning vilket innebär att styrdonet fetar på utan att av sonden få feedback om detta...?

    Mvh

  11. #11
    Drar jag kabeln till lmm så går han dåligt men håller igång ändå

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Citat Ursprungligen postat av turbotokig Visa inlägg
    Drar jag kabeln till lmm så går han dåligt men håller igång ändå
    Helt normalt.
    Då är LMM sannolikt hyffsat frisk
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Ska leta upp en annan btr o testa om det e den som strular, för han går inte riktigt bra på höglast heller nämligen
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av 900turbotokig Visa inlägg
    Bilen stinker bensin o ryker rätt mycket, ställskruven på Lmm ska det ju gå o justera co halten om jag förstått det rätt. Vilket håll e rätt o skruva för mindre bränsle e det mindre ohm eller mer som man ska ha, original ska den stå på 360 ohm mellan stift 4-6 om jag förstått det rätt men denna är lite modifierad med röda spridare o Mats chip.
    Med vänlig hälsning Jakob
    mellan stift 3-6 ska det vara o 380 Ohm ska vara grund inställning på motorn utan cat..men nog btr som hängt sig... kommer inte heller ihåg om Ohm skulle ökas för mer soppa resp minskas :-/
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. Ställa mätarställning OG900
    Av Realpower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-05, 16:22
  2. öka co-halt på og900 16v
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 14:08
  3. För hög CO-halt på og900i 88:a, Går det ställa den?
    Av youask i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 09:37
  4. og900 ställa tändningen...
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 19:56
  5. Hög CO-halt + dåligt turbotryck, og900
    Av -MarcuS- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •