Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 80 g balanseringsvikter på 17" alu fälg?

  1. #1

    80 g balanseringsvikter på 17" alu fälg?

    Fick ett nytt Nokian Hakka Black 225 45 R17 94 monterat av däckfirma. De var slarviga, tog inte bort/glömde 10 g + 40 g gamla balanseringsvikter men satte dit 30 g nya (2 st 10 g klistervikter ovanpå varandra!). Hjulet balanseringstestades och enl montör OK. Men han kollade inte en extra gång som de annars brukar göra. Därtill fyllde han däcken med 3.1 resp 2.8 bar (varför inte samma?). Glömde också ventilhatten. Skall jag reklamera eller provköra först (bilen har gått 0 km med nya däcken)?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Reklamera direkt!

    Man tar alltid bort alla gamla vikter och byter hela ventilen när man monterar nytt däck.
    och man monterar aldrig vikter ovanpå varandra!!! Behövs 20g så tar man en 20g inte nåt mullemeckbygge


    Och är det så att det skulle visa sig bli många gram kan man oftast kolla om fälgen i sig är i obalans och då matcha det genom att rotera däcket för att försöka hitta behov av mindre vikt.


    Trycket är det alltid du som skall justera efter rådande omständigheter, det är ju du som känner din bil och hur du kör och lastar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det är väldigt många som håller på med däck idag men det innebär inte att de kan nåt för det. Har sett massor med dylika jobb från en del och de vet troligen inte hur man balanserar på korrekt sätt eller anpassar däck till fälg.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Precis och de lär inte få veta att de gjort fel om ingen reklamerar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Håller väl med om det mesta förutom att jag anser att det inte är ett måste att byta ventil. Har man inga problem med läckage så är det oftast helt onödigt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kan nog kanske hålla med men när man ändå har däcket av är det så enkelt och kostar så lite så det är lite dumsnålt att inte göra det.
    Beror väl lite på hur gamla de är, lal på nya däck på gamla Bettan i lördags och där var däcken/ventilerna minst 10år så då var det dags, sliter man däremot en uppsättning däck per säsong är det lite overkill
    Och då std. ventiler. Vissa har ju kromade dito och då kanske man inte byter varje gång
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    fast nya ventiler idag är rena lotteriet det också om de köper in billiga. Livslängden på lite äldre ventiler och märkesventiler är mycket större än moderna som många firmor köper in i 1000 pack. Mest plast i dem som det verkar.
    När jag jobbade på gummiverkstad så byttes det alltid ventiler vid montage av nydäck. Man såg dessutom hur hålet var så man kunde göra rent. Då slipper man kunder som kommer tillbaks för att det börjat läcka där för ibland sitter ventilen så till att däcket gnussar lite på ventilfoten och gör så att det börjar småläcka.

  8. #8
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast nya ventiler idag är rena lotteriet det också om de köper in billiga. Livslängden på lite äldre ventiler och märkesventiler är mycket större än moderna som många firmor köper in i 1000 pack. Mest plast i dem som det verkar.
    När jag jobbade på gummiverkstad så byttes det alltid ventiler vid montage av nydäck. Man såg dessutom hur hålet var så man kunde göra rent. Då slipper man kunder som kommer tillbaks för att det börjat läcka där för ibland sitter ventilen så till att däcket gnussar lite på ventilfoten och gör så att det börjar småläcka.
    Ja, det är ju sant. Fruktansvärt med försämringar i stort och smått. Nu har jag nyligen köpt SAAB igen men min gamla BMW som jag bytte skruvar/muttrar på ibland och alltid köpte original fick jag sluta med eftersom de nya är betydligt sämre än de från 1990! De gulfärgade som kom från fabrik var lätt anfrätta efter 20 år medan en ny bult kunde vara helt rostanlöpt på 2. Allra värst var de tre superviktiga bultarna till främre fjäderbenen fram, nedtill. Helt avgörande bultar med fingänga och högre hållfasthet. När jag ändå bytte fjädrar och dämpare så ville jag byta de som satt original. Inte en rostfläck egentligen men tänkte att de kanske försvagats. De nya rostade bort på 2-3 år och nästa gång jag skulle mecka höll jag aldrig på att få bort bultarna medan originalen gick lätt efter mer än 15 år. Alla bultar alltså direkt från BMW, inget pirat.

  9. #9
    Åter från bil/däckverkstaden.

    Bort med alla balanseringsvikterna (klister 70 g + kant 10 g). På med 50 g resp 15 g. Således krängdes ej däcket av. Ny test i balanseringmaskinen och den visade då att 5 g + 5 g behövdes adderas. Det tyckte inte verkstadsmannen som surt återlämnade hjulet. Orkade inte tjafsa. Men långt ifrån nöjd. Nu blir det att testa (hur mycket testning det är om däcken sitter bak är en annan fråga). Sedan får ev någon kunnigare göra en ny balansering.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    0 g/0 g skall maskinen visa!
    I detta fall är det tydligen även däckgubben som behöver justeras.
    Lägg ut namn/plats på firman så flera slipper denna undermåliga "service"

    Och lägg dessa hjul bak .
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Hur breda däck på 7" bred 17" fälg?
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 00:31
  2. "Täcklocken" på Saab-fälg. Går de att snygga till?
    Av H-M i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 22:06
  3. Vika däck passar 16" x 7,5" fälg, ET 35 på 9000 CD
    Av hedlund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 15:03
  4. Erfarenhet av "komfort" med 20"/19" fälg
    Av tofflan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •